فونیکسریمکسبهتام

بررسی روند موفقیت بزرگترین شرکت‌های جهان؛

پورشه چطور به جایگاه فعلی‌اش رسید؟

عصر خودرو- پورشه یکی از سودآورترین کمپانی‌های خودروسازی جهان محسوب می‌شود و تمرکز این شرکت عموماً بر طراحی و ساخت خودرو‌های اسپرت و لوکس معطوف است.

پورشه چطور به جایگاه فعلی‌اش رسید؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فردیناند پورشه با طراحی یک اتومبیل بنزینی – برقی وارد صنعت خودروسازی شد و سال ها به طول انجامید تا نام شرکت خود را جهانی کند و امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد این سال ها را برای شما تشریح کند.

    موسس پورشه کیست؟

    نام پورشه، خودرو‌های اسپرت و مسابقه‌ای را در ذهن تداعی می‌کند، خودروهایی زیبا و جهانی که همگان را متعجب می کرد. "رودستر شماره 1" اولین مدل از سری 356 پورشه، 70 سال پیش درست در چنین ماهی یعنی ماه ژوئن سال 1948 میلادی ساخته شد.

    پورشه در حال حاضر یکی از سودآورترین کمپانی‌های خودروسازی جهان محسوب می شود و تمرکز این شرکت عموماً بر طراحی و ساخت خودرو‌های اسپرت و لوکس معطوف است. دفتر مرکزی و کارخانه تولیدی اصلی این کمپانی در ایالت بادن-وورتمبرگ آلمان قرار دارد. فردیناند پورشه، مؤسس و بنیان‌گذار این کمپانی، در سال 1875 میلادی دیده به جهان گشود.

    فردیناند پورشه گرچه تحصیلات دانشگاهی کاملی نداشت، اما دست آفرینش، نبوغ و استعداد فراوانی را در وی به ودیعه نهاده بود و این‌ها همه به همراه کار تجربی اصولی، دقیق و خستگی‌ناپذیر، فردیناند پورشه را به چنان مرحله‌ای از شهرت و موفقیت رساند که در مدت کوتاهی به دریافت 2 عنوان دکترای افتخاری از دانشگاه‌های وین (سال 1917) و اشتوتگارت (سال 1924) نائل گردید.

    آغاز فعالیت فردیناند پورشه

    فردیناند پورشه فعالیتش را در این صنعت با طراحی یک اتومبیل بنزینی – برقی آغاز کرد. این خودرو در سال 1900 میلادی و برای شرکت لوهنر (LOHNER) طراحی شده بود. پورشه همواره آرزومند آن بود که خودرویی ارزان‌قیمت را برای عامه مردم تدارک ببیند و بر همین اساس دو اتومبیل ZUNDAPP و NSU را طراحی کرد، که البته هیچ یک از آن‌ها به دلایل مالی به مرحله تولید نرسیدند، اما بعد‌ها این دو مدل، مبنای طرح‌های فولکس‌واگن قرار گرفتند.

    در سال 1931 میلادی، پورشه شرکت خود را تأسیس کرد. این موسسه درزمینهٔ‌های متفاوتی همچون طراحی و توسعه پیشرانه‌های خودرو، ارائه خدمات مهندسی و نیز مشاوره به خودروسازان، فعالیت می‌کرد.

    در سال 1932 میلادی پورشه سفری به شوروی سابق (روسیه امروز) داشت که طی آن به وی پیشنهاد شد که اختیار تام سرپرستی و هدایت صنعت اتومبیل شوروی را بر عهده گرفته و عهده‌دار سمتی به‌عنوان "طراح حکومتی" گردد، ولی پورشه این پیشنهاد را رد کرده و نپذیرفت.

    در سال 1934 میلادی ترتیب ملاقات وی با هیتلر، که او نیز ایده ساختن اتومبیلی ارزان را در سر می‌پروراند، داده شد و طی این ملاقات پورشه از طرف هیتلر مأمور به اجرای این کار گردید.

    این خودرو فولکس‌واگن نام‌گذاری شد که در زبان آلمانی به معنای خودروی مردم است. تولید این اتومبیل کمی پیش از شروع جنگ جهانی دوم آغاز شد، اما با شروع جنگ، تولید کارخانه تنها به دو نوع اتومبیل نظامی – بر مبنای فولکس‌واگن – تغییر یافت و تولید مدل سواری تنها پس از سال 1945 از سر گرفته شد.

    علاوه بر این‌ها، در سال 1939 میلادی اولین اتومبیل پورشه ساخته شد. این خودرو، پورشه 64 نام داشت که عموماً از قطعات فولکس‌واگن در ساخت آن استفاده شده بود. در دوران جنگ جهانی دوم، فردیناند پورشه تانک مشهور تایگر را برای ارتش آلمان طراحی کرد.

    در طی جنگ جهانی اول نیز وی به طراحی ماشین‌آلات نظامی اشتغال داشت و از جمله سیستم خود – کششی بزرگ‌ترین توپ جهان به وزن 26 تن را طراحی کرد. این توپ گلوله‌های یک تنی را پرتاب می‌کرد!

    با این وجود پورشه هیچ‌گاه به سیاست تمایلی نداشت و سعی می‌کرد حتی‌المقدور از آن دوری جوید. مشهور است که او هیچ‌گاه هیتلر را "پیشوا" نامید بلکه همواره او را آقای هیتلر خطاب می‌کرد!

    در پایان جنگ جهانی دوم وی به فرانسه دعوت شد و به اتهام همکاری با آلمان نازی حدود 2 سال زندانی بود. در نهایت با تلاش فراوان پسرش فری (FERRY) که در آن زمان سرپرستی دفتر طراحی پورشه را به عهده داشت آزاد گردید و در پایان نیز، در سال 1952 میلادی بر اثر یک حمله قلبی درگذشت.

    در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، متفقین مانع فعالیت‌های فری پورشه در آلمان شدند به همین خاطر وی دفتر کارش را به کشور اتریش منتقل کرد و در آنجا یک شرکت بازرگانی تأسیس کرد، این شرکت درزمینهٔ توزیع و واردات خودرو‌های آلمانی به اتریش فعالیت می‌کرد.

    تاسیس شرکت پورشه اس ای

    بالاخره فری پورشه توانست در سال 1949 میلادی دفتر کار خود را به اشتوتگارت آلمان منتقل نماید و در همین سال نیز توانست کارخانه خود را در این شهر تأسیس کند. لوگو شرکت پورشه نیز برگرفته از نشان شهر اشتوتگارت است.

    جالب است بدانید؛ 50 سال زمان طول کشید تا تولیدات پورشه به یک میلیون برسد، اما پس از آن تولید این کمپانی شتاب فوق العاده‌ای گرفت به طوری که در سال 2017 بیش از 225 هزار پورشه تولید شد. فروش پورشه در ده سال گذشته سه برابر شده است.

    همچنین در سال 2017 بیش از 97 هزار پورشه مدل ماکان (شاسی بلند و دارای دو دیفرانسیل) و حدود 64 هزار دستگاه پورشه کاین به مشتریان تحویل داده شده است.

    امروزه شرکت "پورشه اس ای" بزرگ‌ترین سهام دار گروه صنعتی فولکس واگن بوده و به عنوان یک بازوی سرمایه گذاری فعالیت می‌کند. اما شرکت سهامی پورشه که خودرو‌های این برند را تولید می‌کند به عنوان یکی از نام‌های تجاری گروه صنعتی فولکس واگن شناخته می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو