فونیکسریمکسبهتام

توقفگاه های اطراف حرم مطهر رضوی توسعه یافت

عصر خودرو- قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: نخستین مرحله از پروژه کاهش ترافیک خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی و تسهیل تردد برای زائران با توسعه توقفگاه های اطراف حرم منور حضرت امام رضا (ع) اجرا شد.

توقفگاه های اطراف حرم مطهر رضوی توسعه یافت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، سید رضا فاطمی امین روز شنبه در نشست خبری افزود: تاکنون امکانات بسیار خوبی برای زائران در داخل حرم مطهر رضوی و همچنین اطراف آن فراهم شده اما هنوز وضعیت تردد زائران به سوی حرم منور امام هشتم (ع) رضایت بخش نیست.
    وی اظهار داشت: از ابتدای مهر ماه امسال، پروژه مطالعاتی در زمینه ترافیک اطراف حرم مطهر رضوی و حمل و نقل زائران آغاز و اجرای کامل آن برای سال 1410 در نظر گرفته شد.
    وی گفت: این برنامه با مشارکت همه دستگاه های مرتبط در حوزه زیارت و حمل و نقل شامل استانداری، پلیس راهور، شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی و دیگر ادارات تدوین شده و همه دستگاه ها نسبت به اجرای این برنامه نظر یکسان دارند.
    فاطمی امین با بیان اینکه پنج حوزه در زمبنه ترافیک شهری در این برنامه وجود دارد افزود: یکی از این پنج حوزه مربوط به توقفگاه های خودرو است و با توجه به اینکه در نوروز سال 97 هشت میلیون و 800 هزار زائر به حرم مطهر رضوی مشرف شدند برای نوروز 98 نیز علاوه بر ظرفیت های موجود توقفگاه های اطراف حرم مطهر، هفت قطعه زمین از سوی آستان قدس رضوی و 6 قطعه زمین از سوی شهرداری برای این منظور اختصاص یافت.
    وی اظهار داشت: این قطعات در مجموع ظرفیت توقف 9 هزار خودرو را به ظرفیت فعلی توقفگاه های شهر مشهد می افزاید که با توجه به آماده سازی فضای توقفگاهی ساختمان های نیمه ساخته این میزان برای توقف 15 هزار خودرو نیز قابل افزایش است.

    * اختصاص ناوگان حمل و نقل رایگان برای زائران
    قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: شهرداری مشهد برای نوروز 98 خطوط ویژه ای برای ناوگان حمل و نقل عمومی از محل توقفگاه های یاد شده تا حرم مطهر رضوی ایجاد کرده است که در تمام ایام نوروز زائران و مجاوران می توانند به صورت رایگان با این وسایل نقلیه به حرم مطهر مشرف شوند.
    فاطمی افزود: علاوه بر آن آستان قدس رضوی 100 دستگاه مینی بوس از میدان شهدا و خیابان های دیگر به حرم مطهر رضوی و 130 دستگاه ون برقی در داخل حرم برای تردد زائران در ایام نوروز 98 در نظر گرفته است.
    وی اظهار داشت: دوربرگردان ها در خیابان های شیرازی، نواب صفوی، طبرسی که تاکنون مسدود بودند نیز برای تسهیل تردد زائران در ایام نوروز 98 گشایش می یابد.
    وی با اشاره به سامانه تلفنی 138 و پاسخگویی آن به زائران نوروزی گفت: این سامانه که یک ماه قبل راه اندازی شد، در ایام نوروز آماده پاسخگویی به زائران در زمینه آدرس توقفگاه ها، وضعیت ترافیک شهر و مسیرهای تردد به سوی حرم مطهر رضوی است.
    فاطمی افزود: آستان قدس رضوی برای نوروز 98 خدمات رسانی خود را معطوف به حرم مطهر رضوی نکرده و در 2هزار و 800 نقطه 19 استان کشور ایستگاه‌ های استقبال از زائر راه اندازی کرده است.
    وی اظهار داشت: همچنین 30 هزار بسته ارزاق عمومی در 31 استان همزمان با نوروز 98 با کمک خیرین بین محرومین توزیع می شود.

    * راه اندازی سامانه شفافیت برای حساب های مالی آستان قدس رضوی
    قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: این آستان مقدس بارها به رسانه ها اعلام کرده که مالیات پرداخت می کند اما به منظور رفع همه ابهامات، بزودی سامانه شفافیت برای حساب های مالی و فعالیت های اقتصادی آستان قدس رضوی راه اندازی می شود.
    فاطمی افزود: در این سامانه همه فعالیتهای اقتصادی آستان قدس رضوی و سود و زیان شرکت‌ های آن قابل رصد است و با راه اندازی آن مردم می ‌توانند از جزئیات اطلاعات مربوط به شرکت ‌های اقتصادی آستان قدس رضوی از طریق اینترنت مطلع شوند.

    * سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی
    قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: مطابق سالهای گذشته اول فروردین ماه مشهد مقدس میزبان رهبر معظم انقلاب خواهد بود و ساعت 15 این روز معظم له سخنرانی نوروزی خود را در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت امام هشتم (ع) آغاز خواهند کرد.
    وی افزود: 90 نمایشگر پهن پیکر در نقاط مختلف حرم مطهر رضوی نیز مراسم سخنرانی را به صورت همزمان پخش خواهد کرد.
    وی اظهار داشت: سخنرانی نوروزی رهبر معظم انقلاب به زبان های انگلیسی، عربی، اردو، ترکی برای بیش از 700 زائر غیرایرانی در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به صورت همزمان ترجمه و پخش خواهد شد.
    فاطمی گفت: برنامه تحویل سال از ساعت 20 روز چهارشنبه در صحن جامع رضوی آغاز خواهد شد و مراسم تحویل سال نیز ساعت یک و 28 دقیقه بامداد روز پنجشنبه خواهد بود.
    وی با اشاره به تقارن زمان تحویل سال با آغاز مراسم اعتکاف در حرم مطهر رضوی افزود: در نوروز امسال مراسم اعتکاف در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی برگزار می شود.
    وی اظهار داشت: در ایام نوروز 98 برای حدود 10 هزار زائر امکانات اسکان رایگان در زائرشهر رضوی فراهم شده است.

    * پروژه های توسعه فضای زیارتی در حرم مطهر رضوی
    قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: در سال جدید دو نوع توسعه سطحی و زیر سطحی در اماکن حرم مطهر رضوی در دستور کار قرار گرفته که ساخت صحن رضوان به عنوان بزرگترین صحن آستان قدس رضوی، مهم ‌ترین آن است.
    وی استحکام فضای زیر سطحی بست شیخ بهایی و مسجد گوهرشاد را از دیگر اقدامات در دستور کار این مجموعه در سال آینده برشمرد.

    *سود شرکت های اقتصادی آستان قدس 2 برابر شد
    قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: برخلاف وضعیت دشوار اقتصادی در سال جاری، سود شرکت های اقتصادی آستان قدس رضوی 2 برابر شده است.
    وی اظهار داشت: همچنین امسال از تعداد شرکت های زیان ده اقتصادی آستان قدس رضوی کاسته شده و تعداد آنها به یک شرکت رسیده است.
    وی با اشاره به حضور آستان قدس رضوی به عنوان معین اقتصادی 2 شهرستان چناران و سرخس گفت: در راستای اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی استاندار خراسان رضوی، آستان قدس رضوی سرمایه گذاری در این دو شهر را برعهده گرفته است.
    فاطمی افزود: تاکنون از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی سرخس برای توسعه اشتغال به خوبی بهره گرفته نشده، ضمن اینکه شهرستان سرخس میزان بیکاری بسیار نسبت به سایر نقاط استان دارد.
    وی با اشاره به فعالیت ‌های مجموعه آستان قدس رضوی در حوزه اشتغالزایی در سرخس اظهار داشت: در این منطقه فعالیت‌ های در خور توجهی صورت گرفته و در سال آینده کارخانه ‌ای در منطقه ویژه اقتصادی سرخس ایجاد می شود که زمینه اشتغال 300 نفر را فراهم می کند.
    وی گفت: همچنین در حوزه‌ های مختلف همچون دام، سردخانه و فرآوری‌ های حوزه نفت اقدامات خوبی در حال انجام است که با این اقدامات در سال 98 بیش از 500 شغل در منطقه سرخس ایجاد می شود.

    *9 هزار میلیارد ریال تهاتر برای رفع بدهی دولت
    فاطمی ادامه داد: آستان قدس رضوی املاک بسیار در کشور دارد که همه آنها وقف هستند و بدهی دولت به این آستان مقدس از بابت اجاره زمین های موقوفی توسط سازمان های دولتی است.
    وی افزود: آستان قدس رضوی با توجه به افزایش قیمت های زمین طی چند سال گذشته، طلب خود را از دولت بیشتر از 34 هزار میلیارد ریال می داند اما دولت 31 هزار میلیارد ریال را پذیرفته است.
    وی با بیان اینکه بدهی دولت به آستان قدس رضوی از طریق تهاتر قابل پرداخت است اظهار داشت: از این میزان تا پایان امسال تهاتر 9 هزار میلیارد ریال قطعی شده است.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط