فونیکسریمکسبهتام

«اختصاصی عصرخودرو»

۲ فاکتور تحقق شعار رونق تولید در صنعت خودرو

عصر خودرو- در سال گذشته که حوزه تولید و تجارت خودرو با آیین‌نامه‌ها، تصمیمات خلق‌الساعه و از سویی، تحریم‌ها وارد بازی پیچیده شد شاهد کاهش تولید و به دنبال آن افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در این صنعت بودیم به‌طوری‌که رکورد کاهش تولید حتی تا حدود ۵۰ درصد در این صنعت به ثبت رسید. حال در چنین شرایطی نام‌گذاری امسال به نام رونق تولید می‌تواند امید ازدست‌رفته را به فعالان این صنعت بازگرداند.

۲ فاکتور تحقق شعار رونق تولید در صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو » ،  کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند، نام‌گذاری سال به نام رونق تولید بیانگر راهکار مناسب خروج از نابسامانی بازار و صنعت خودرو در سال جاری است و درصورتی‌که توان قانون‌گذاری و اجرایی در جهت رفع موانع تولید به کار گرفته شود، می‌توان شاهد عبور از چالش‌های آشفته ساز بازار و همچنین صنعت خودرو بود.
    امیرحسن کاکایی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری «عصرخودرو» در خصوص ضرورت‌های تحقق شعار رونق تولید در صنعت خودرو و همچنین گروه صنعتی ایران‌خودرو اظهار کرد: صنعت خودرو و قطعه نقش کلیدی در دنیا دارند هر دو طرف همواره باهم در یک شبکه کار می‌کنند.
    وی صنعت خودرو را نیازمند نگاه بلندمدت و نوآوری و کار به‌روز دانست و تصریح کرد: امکان تولید محصول رقابتی در کوتاه‌مدت وجود ندارد و از مواردی که کمتر در ایران دیده می‌شود توان طراحی و ارائه محصول باکیفیت در خودروسازی و قطعه‌سازی است. 
    این کارشناس صنعت خودرو بزرگ‌ترین چالش موجود در این صنعت برای تحقق شعار امسال را توسعه فناوری اعلام و اظهار کرد:  کارکرد با توسعه فناوری حتی در شرایط تحریم میزان تولید را افزایش می‌دهد و این روند در ایجاد بازاری آرام مؤثر خواهد بود ضمن آن‌که قابلیت صادرات نیز می‌یابد.
    کاکایی با تأکید بر این‌که در سال‌های گذشته نگاه بلندمدتی به این موضوع نداشتیم، گفت: توسعه فناوری با نگاه بلندمدت نیاز به مدیریت قوی و برنامه‌ریزی دقیق و درعین‌حال کار شبکه‌ای سنگین دارد این در حالی است که با قیمت‌گذاری غلطی که دولت در سال گذشته انجام داد زیان چند هزارمیلیاردی به صنعت خودرو تحمیل شد و در ادامه چالش فناوری، شاهد مشکل کمبود نقدینگی هستیم.
    وی بر تغییر نگاه دولت تأکید و اظهار کرد: در دنیا نیز دولت‌ها شرکت‌های خصوصی را تا اندازه‌ای حمایت می‌کنند بنابراین باید امسال در کنار تلاش خودروسازان، شاهد حمایت‌های دولتی و تغییر نگاه نیز باشیم.
    عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: اگر امسال در صورت رفع بحران‌ها نشان دهیم صنعت خودرو باوجود تحریم‌ها، روی پای خود ایستاده است کشوری همچون آمریکا نیز از موضع خود کوتاه خواهد آمد.
    به گفته وی، توسعه فناوری و همراه کردن شبکه خودروسازان و قطعه سازان در کنار هم می‌تواند شعار رونق تولید امسال را محقق سازد.
    بر اساس این گزارش ، باوجود پیش‌بینی‌های منفی در رابطه با اوضاع صنعت خودرو در سال ٩٨، اگر هوشمندانه بر رفع موانع تولید خودرو متمرکز شویم، می‌توانیم باوجود آشفتگی‌هایی که سال گذشته در کارنامه خودروسازی کشور وجود داشت و سال بدی را به ثبت رساند، مواجه نشویم.
    فعالان این صنعت بر این عقیده هستند که باید در صنعت خودرو برنامه‌ریزی داشته باشیم و ازآنجاکه صنعت خودرو به‌عنوان صنعتی پیشران همواره شاهد اعمال تحریم حتی یک‌جانبه خواهد بود، بنابراین نیازمند زیرساخت‌هایی برای رفع مشکلات این صنعت هستیم. آن‌ها با اشاره به پیشرفت‌های اتفاق افتاده در صنعت خودرو تأکید دارند که این صنعت باید همپا با تحولات روز حرکت کند به‌طوری‌که خودروهای برقی که در چند سال آینده جایگزین خودروهای معمولی می‌شوند باید در دستور کار صنعت خودرو قرار گیرد. در همین حال از سال‌های گذشته بحث پلتفرم ملی مطرح بوده اما تاکنون هیچ شرکت داخلی و یا سازمانی سرمایه‌گذاری در این زمینه را به‌صورت جدی پیگیری نکرده که لازم است هرچه سریع‌تر نسبت به تغییر رویکرد در این زمینه اقدام شود.
    به گفته کارشناسان صنعت خودرو، دولت اگر حمایت و برنامه‌ریزی لازم را انجام ندهد و برنامه‌ای برای حمایت از سرمایه‌گذاران نداشته باشد شاهد خروج سرمایه‌گذاران از ایران و مهاجرت آن‌ها به کشورهای همسایه خواهیم بود که لازم است در سال رونق تولید به این موضوع توجه شود تا صنعت اشتغال‌زایی همچون صنعت خودرو دچار مشکل  نشود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو