فونیکسریمکسبهتام

پراید کره‌ای اینگونه رشد کرد + تصاویر

عصر خودرو- ریو خودروی ساب‌کامپکتی است که در سال ۲۰۰۰ به عنوان جانشین نسل اول پراید توسط کیا موتورز روانه بازار شد و تا کنون به چهارمین نسل خود رسیده است.

پراید کره‌ای اینگونه رشد کرد + تصاویر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش‌نیوز، عموم ایرانیان این سدان را با نسل اول آن می‌شناسند؛ خودرویی که در واقع نسخه فیس‌لیفت نسل اول آن در بازار ایران به فروش رسید و توانست به واسطه نرخ مناسب، کیفیت بالا و چهره قابل قبول خود به فروش مناسبی دست یابد. هم‌اکنون نیز نسل سوم این مدل به صورت هاچبک و سدان به کشور وارد شده است. در این مطلب قصد داریم به معرفی چهارم نسل این خودرو بپردازیم.

     

    نسل اول (2000-2005)

    کیا ریو در دو نسخه سدان و هاچبک روانه بازار شد و نخستین نمونه‌های تولیدی این مدل در نسل اول که به پیشرانه 1.5 لیتری 96 اسب بخاری تجهیز شده بود به واسطه کیفیت ساخت نامطلوب، کیفیت سواری نامناسب و نرخ نستا بالا به شدت مورد تمسخر قرار گرفت. نسخه استیشن واگن این خودرو که به صورت 5 درب عرضه شد با نام‌های RIO CINCO، RIO RX-V و RIO LOOK به ترتیب در ایالت متحده امریکا، کانادا و شیلی به فروش رسید. پیشرانه 1.5 لیتری برای نسل اول این خودرو در طی سال‌های 2001 تا 2002 مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن پیشرانه 1.6 لیتری 104 اسب بخاری از سال 2003 تا 2005 جایگزین پیشرانه قبلی شد. در تمامی این سال‌ها برای نسل اول ریو جعبه‌دنده‌های 5 سرعته دستی یا 4 سرعته اتوماتیک قابل انتخاب بود همچنین یک نوع پیشرانه 1.3 لیتری 75 اسببخاری نیز در این خلال در بعضی از کشورها برای این خودرو در دسترس قرار گرفت. نسل اول از تجهیزاتی همچون ایربگ راننده، ترمز ضدقفل ABS و روکش چرم برای صندلی‌ها بهره می‌برد. در سال 2002 کیا فیس‌لیفتی از نسل اول را به تولید رساند که شامل تغییراتی در طراحی ظاهری و همچنین تغییراتی در پیشرانه، سیستم تعلیق، ترمزها و فضای داخلی نیز در آن صورت گرفت. پس از سال 2002 و ارائه نسخه فیس‌لیفت، پسوند SF به مدل ریو اضافه شد که به SIENCE FICTION (علمی-تخیلی) و SAFETEY FIRST (اول ایمنی) اطلاق می‌شود. فیس‌لیفت نسل اول از سال 1384 در ایران بر روی خط تولید سایپا رفت و تا سال 1391 تولید آن ادامه یافت اما پس از آن به دلیل اعمال تحریم‌های مختلف تولید این محصول در همان سال خاتمه یافت. ریو در نسخه ایرانی از همان پیشرانه 1.5 لیتری 96 اسب بخاری بهره می‌برد اما فاقد تجهیزاتی نظیر ایربگ و ترمز ضدقفل بود هر چند که سیستم ABS به صورت سفارشی قابل نصب بر روی خودرو بود.

    نسل دوم(2005-2011)

    نسل دوم ریو در اوایل سال 2005 در اروپا و امریکای شمالی رونمایی شد؛ خودرویی که بر پایه پلتفرم هیوندای اکسنت ساخته شد. پیشرانه این خودرو به نسخه 1.6 لیتری 110 اسب بخاری تجهیز شد که با نام ALPHA II شناخته می‌شود و هیوندای اکسنت نیز از همین پیشرانه استفاده می‌کند. از تغییرات مهم این نسل میتوان افزایش ابعاد خارجی و به واسطه آن افزایش فضا در داخل خودرو اشاره کرد همچنین تجهیزات ایمنی بیشتر و مصرف سوخت کمتر نیز در این نسل مورد توجه قرار گرفت. نسخه هاچ بک این خودرو با نام RIO5 در کانادا و امریکا به فروش رسید همچنین در سال 2006 کیا نسخه سدان ریو را در دو نسخه پایه و LX روانه بازار کرد که نسخه LX مجهز به امکاناتی نظیر فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع و رادیوضبط مجهز به CDخوان بود. کیا علاوه بر پیشرانه 1.6 لیتری، دو نسخه 1.4 لیتری 96 اسب بخاری و 1.5 لیتری توربودیزل 110 اسب بخاری را نیز برای محصولش در نظر گرفت. پس از سال‌های 2008 و 2009 و با گذشت زمان و اعمال تغییرات اندکی بر روی ریو، کیا نسخه فیس‌لیفت نسل دوم را در سال 2010 رونمایی کرد. در این نسخه تغییراتی به خصوص در نمای جلو خودرو ایجاد شد که به TIGER NOSE مشهور است و ظاهر چراغ‌ها نیز به واسطه بهرهگیری از پسزمینه مشکی خشن‌تر شد همچنین در بخش داخلی نیز امکان اتصال به رادیوضبط از طریق بلوتوث نیز فراهم شد. تمامی نسخه‌های اروپا و امریکا در نسخه فیس‌لیفت به پیشرانه 1.4 یا 1.5 لیتری به همراه جعبه دنده 5 سرعته دستی تجهیز شد. نسل دوم کیاریو نیز نتوانست رتبه خوبی در بخش ایمنی کسب کند و تنها 2 ستاره ایمنی را کسب کرد. نسل دوم این خودرو به کشور وارد نشد و پروژه مونتاژ آن نیز صورت نگرفت هر چند که به واسطه فروش خوب نسل اول امکان دستیابی به فروش بالا به واسطه تجربه خوب خریداران در این نسل نیز وجود داشت.

    نسل سوم(2011-2017)

    تحول اساسی در کیاریو را میتوان از نسل سوم این خودرو شاهد بود؛ خودرویی که در سال 2011 در نمایشگاه ژنو بار دیگر بر پایه هیوندای اکسنت رونمایی شد. پیشرانه‌های گاما ساخت هیوندای در حجم‌های 1.4 و 1.6 لیتری در کنار مدل جدید 1.2 لیتری و نوع 1.1 لیتری توربو دیزل برای این خودرو در نظر گرفته شد. پیشرانه 1.1 لیتری که برای این خودرو در نظر گرفته شد را می‌توان یکی از پیشرانه‌های مورد توجه دانست چرا که با توجه به این که ریو خودرویی هایبرید نبود اما مصرف سوخت آن با این پیشرانه تنها 3.2 لیتر در هر صد کیلومتر بود. میزان آلایندگی گاز co2 با این پیشرانه نیز از مقدار 85 گرم در هر صد کیلومتر فراتر نمی‌رفت. انواع جعبه دنده‌های مختلف از جمله 6 و 5 سرعته دستی و 6 و 4 سرعته اتوماتیک برای بازارهای مختلف جهانی برای ریو نسل سوم در نظر گرفته شد. علاوه بر نسخه 4و 5 درب نسخه 3 درب نیز برای بازار اروپا در نظرر گرفته شد که از چهره‌ای اسپرت‌تر و جوان‌پسندانه‌تر برخوردار است. این خودرو به واسطه برخورداری از امکانات خوب، پیشرانه‌های متنوع و مصرف سوخت کم چندین جایزه را دریافت کرده است. از لحاظ ایمنی نیز نسل سوم ریو بهبود قابل توجهی نسبت به نسل قبل خود داشته است و توانسته 4 ستاره ایمنی را دریافت کند. در سال 2013 کیا نسخه‌ای مجهز به توربوشارژر را از مدل ceed معرفی کرد که به ceed gt مشهور است و توانسته است به هاچبکی جذاب و پرقدرت تبدیل شود. کیا تصمیم گرفته است که در صورت موفقیت این مدل نسخه‌ای از جی‌تی را برای مدل‌های دیگر خود در نظیر بگیرد و به تولید برساند. بر این اساس کیاریو نیز در نسخه هاچبک به عنوان کاندیدی برای تولید نسخه جی‌تی در نظر گرفته شده است. درحال‌حاضر نیز نسل سوم کیاریو در بازار کشور به صورت وارداتی در نسخه‌های هاچبک و سدان وجود دارد اما به دلایل مختلفی از جمله قیمت‌گذاری نامناسب نسبت به رقبا نتوانسته است به فروش فوق‌العاده‌ای که نسل اول در بازار ایران تجربه کرد دست یابد.

    نسل چهارم(2017 تا کنون)

    کیا نسل چهارم ریو را در سال 2016 در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی کرد؛ خودرویی که در مرکز کیا در کالیفرنیا و آلمان طراحی شده است. نسل چهارم به واسطه دماغه کشیده‌تر و طراحی تهاجمی‌تر، جوان‌پسندانه‌تر و اسپرت‌تر به نظر می‌رسد. نسل چهارم در نسخه هاچبک 15 میلیمتر طویلتر، 5 میلیمتر عریضتر و ارتفاع آن 5 میلی متر به زمین نسبت به نسل قبل نزدیکتر شده است. تولید نسل چهارم از سال 2016 شروع شده است و بازار اروپا تنها نسخه هاچبک را دریافت کرده است در حالیکه بازار امریکا هر دو نسخه سدان و هاچبکی را دریافت می‌کند که در واحد صنعتی کیا در مکزیک به تولید میرسد. برخلاف نسلهای قبل این محصول به صورت سدان یا هاچبک در کره جنوبی عرضه نمی‌شود بلکه مدل stonic که خودرویی کراساوور و بر پایه ریو است به جای ریو عرضه می‌شود. علاوه بر این موارد در سال 2017 و در نمایشگاه خودرو شانگهای کیا از کراس‌اووری مخصوص بازار چین با نام مدل k2 cross رونمایی کرد که همانند stonic بر پایه ریو هاچبک است اما 30 میلیمتر عریض‌تر و در حدود 40 میلی‌متر از ریو مرتفع‌تر است

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو