فونیکسریمکسبهتام

معاون وزیر راه:

جاده ترانزیتی جنوب کامل تخریب شد

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: مسیر ۶۰ کیلومتری خرم آباد ـ پلدختر به عنوان بخشی از محور ترانزیتی جنوب به شمال کاملا تخریب شده و امکان بازسازی آن در کوتاه مدت وجود ندارد.

جاده ترانزیتی جنوب کامل تخریب شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، خیرالله خادمی درباره آخرین وضعیت راه‌های تخریب شده در اثر سیلاب اظهار داشت: میزان آسیب دیدگی راه‌ها در استان لرستان به دلیل شدت سیلاب بسیار بالا است؛ با توجه به اینکه گستردگی بارندگی در کل استان بوده، همه راه‌های استان دچار خسارت شده و تخریب در بخش زیرساخت‌ها اعم از جاده‌های اصلی و روستایی به شدت گسترده است.

    وی افزود: در سرتاسر محور خرم آباد به معمولان و سپس پلدختر که در حاشیه رودخانه‌های کشکان و سیمره قرار داشته و سال‌ها محور اصلی ترانزیتی جنوب به شمال کشور بود، ده‌ها پل‌ها تخریب کامل یا تقریباً کامل شده و تمام جاده اصلی ترانزیتی حدفاصل خرم آباد تا پلدختر به طول 60 کیلومتر تخریب شده و آثاری از جاده باقی نمانده است؛ همچنین سیلاب جسم جاده، پاشنه جاده و حتی شانه خاکی را تخریب کرده است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بازگشایی مسیرهای اصلی و سپس راه‌های فرعی آسیب دیده از سیل لرستان را در دستور کار دادیم، گفت: زیرساخت‌های حمل و نقلی تمام شهرستان‌های این استان به خصوص راه‌های روستایی دچار مشکل و آسیب دیدگی هستند اما بیشترین محور کار در حال حاضر در محدوده شهرستان پلدختر و احیای راه اصلی ترانزیتی این مسیر است.

    خادمی ادامه داد: قرار است از طریق آزادراه خرم زال (خرم آباد - پل زال) مسیر دسترسی معمولان و پلدختر ایجاد شود در همین راستا طی دو روز گذشته ابتدا مسیر دسترسی پلدختر به این آزادراه از طریق یک جاده روستایی در این منطقه برقرار و خاکبرداری های آن انجام شد. برای معمولان نیز جاده دسترسی به آزادراه خرم زال با همکاری شرکت ساخت، پیمانکاران راهسازی، بخش خصوصی، سازمان راهداری، ادارات کل راهداری استان‌های معین و قرارگاه خاتم الانبیا ایجاد شده است. برای انجام آن در بخشی از مسیر انفجارهای سنگین انجام شد.

    وی درباره بازسازی محور اصلی خرم آباد به پلدختر نیز تصریح کرد: در حال آماده سازی و بازگشایی موقت این محور هستیم تا راه روستاهای مجاور رودخانه کشکان بازگشایی شود؛ این فعالیت از روز چهارشنبه آغاز شد و احتمالاً طی دو سه هفته آینده ادامه می‌یابد. اما طراحی اصلی برای ساخت جاده دائمی نیز آغاز شده و قرار است به زودی شرکت مشاور راهسازی، نقشه برداری و طراحی، ساخت جاده اصلی ترانزیتی جنوب به شمال از سمت خوزستان به پلدختر و لرستان را آغاز کند که یک کار زمان بر خواهد بود.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به انتقال 220 دستگاه انواع ماشین آلات سنگین و راهسازی از استان‌های معین به لرستان برای بازگشایی محورهای تخریب شده این استان، یادآور شد: قرار است در هفته پیش رو 50 دستگاه ماشین آلات سنگین و کامیون به منطقه آسیب دیده از سیلاب لرستان به خصوص بازگشایی راه‌های روستایی شهرستان‌های پلدختر، خرم آباد، الشتر، نورآباد و … اعزام شود.

    وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دیگر امکان احیای جاده ترانزیتی سابق در این استان وجود ندارد و سیلاب جسم جاده را شسته و با خود برده و دیگر جاده‌ای وجود ندارد. تنها راه این است که در آینده این جاده به مرور بازسازی شود ولی در کوتاه مدت نمی‌توانیم این کار را بکنیم به خصوص که این جاده یکی از مهم‌ترین جاده‌های کشور در بخش ترانزیت و همچنین جاده دسترسی استان لرستان به ایلام محسوب می‌شود بنابراین جاده مهمی است که باید بار دیگر ساخته شود اما امکان احداث آن در کوتاه مدت وجود ندارد. چون جاده ترانزیتی، نیازمند رعایت استانداردهای مهمی است.

    خادمی با بیان اینکه برآورد قبلی خسارات به زیرساخت‌ها 250 میلیارد تومان بود که این برآوردها بعد از بازدید مجدد به بالغ بر 500 میلیارد تومان افزایش یافت، گفت: بیشتر خسارات وارده به ابنیه سنگین مانند پل‌ها یا تونل‌ها بوده است. به نظر می‌رسد دو برابر همین میزان تا هزار میلیارد تومان اعتبار جدید برای احداث زیرساخت‌های جدید در استان سیل زده لرستان نیاز داریم. ‌

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو