فونیکسریمکسبهتام

افزایش خود سرانه کرایه تاکسی ها تا ۳۵ درصد

عصر خودرو- برخلاف آنکه مصوبه شورا افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه‌ها را تصویب کرده و مسئولان تاکسیرانی هم بارها بر همین عدد تکیه کرده‌اند، اما برخی مسافران تاکسی، دیروز با افزایش خیره‌کننده قیمت‌ها در برخی خطوط مواجه شدند.

افزایش خود سرانه کرایه تاکسی ها تا ۳۵ درصد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، از دو روز پیش، افزایش 20 درصدی نرخ کرایه حمل و نقل عمومی به طور رسمی و غیر رسمی کلید خورده است. مترو سواران «بدون کارت بلیت مترو» باید از این پس به جای هزار تومان، هزار و 200 تومان بپردازند. اتوبوس سواران هم بسته به خطی که سوار شده و طول مسیری که می‌پیمایند، کرایه‌ای با 20 درصد افزایش می‌پردازند. تاکسی‌سوارها اما بر خلاف آنها، با یک روز تأخیر طعم افزایش کرایه‌ها را چشیده‌اند. با اینهمه این یک روز تأخیر با افزایش عجیب و غریب کرایه برخی خطوط و تاکسی‌ها، ظاهراً برایشان چندان لذت‌بخش نبوده است. برخلاف آنکه مصوبه شورا افزایش 20 درصدی نرخ کرایه‌ها را تصویب کرده و مسئولان تاکسیرانی هم بارها بر همین عدد تکیه کرده‌اند، اما برخی مسافران تاکسی، دیروز با افزایش خیره‌کننده قیمت‌ها در برخی خطوط مواجه شدند. یلدا از خیابان بهار تا سید خندان را به جای 2 هزار و 200 تومان همیشگی، دیروز 2 هزار و 800 تومان پرداخته است.


    علی رضا هم از فلکه چایچی به متروی شهید کلاهدوز در شرق تهران کرایه هزار و 400 تومانی پیش از این را 2 هزار تومان داده است. درحالیکه اگر قرار به افزایش 20 درصدی بود، باید حدوداً هزار و 700 تومان کرایه می‌داد! مهسا هم از سیدخندان تا میدان ولیعصر را به جای 2 هزار و 700 تومان، 3 هزار و 500 تومان پرداخته است. یعنی افزایش 800 تومانی به جای 500 تومانی! البته شوک افزایش قیمت‌ها ظاهراً در بعضی خطوط با طول مسیر زیاد، بیشتر بوده است.

    آقای رستمی دیروز صبح در کمال تعجب به جای کرایه 7 هزارو 200 تومانی ونک به کرج، به ناچار 9 هزار و 500 تومان پرداخته است. جالب اینکه وقتی از راننده تاکسی مبنای این افزایش غافلگیرکننده راهم پرسیده، راننده کاغذی به او نشان داده که مهر شورای شهر کرج را داشته است! البته بعدها متوجه شده که برخی راننده‌ها محتوای متن کاغذی که مربوط به سال‌های گذشته است را برای افزایش نرخ‌ها به دلخواه خودشان تغییر می‌دهند و بعد هم با یک کپی از آن، قیمت‌ها را قانونی جلوه می‌دهند! اقدامی که تنها برای نشان دادن به مسافران انجام می‌شود.

    در تهران اما نصب دیرهنگام برچسب‌ها بعد از افزایش کرایه‌ها مشکل ساز شده است. اگرچه مهدی ابراهیمی، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی به «ایران» می‌گوید که کار نصب برچسب‌ها از دیروز آغاز شده و تا پایان هفته نیز 70 درصد آن به پایان می‌رسد، اما سؤال اصلی اینجاست که چرا این کار پیش از افزایش نرخ‌ها انجام نشده تا مردم در بلاتکلیفی و سردرگمی قرار نگیرند. حالا سؤال مهم دیگری که مسئولان باید به آن جواب بدهند اینست.« اگر مصوبه شورا و با تأیید فرمانداری افزایش 20 درصدی است، پس چرا برخی خطوط، عامدانه نرخ‌ها را حتی تا 35 درصد هم بالا برده‌اند و آیا این کار تخلف محسوب نمی‌شود؟!»

    علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان مدیریت ونظارت بر تاکسیرانی تهران صراحتاً اعلام کرده است که نرخ کرایه تاکسی به تأیید هیأت دولت رسیده و میزان افزایش آن هم 20 درصد بوده است. حالا اما ابراهیمی، معاون نظارت و امور مناطق تاکسیرانی حرف دیگری می‌زند. او معتقد است که این افزایش کرایه‌ها به طور متوسط 20 درصد تعیین شده است! حرفی که زود با تکذیب محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران رد می‌شود.

    هاشمی می‌گوید که مصوبه شورا حداکثر 20 درصد تعیین شده است و این به معنای افزایش 20 درصدی در همه خطوط نیست. درواقع براساس هرخط، یک نرخ تعیین شده و ممکن است در برخی خطوط این افزایش قیمت 15 درصد باشد و در خطی دیگر 10 درصد! اما امکان ندارد که راننده‌ای بتواند بالای 20 درصد کرایه‌ها را افزایش دهد. البته طبق جدولی، افزایش خطوط مشخص است و بر مبنای آن هم محاسبه انجام می‌شود. هاشمی البته منکر افزایش کرایه تاکسی‌ها در برخی خطوط نمی‌شود. اما آن را مصداق بارز تخلف می‌داند و تأکید می‌کند که سازمان تاکسیرانی باید با جدیت با این افراد برخورد کند. او می‌گوید که احتمالاً زمزمه‌های افزایش سوخت باعث افزایش خودسرانه نرخ‌ها در برخی خطوط شده است که بالاتر از این نرخ حتماً غیر قانونی است.

    مهدی ابراهیمی تأکید می‌کند که تا زمانی‌که برچسب‌ها به طور کامل روی شیشه تاکسی‌ها نصب نشده باشد، رانندگان حق دریافت کرایه‌ای بالاتر را ندارند. مگر اینکه در ایستگاه‌های تاکسی نرخ‌های جدید اعلام شده باشد و مسافران بتوانند آن رامشاهده کنند. البته مردم می‌توانند به سایت سازمان تاکسیرانی هم مراجعه کرده و قیمت‌های اصلاح شده را ببینند. به گقته او، هم‌اکنون نرخ افزایشی حدود 23 هزار تاکسی در تهران روی سامانه پرداخت الکترونیکی بارگذاری شده است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

    ابراهیمی درباره افزایش بی‌سابقه برخی نرخ‌ها در خطوط تاکسی هم این‌طور توضیح می‌دهد: نرخ‌های جدید با توجه به طول مسیر و شیب و ترافیک تعیین شده است و طبیعی است که وقتی خطی طول مسیرش بیش از 10 کیلومتر باشد، نرخ آن هم منطقی افزایش یابد. متأسفانه خطوطی که طول مسیرشان بالای 10 کیلومتر باشد، خط‌های به صرفه‌ای نیستند و ما هم مشغول بازنگری و مهندسی خطوط هستیم تا برخی خطوط در دو مسیر مسافرگیری کنند.

    وی همچنین به مشکلات رانندگان تاکسی اشاره کرده و می‌گوید: هم‌اکنون قیمت خودرو به دو و نیم برابر افزایش یافته، از طرفی نرخ قطعات یدکی هم بشدت بالا رفته و این درحالی است که رانندگان تاکسی باید هر 6 ماه یکبار صفحه کلاچ و جلوبندی خودرو را عوض کنند و هر 3 ماه یکبار هم حدود 500 هزار تومان برای دریافت برگه معاینه فنی هزینه کنند. با این توصیف افزایش نرخ‌ها چندان هم برای رانندگان به صرفه نیست و آنها هم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. درعین حال مردم می‌توانند شکایات خود را به سازمان تاکسیرانی اعلام کنند و ما هم تیم‌های نظارتی خود را در سطح شهر فعال کرده‌ایم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو