فونیکسریمکسبهتام

رییس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران:وضعیت بازار در۱۰۰سال گذشته بی سابقه است

قیمت خودرو شدیدا بالا رفته، اما کو خریدار؟

عصر خودرو- حسین اردوخانی گفت:وضعیت امروز بازار خودرو در تاریخ صد ساله ورود خودرو به ایران و شکل‌گیری بازار این کالا سابقه ندارد.

قیمت خودرو شدیدا بالا رفته، اما کو خریدار؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین ، رییس سابق اتحادیه نمایشگاه داران با اعلام این مطلب افزود: بنده سابقه فعالیت 45 ساله در بازار خودرو دارم اما این وضعیت در چهار دهه گذشته سابقه نداشته است.

    او در پاسخ به این سئوال که با توجه به افزایش روز به روز قیمت در بازار، خرید و فروش خاصی صورت می گیرد یا خیر؟ گفت: قاطعانه می‌گویم خرید و فروش خودرو واقعا به صفر رسیده و بازار چه در حوزه خودروهای داخلی و چه وارداتی با رکودی شدید روبروست.

    این فعال صنفی که از واژه "وحشتناک" برای توصیف شرایط امروز بازار استفاده می‌کند، گفت: من در اردیبهشت شاید یکی یا دو معامله در حوزه خودروهای دست دوم را شاهد بودم و الا کسی توان خرید خودرو در این وضعیت را ندارد

    بحران اصلی کجاست؟

    وی در پاسخ به این سئوال که بحران اصلی در بازار خودرو کجاست؟ گفت: مشکل اصلی ارزبری بالای خودروهای تولیدی ماست، همین پراید 15 درصد حداقل ارزبری دارد و اتفاقا قطعات مهم و حساس ان وارداتی است، مانند قطعات برقی و ...

    وی گفت: طبیعی است که در شرایط بحران ارزی خودروسازان هم متاثر می شوند و قیمت‌ها بالا می‌رود اما این وضعیت منطق اقتصادی چندانی ندارد. اوادامه داد: نوعی به هم ریختگی در این فضا وجود دارد و به نظر می رسد بازار خودرو در رنجی عمیق قرار دارد.

    این فعال اقتصادی گفت: در حال حاضر بازار خودرو برای فعال بازار هیچ سودی ندارد چون کسی خریدار نیست. او در توضیح این مطلب ادامه داد: نفس بازار خودرو مدتی است به شماره افتاده و در این گیجی، بازار کشش افزایش قیمت را ندارد.

    همه فروشنده‌اند

    اردوخانی با تاکید بر اینکه اغلب کسانی که خودرو تحویل می‌گیرند، بلافاصله برای فروش اقدام می‌کنند، اضافه کرد: خریدار توانایی خرید ندارد، در ضمن باید ببینیم که تکلیف خدمات پس از فروش چه می‌شود، طبق قانون هر 800 خودروی تولیدی در کشور نیازمند راه‌اندازی یک نمایندگی خدمات پس از فروش است اما این نسبت رعایت نمی‌شود و در نتیجه دارندگان این خودروها با مشکل روبرو می‌شوند.

    وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر معدود معاملات خودروهای دوست دوم را شامل می‌شود، گفت: محدوده قیمتی این خرید و فروش‌ها هم بین صد تا صد و ده میلیون تومان است. همین وضعیت باعث شده بسیاری از همکاران ما در حال ورشکستگی باشند چرا که با وجود نبود معامله، باید مالیات بپردازیم و هزینه خود نمایشگاه هم بالاست.

    وی وضعیت خودروهای وارداتی را نامناسب‌تر توصیف کرد و گفت: ما خودروی سانتافه را در سال 2009 حدود 45 میلیون تومان می‌فروختیم اما سانتافه 2016 در حال حاضر 800 میلیون تومان قیمت دارد، یعنی معادل قیمت یک آپارتمان در منطقه متوسط تهران.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو