فونیکسریمکسبهتام

هزینه نگهداری سالانه خودرو در وضع بازار فعلی؛

دیگر خودروی شخصی سواری مفت نمی‌دهد

عصر خودرو- با هزینه بیمه، تعویض روغن و بنزین یک پراید صفر می‌توانید ٦ماه به صورت مداوم از تاکسی‌های آنلاین استفاده کنید.

دیگر خودروی شخصی سواری مفت نمی‌دهد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از شهروند ،«خودروی شخصی دیگر نمی‌صرفد» این جمله را بیشتر از همیشه از زبان مکانیک‌ها می‌شنوید. حالا نه‌تنها جهش عجیب و غریب قیمت خودرو بسیاری از مشتریان را از این بازار رویگردان کرده، بلکه هزینه نگهداری و تعمیر خودرو سر به فلک کشیده است. درحال حاضر اگر شما یک خودروی صفر داشته باشید و تنها بخواهید برای بیمه، بنزین، تعویض روغن و چکاپ سالانه آن پول بدهید، می‌توانید با هزینه آن ٦ ماه هرروز به صورت رفت و برگشت از تاکسی‌های آنلاین استفاده کنید.
    اما اگر سروکارتان به مکانیک‌ها و بازار قطعه برسد، خرج و مخارج‌تان چند برابر می‌شود. علیرضا نیک آیین، رئیس اتحادیه مکانیسین‌های اتومبیل   می‌گوید درحال حاضر قیمت قطعات خودرو ٣۰۰‌درصد رشد داشته است. البته اگر شانس بیاورید و قطعات تقلبی به پست‌تان نخورد وگرنه خرجی که قطعات تقلبی برای‌تان می‌تراشد می‌تواند هزینه نگهداری از خودروی شخصی‌تان را سنگین‌تر کند.
    هزینه نگهداری پراید صفر چقدر است؟
    حالا بیشتر از گذشته از دهان مردم می‌شنوید که داشتن خودرو به لحاظ اقتصادی نمی‌صرفد و با پولی که بابت بیمه آن پرداخت می‌کنید می‌توانید خیلی راحت خرج گرفتن اسنپ کنید و از خرج‌های دیگر خودرو در امان بمانید. 
    در حال حاضر اگر یک دستگاه پراید صفر داشته باشید چیزی حدود ٢,٥‌میلیون تومان باید بابت بیمه بدنه وشخص ثالث پرداخت کنید، این درحالی است که  با فرض  در نظر گرفتن متوسط هزینه ١٣‌هزار تومان برای سفرهای اسنپ، با همین میزان حق بیمه تقریبا می‌توانید حدود ٢۰۰ سفر داشته باشید. به عبارت دیگر شما می‌توانید ١۰۰ سفر رفت و برگشت داشته باشید و درواقع به مدت حدود ٣ ماه هرروز با تاکسی‌های آنلاین رفت‌وآمد کنید.
    اگر فرض کنیم که شما هر روز با خودروی‌تان سرکار می‌روید و در‌سال یک بار مسافرت زمینی می‌روید، احتمالا سه بار در‌سال تعویض روغن انجام می‌دهید. درحال حاضر تعویض روغن خودروهای پرتیراژ و معمول مانند پراید و پژو چیزی حدود ١٥۰ تا ٢۰۰‌هزار تومان آب می‌خورد. البته اگر بخواهید یک روغن باکیفیت استفاده کنید و فیلترها را هم تعویض کنید. به این ترتیب در‌سال باید حدود ٦۰۰‌هزار تومان برای تعویض روغن هزینه کنید.
    اگر در ماه دو باک ٥۰ لیتری بنزین مصرف کنید درواقع ماهانه ١۰۰‌هزار تومان و سالانه یک‌میلیون و ٢۰۰‌هزار تومان هم برای بنزین پرداخت می‌کنید. اگر حداقل ٣۰۰‌هزار تومان هم برای سرویس سالانه خودرو در نظر بگیریم، در مجموع ٢‌میلیون و ١۰۰‌هزار تومان برای تعویض روغن، تأمین بنزین و سرویس خودرو هزینه می‌کنید. با این میزان می‌توان ٨۰ سفر رفت و برگشت دیگر با اسنپ انجام داد. درواقع اگر فرض بگیریم که هیچ تصادفی نکنید یا خودروی‌تان کاملا سالم و بی‌ایراد است، تنها با هزینه‌های جاری خودرو می‌توان ٦ ماه هرروز به صورت رفت و برگشت از تاکسی‌های آنلاین استفاده کرد.
    رشد ٣۰۰‌درصدی قیمت قطعات خودرو
    حالا فرض کنیم خودروی شما صفر نیست و به تعمیرات سالانه هم نیاز پیدا می‌کند. درحال حاضر قیمت قطعات خودرو در بازار و ظرف یک‌سال تا ٣۰۰‌درصد رشد داشته‌اند.
    هزینه نگهداری خودرو این روزها سر به فلک کشیده است. از گرانی قطعه گرفته تا افزایش حق بیمه و دستمزد تعمیرکاران.  علیرضا نیک آیین، رئیس اتحادیه مکانیسین‌ها به «شهروند» می‌گوید: «قیمت لوازم یدکی و قطعات خودرو نسبت به پارسال ٣۰۰‌درصد افزایش پیدا کرده است. به‌عنوان مثال دیسک صفحه پژو ٤۰٥  که پارسال همین موقع ١٨۰‌هزار تومان قیمت داشت حالا حدود ٩۰۰‌هزار تومان  فروخته می‌شود. لنت چرخ از ٤۰‌هزار تومان به بالای ٢۰۰‌هزار تومان رسیده، البته اگر پیدا کنید.»
    جهش قیمت قطعه‌های خودرو در یک‌سال گذشته درشرایطی رخ داده است که نیک آیین می‌گوید: «حدود ٥۰‌درصد این رشد قیمت ناشی از دلال بازی در بازار است.» او با بیان این‌که کنترل بازار قطعه در ایران در دست تعداد محدودی از افراد است، ادامه داد: «این افراد قطعه را نقد اما به قیمت پایین از قطعه‌ساز می‌خرند و مدت‌ها در انبارهای خود نگه می‌دارند تا بازار تشنه بماند  و فروشندگان  و تعمیرکاران خسته از دردسرهای قطعه‌های بی‌کیفیت حاضر شوند هر قیمتی که دلال تعیین می‌کند، قطعه را از آنها بخرند.»
    یک جفت لاستیک خودرو چند؟
    تایر خودرو یکی از مهمترین قطعاتی است که تقریبا بعد از کارکرد ٦۰ تا ٨۰‌هزار کیلومتر برای تعویض آن باید دست به کار شد. لاستیک‌های با کیفیت بالا و اغلب پهن و فاق کم از نشانه‌های تایرهای خودروهای گرانقیمت است که با قیمت‌های بالا در بازار قابل خریداری است. این تایرها از کشورهای ترکیه، آلمان، فرانسه، بریتانیا و خصوصا دوبی به کشورمان وارد می‌شود. تایرهای خودروهای لوکس با ضمانت کارکرد زیاد، ضمانتنامه کتبی و... به فروش می‌رسد و کمتر در بازار دیده می‌شود که نمونه‌های تقلبی قابل خریداری باشد. در حال حاضر یک جفت لاستیک مارک بریجستون یک‌میلیون و ٢۰۰‌هزار تومان،  فالکن یک‌میلیون ٣۰۰‌هزار تومان و کویر تایر ٧٧۰‌هزار تومان قیمت دارد.
    بازار پررونق خرید و فروش قطعه‌های تقلبی
    گرانی قطعه حالا بازار خرید و فروش قطعه‌های تقلبی را حسابی رونق داده است. قطعات تقلبی این روزها هزینه‌های بالایی را برای دارندگان خودرو می‌تراشد. محمد که خودروی او در آشفته‌بازار این روزها ٤۰۰‌میلیون تومان قیمت می‌خورد، به «شهروند» می‌گوید: «نصب یک قطعه تقلبی ٣۰۰‌هزار تومانی دیسک صفحه خودروی مرا خراب کرد و ١١‌میلیون تومان به خودروی من صدمه زد».
    هر چند محمد مکانیک را مقصر صدمه واردشده به خودرویش می‌داند، اما  تعمیرکاران خودرو می‌گویند بیشتر قطعه‌هایی که این روزها در بازار وجود دارد فیک و تقلبی هستند و همین مسأله هزینه سنگینی را روی دست صاحبان خودرو می‌گذارد. به ‌عنوان مثال قطعه‌ای که حداقل باید یک ‌سال کار کند، در کمتر از ٣ ماه خراب می‌شود و دوباره باید تعویض شود. گاهی اوقات  غیراستانداردبودن قطعه‌های خودرو دیگر قطعات را هم دچار مشکل می‌کند. نیک‌آیین می‌گوید بسیاری تعمیرکاران را مقصر بی‌کیفیت‌بودن قطعه‌های سوارشده بر روی خودرو می‌دانند اما از آنجا که قطعه‌های تقلبی کاملا شبیه اصل آن ساخته می‌شود، امکان تشخیص آن در برخی موارد برای خود مکانیک هم وجود ندارد.
    هزینه نگهداری خودروهای چینی
    ٣ برابر اروپایی و ژاپنی
    اما مشکل گرانی قطعه و افزایش هزینه نگهداری خودرو تنها به خودروهای داخلی محدود نمی‌شود. گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که بعد از افزایش قیمت ارز و حذف اختصاص ارز دولتی برای واردات خودرو و قطعه‌های آن، هزینه نگهداری خودروهای خارجی هم حداقل چهار برابر شده است اما شرایط برای دارندگان خودروهای چینی به مراتب سخت‌تر است. به گفته رئیس اتحادیه مکانیسین‌ها، طراحی دقیق و استاندارد خودروهای اروپایی، ژاپنی و کره‌ای موجب شده که خرابی قطعه در این خودروها بسیار کم باشد؛ این در حالی است که میزان خرابی خودروهای چینی از ایرانی‌ها هم بالاتر است.
    او با بیان این‌که تعداد مراجعه خودروهای چینی به تعمیرگاه سه برابر خودروهای اروپایی و ژاپنی و کره‌ای است، ادامه داد:   «به ‌عنوان مثال در یک بازه زمانی برابر،  خودروی چینی سه بار ناچار به تعویض  دیسک صفحه خود می‌شود اما خودروهای باکیفیت اروپایی تنها یک بار برای تعویض قطعه هزینه می‌کنند.»
    افزایش ٢۰‌درصدی دستمزد تعمیرکاران
    فروردین امسال بود که خبر افزایش ٢۰‌درصدی دستمزد تعمیرکاران خودرو روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. بر اساس آن‌چه مصوب شده، دستمزد تعمیر کامل موتور پراید ٧٨۰‌هزار تومان، تعویض رینگ موتور و یاتاقان متحرک و تعمیر سرسیلندر   ٤٨۰‌هزار تومان، تعویض میل سوپاپ درجا ١۰۰‌هزار تومان، تعویض واشر سلیندر ١٨۰‌هزار تومان، تعویض واتر پمپ (مدل بالا)١١۰‌هزار تومان است. آن‌گونه که در اطلاعیه اتحادیه مکانیسین‌ها آمده، تعمیرکاران برای تعویض رادیاتور با پروانه  حداکثر ٦٥‌هزار تومان، تعویض کامل کاربراتور ١٢۰‌هزار تومان، تعویض پمپ بنزین انژکتور ٦۰‌هزار تومان، بازدید و تعویض لنت چهار چرخ ٨۰‌هزار تومان، تعویض پدال کلاچ، ترمز  و کامل غلاف ١٥۰‌هزار تومان، تعویض کامل گیربکس با کلاچ ٢٧۰ هزار، تعویض کوئل دوبل ٣٥ هزار، تعویض ترموستات ٥۰‌هزار تومان  می‌توانند از مشتری‌ها دریافت کنند؛ اما قیمت‌های موجود در بازار به مراتب بالاتر از این حرف‌هاست. البته رئیس اتحادیه مکانیسین‌ها این ادعا را قبول نداشته و توضیح می‌دهد که به دلیل شرایط بد اقتصادی مردم این روزها کمتر به تعمیرگاه‌ها مراجعه می‌کنند و رکود سنگینی در صنف ما حاکم شده است، با توجه به این اوصاف مکانیک‌ها ناچارند که هزینه کمتری را از مشتریان خود طلب کنند.
    او با بیان این‌که مردم در صورت ناراضی‌بودن از هزینه دستمزد و مهارت تعمیرکاران می‌توانند تماس گرفته و شکایت خود را ثبت کنند، ادامه داد: «تنها ٥‌درصد شکایت‌هایی که در اتحادیه به ثبت رسیده مربوط  به هزینه بالای  دستمزد تعمیرکاران خودرو است و بیشتر شکایت‌ها مربوط به نصب قطعه‌های تقلبی و نداشتن مهارت است.»

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو