فونیکسریمکسبهتام

دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو:

۸۰ درصد مطالبات ریالی قطعه سازان پرداخت شد

عصر خودرو- دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: حدود ۸۰ درصد از مجموع چهار هزار میلیارد تومان طلب قطعه سازان تا نیمه اسفند ماه پرداخت شد که از نظر سرعت عمل، بانک های تجارت و صنعت و معدن بیشترین مشارکت را داشتند.

۸۰ درصد مطالبات ریالی قطعه سازان پرداخت شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، مازیار بیگلو افزود: مقرر شده بقیه مطالبات تا هفته آینده در زنجیره تامین و قطعه سازان توزیع شود.

    بر اساس این گزارش، پس از اینکه چهاردهم بهمن ماه معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به 2 شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا خبر داد، عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعه سازان در شرکت های خودروساز آغاز و مقرر شد بانک ها مطابق فهرستی که خودروسازان در اختیارشان قرار دادند، مبالغ را به طور مستقیم به قطعه سازان پرداخت کنند.
    در این زمینه، قرار شد برای تزریق نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی از طریق 12 بانک، 11 هزار میلیارد تومان در 2 بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و 844 میلیون یورو بود.
    بیگلو ادامه داد: برای مطالبات ارزی اما تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده، زیرا بانک مرکزی توقع دارد ارزی که امروز تحویل قطعه ساز می دهد، 9 ماه بعد در زمان تسویه و سر رسید، با قیمت روز تحویل بگیرد.
    وی تاکید کرد: هیچ قطعه سازی در شرایط کنونی تحریم که وضعیت اقتصادی نیز ناپایدار است، حاضر به پذیرش چنین ریسکی نیست.
    دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو بیان داشت: در این زمینه با برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان وزارت صنعت و بانک مرکزی، خواستار تثبیت نرخ ارز تحویلی به قطعه سازان شدیم، اما تاکنون نتیجه ای دربرنداشته است.
    وی افزود: معتقدیم بانک مرکزی در راستای حمایت از تولید در کشور، باید به ثبات نرخ ارز تحویلی راضی شود یا معادل ریالی آن (حدود هفت هزار میلیارد تومان) را به قطعه سازان پرداخت کند.
    این مقام صنفی تاکید کرد: امروز باید همه دست به دست هم بدهیم تا از تحریم ها عبور کنیم، اما نگاه انتفاعی و درآمدزایی به موضوع ارز در شرایط کنونی به صلاح نیست.
    بیگلو خاطرنشان کرد: مطابق فهرستی که از سوی انجمن های قطعه سازی تهیه شده، همه مراحل پرداخت از اخذ تسهیلات تا توزیع پول تحت نظارت وزارت صنعت، سازمان بازرسی و دیگر نهادهای نظارتی انجام می شود تا هیچ اجحافی در حق قطعه سازان انجام نشود.
    وی خاطرنشان کرد: اکنون شمارگان تولید 2 خودروساز بزرگ کشور به حدود چهار هزار دستگاه در روز رسیده و همه روزه خودروهای دارای کسری قطعه و غیرتجاری، تکمیل شده و تحویل می شوند.

    * اصلاح قیمت قطعات
    بیگلو در ادامه به ارائه مدارک و مستندات قطعه سازان به خودروسازان برای تعدیل قیمت قطعات اشاره کرد و گفت: قیمت های جدید برای بسیاری از قطعات مورد توافق قرار گرفته و پیش بینی می شود حداکثر تا پایان فروردین سال آینده قیمت همه قطعات به روز شود.
    وی خاطرنشان کرد: از مجموع بیش از 70 هزار نفر نیروی کار تعلیق شده در ماه های گذشته در این صنعت، تاکنون حدود 80 درصد آنان به کار بازگشته اند و امید می رود با تزریق نقدینگی، اصلاح قیمت قطعات و آزادسازی واردات بدون انتقال ارز که امکان تامین مواد اولیه مورد نیاز را میسر می کند، همه نیروهای تعلیق یا تعدیل شده بازگردند.
    این مقام صنفی یادآور شد: از اکتبر 2017 (اواسط مهرماه) که به دلیل تحریم ها، ناهماهنگی «کونلون» بانک چین و سایر مشکلات، خرید مواد اولیه خارجی با مشکل مواجه شد، به ناچار قطعه سازان از موجودی انبارها استفاده کردند و در صورت حل نشدن باقی مانده مشکلات، ممکن است از حدود خرداد ماه با مشکل تامین قطعه مواجه شویم.
    وی ابراز امیدواری کرد بانک مرکزی و همه دستگاه های ذیربط با همراهی کامل با بخش قطعه سازی، از بروز مشکل یاد شده جلوگیری کنند.
    به گزارش ایرنا، بیش از 84 درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می دهد که شامل 25 تا 30 درصد قطعات پلاستیکی، 30 درصد قطعات لاستیکی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیومی است.
    آمارها نشان می دهد اکنون نزدیک به یک هزار و 500 قطعه ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو