فونیکسریمکسبهتام

تقاضای خودرو در حال حاضر از سوی دلالان است

عصر خودرو- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تقاضا در بازار خودرو در حال حاضر از سوی دلال ها است که با نقدینگی که در دست دارند چندین دستگاه خریداری می کنند و همین موضوع باعث گرانی در بازار می شود.

تقاضای خودرو در حال حاضر از سوی دلالان است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تسنیم، محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر، با حضور در برنامه پارک شهر رادیو تهران با اشاره به کمپین نخریدن خودرو گران گفت:در قیمت همیشه عرضه و تقاضا است که قیمت را تعیین می کند. در حال حاضر تقاضا از سوی دلال ها بیشتر از مردم است. این تقاضا باعث افزایش قیمت شده است. 90 درصد خریداران خودرو دلال های خودرو هستند.

    نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سوداگران به دنبال افزایش قیمت خودرو در پی بالا رفتن قیمت دلار هستند، افزود: در حال حاضر نبض بازار خودرو را دلالان به دست گرفته و عملا دولت نقشی در تعیین قیمت خودروها ندارد. در فضای آلوده فعلی که حاصل حضور سوء استفاده گران در بازار خودرو و سایر بازار ها از جمله بازار ارز و مسکن است، قربانیان اصلی مردم می باشند.

    وی بیان کرد: با توجه به اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته و رکود بازار خودرو را در بر گرفته منطقی است که قیمت ها کاهش یابد اما با توجه به حذف مصرف کنندگان واقعی از بازار و جولان دلالان افزایش اخیر قیمت ها امری دور از انتظار نبوده است.

    منصوری گفت:  در حال حاضر تقاضا بیشتر از عرضه است. تقاضا در حال حاضر از سوی دلال ها است که با نقدینگی که در دست دارند چندین دستگاه خریداری می کنند و همین موضوع باعث گرانی در بازار می شود.

    وی در پاسخ به اینکه چه ضمانتی است که اگر مردم اتحاد کردند دولت یک باره نگوید تسهیلات خرید پرداخت می کنیم گفت:با توجه به اتفاقاتی که افتاد و سیلی که در مناطق سیل زده افتاد دولت نمی تواند تسهیلات پرداخت کند. دولت بودجه ای برای این کار ندارد. در شرایط موجود امکانات پرداخت تسهیلات برای خرید خودرو وجود ندارد.

    منصوری با بیان اینکه اولویت دولت برای هزینه کرد مناطق سیل زده است گفت: کمپین نخریدن خودرو می تواند دلال ها را از عرصه خارج کند. معتقد هستم مردم در مورد خودرو صفر مدتی تحمل کنند تا عرضه و تقاضا متعادل شود. دولت می توانست با آوردن  خودرو دست دوم که در بنادر اسقاط می شود بازار خودرو را متعادل کند.

    وی بیان کرد:طبق قانون اسقاط خودروهای دارای پلاک مناطق آزاد از جمله انزلی، اروند، ارس و ماکو، آن دسته از خودروهایی که بیش از8 سال از تأسیس آن ها گذشته است باید اسقاط شوند. مگر چه اشکالی دارد. مگر ما حاتم طایی هستیم، که ماشینی که 30هزارتا کار کرده اند باید اسقاط شوند. دولت اینها را ضایعات می کنند. اگر این ماشین ها بیاید نه ارز از کشور خارج شده و نه مشکلی دارد. بلکه به نفع دولت است. چرا باید این خودروها اسقاط شود؟در حال حاضر 90درصد خرید خودرو از سوی دلالان است. راهکار آوردن ماشین هایی که در مناطق آزاد اسقاط می شود بسیار مناسب برای متعادل کردن عرضه و تقاضا است.

    وی گفت:زمانی که فردی را خریداری می کند و بعد از یک ماه می خواهد بفروشد، حق انتقال بالایی پرداخت کند. باید قانونی باشد که تا3سال امکان فروش ماشین وجود نداشته باشد. آنکسی که مصرف کننده است واقعا خریداری کند و استفاده کند. منظور این است که فضا به سمتی نرود که فرد برای سرمایه گذاری ماشین خریداری کند. خودروسازان علاقه به فعالیت دلال ها در بازار خودرو دارند.

    منصوری ادامه داد:آماری که داریم این است که مصرف کننده به سمت  خرید خودرو نمی آید. در صنعت خودرو بسیار بد کار شده است. بدهی های بسیاری ایجاد شده است. خودروسازان رقم های بدهی بالایی دارند. در دوره ای به 3برابر قیمت کنونی خودرو به فروش رفت اما اکنون بزرگترین بدهکار جهان هستند. یکی باید ورود کند و مشاهده کند چطور شد کارخانه ای زمانی به سه برابر قیمت جهانی ماشین فروخته است، اما باز هم بزرگترین بدهکار هستند. کسی باید ورود کند که چطور ممکن است در دوره ای که واردات ممنوع بوده است و مردم مجبور بوده اند همین خودروهای تولید داخل را خریداری کنند اما قیمت خودرو اینقدر گران است و خودروسازان اینقدر بدهی دارند. باید به عقب بازگردند و بررسی کنند. چون کنترل نبوده است نمی توان ریشه فشاد را تعیین کرد.

    منصوری گفت: مافیای خودرو دوست ندارد عرضه در بازار زیاد شود ضمن اینکه قطعاً دفاع از منافع مردم مانع از سودجویی آنها خواهد شد. همچنین اصلاح ساختاری و توزیع متناسب با درآمد برای اقشار مختلف باید فراهم شود تا تهیه خودرو برای یک جوان به آرزو و آمال تبدیل نشود.

    وی در پاسخ به تحقیق و تفحص درباره خودروسازی گفت: تا به حال تحقیق و تفحص ها در مجلس به جایی نرسیده است . یا دوره نماینده ها تمام شده است یا به زباله دانی رسیده است. در نهایت قرار است به قوه قضائیه برسد. اکنون ضرورت دارد سازمان بازرسی و قوه قضائیه باید ورود کنند. سازمان تعزیرات که برای دولت است و تا کنون گزارشی مبنی بر اینکه فلان خوروساز خلاف کرده است دیده نشده است.

    منصوری بیان کرد:بانک ها باید مواخذه شوند که علت وام دادن به محلی که سودی نداشته است چه بوده است.به هر حال بانک ها از وضعیت بدهی خودروسازان مطلع هستند. بارها گفته ایم که اصل44 اجرا نشده است. اینقدر تحمل می کنیم تا یک فاجعه در خودرو پیش بیاید.

    فشارهایی برای انتصاب از سوی مجلس به خودروسازی ها بوده است گفت: مدیران باید در زیان کارخانه ها شریک باشند تا انتصاب های سفارشی نباشد.

    وی با اشاره به تصویب تحقیق و تفحص از خودروسازان گفت: در نهایت گزارش این موضوع تهیه شده و تقدیم قوه قضاییه خواهد شد اما امیدوارم این قوه با مهربانی پایان نپذیرد چرا که ظلم زیادی از سوی خودروسازان به مردم شده است و سازمان تعزیرات حکومتی هم دراین خصوص به وظایف خود عمل نمی‌کند و امیدواریم این موضوع به سرعت از سوی دستگاه قضا مورد رسیدگی قاطعانه قرار گیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو