فونیکسریمکسبهتام

مرور رخدادهای هفته؛

روسیه راه چین را در بازار خودروی ایران می‌رود؟

عصر خودرو- مرور اخبار این هفته حکایت از آن دارد که تولید دو خودروساز بزرگ کشور همچنان روند نزولی نسبت به سال گذشته داشته، این در شرایطی است که وضعیت کیفی محصولات تولید شده همچنان ثبات خود را حفظ کرده‌اند. ازسوی دیگر، خبر مذاکره خودروساز روسی برای حضور در بازار ایران نیز در میان اخبار این هفته خودنمایی می‌کرد.

روسیه راه چین را در بازار خودروی ایران می‌رود؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، اما شرط و شروط زنجیره خودروسازی کشور و بانک مرکزی برای یکدیگر جهت تخصیص تسهیلات ارزی نیز از جمله اخباری بود که بازتاب زیادی پیدا کرد.

    اگر بخواهیم به مرور اخبار خارجی هم بپردازیم انتشار خبر رونمایی از محصول جدید تسلا در کنار آغاز به کار نمایشگاه ژنو در سطح رسانه‌ها انعکاس فراوانی داشت، می‌تواند مهم‌ترین خبر هفته جاری تلقی شود.
    افت تولید دو خودروساز بزرگ

    اما بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از این است که تولید دو خودروساز بزرگ کشور در 11 ماه اخیر به نسبت مدت مشابه سال گذشته با افت همراه بوده است. براساس این گزارش، ایران‌خودرو تا پایان بهمن امسال 386 هزار و 523 دستگاه انواع محصولات را تولید و کاهش 41 درصدی را به نام خود ثبت کرده است. بزرگ‌ترین خودروساز کشور سال گذشته تا پایان بهمن‌ماه توانسته بود 653 هزار و 593 دستگاه خودرو را در خطوط تولید خود تکمیل کند. رقیب ایران‌خودرو، یعنی شرکت سایپا نیز افت 37 درصدی را در بازه زمانی موردنظر به نام خود اختصاص داده است. این خودروساز تا پایان بهمن‌ماه 97 در مجموع 381 هزار و 85 دستگاه خودرو تولید کرده است. سایپایی‌ها در 11 ماهه سال گذشته، توانستند 605 هزار و 348 دستگاه از انواع محصولات خود را تولید و روانه بازار کنند.در  شرکت ایران‌خودرو تولید کامیون، کامیونت و کشنده و همچنین ون افزایش  داشته است. این افزایش به ترتیب 142 و 54 درصد بوده است. تیراژ سایر محصولات این شرکت خودروساز با افت همراه بوده است. همچنین در  شرکت سایپا در بازه زمانی مورد اشاره 347 هزار و 668 دستگاه سواری، 30 هزار و 231 دستگاه وانت و 3 هزار و 127 دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده تولید شده است که به ترتیب 7/ 37 درصد، 2/ 30 درصد و 2/ 23 درصد کاهش داشته است.

    همچنین این شرکت تا پایان سال جاری هیچ مینی بوس، میدل باس یا اتوبوسی را تولید نکرده است. اما طی هفته‌ای که گذشت وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش کیفی محصولات تولید شده در بهمن سال‌جاری را منتشر کرد. براساس این گزارش که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه شده است. از مجموع 43 خودروی تولید داخل که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، به جز دو خودرو که توانسته‌اند یک ستاره به ستاره‌های پیشین خود اضافه کنند، کیفیت بقیه خودروها به نسبت دی تغییری نداشته است. ثبات کیفی محصولات خودروسازان برخلاف تحریم‌های اولیه هسته‌ای که روند نزولی پیدا کرد به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نشان از تعهد تولید‌کنندگان به حفظ کیفیت محصولات در شرایط فعلی است.

    اما روند ترخیص خودروهای معطل مانده در گمرک نیز که چندی است آغاز شده در لابه‌لای اخبار خودرویی جلب توجه می‌کند، این در شرایطی است که روند کند ترخیص این خودروها با اعتراض بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان مواجه شده است. براساس اظهارات رئیس‌کل گمرک تاکنون 200 دستگاه خودرو ترخیص شده است. این در شرایطی است که براساس آمارهای منتشر شده در مجموع 13 هزار خودرو در گمرکات سراسر کشور به‌دلیل ممنوعیت ورود دپو شده‌اند. بخشی از این خودروها با ثبت‌سفارش غیر‌قانونی وارد کشور شده‌اند و تعیین تکلیف همین خودروها سبب کندی ترخیص وارداتی‌ها شده است.

    همچنین در این هفته وزارت صمت مصوبه‌ای را در ارتباط با خودروهای دپو شده در گمرک منتشر کرد. براساس این بخشنامه وزارت صمت به گمرک اجازه داده است تا نسبت به ترخیص خودروهایی که در فاصله زمانی 16 مرداد تا 16 دی‌ماه وارد گمرک شده و قبض انبار دریافت کرده‌اند و به وسیله ال‌سی تامین ارز شده و منشا آن مشخص است، اقدام کند. به اعتقاد بسیاری از دست‌اندرکاران بازار این بخشنامه می‌تواند تا حدودی ترخیص خودروهای در گمرک مانده را تسریع کند.
    اختلاف بانک مرکزی و خودروسازان

    اما اختلاف بانک مرکزی و زنجیره خودروسازی در مورد نحوه بازپرداخت بخش ارزی تسهیلات دولتی، منجر به بلاتکلیفی پرداخت آن از سوی شبکه بانکی کشور به زنجیره خودروسازی شده است. بنابراین تا این جای کار تنها بخش ریالی این تسهیلات، معادل 4 هزار میلیارد تومان در اختیار زنجیره تامین قرار گرفته است.در حال حاضر بانک مرکزی شروطی را برای پرداخت این تسهیلات در نظر گرفته حال آنکه زنجیره خودروسازی نیز خواستار در نظر گرفتن شرایطی بهتر برای بازپرداخت این تسهیلات است.

    در این هفته همچنین بحث حضور آوتوواز روسیه، تولید‌کننده برند لادا بار دیگر مطرح شد. هرچند حضور این شرکت در ایران خبر تازه‌ای نبود؛ چراکه سال‌هاست این خبر با اشکال متفاوتی منتشر می‌شود، اما تنها تفاوتی که این بار با دوره‌های قبل داشت این بود که این خبر به نقل از منابع روسی منتشر شده بود و مسوولان وزارت صمت و همچنین خودروسازان داخلی در این ارتباط سکوت کرده‌اند. آنچه به نقل از منابع روسی منتشر شده است نشان‌دهنده این است که مدیران این شرکت خودروساز روسی دیداری با همتایان ایرانی خود داشته‌اند. طی هفته جاری سخنان رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در سطح رسانه‌ها بازتاب داشت. عباس‌تابش در مصاحبه‌ای به شرکت‌های خودروساز تاکید کرد که نسبت به انجام تعهدات خود پایبند باشد. این مقام مسوول همچنین از ارسال پرونده برخی شرکت‌های خودروساز به تعزیرات خبر داده بود.
    رونمایی از تسلای جدید

    در میان اخبار بین‌المللی خودرو خبر رونمایی محصولی دیگر از تسلا و همچنین سایه سنگین برگزیت روی نمایشگاه خودروی ژنو که از مهم‌ترین اخبار در سطح بین‌الملل بود. شرکت تسلا به‌عنوان شرکتی پیش رو در زمینه تولید خودروهای تمام برقی، اعلام کرده است به‌زودی از یک خودرو شاسی‌بلند به‌عنوان محصول جدید خود رونمایی خواهد کرد.

    براساس اظهارات ایلان ماسک این محصول جدید به تسلاY معروف است. این خودرو در یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های تولیدی این شرکت در شانگهای چین به تولید انبوه می‌رسد. خروج انگلستان از اتحادیه اروپا تبعات سنگینی برای شرکت‌های فعال در زمینه تولید‌کننده داشته و آثارآن را می‌توان در نمایشگاه خودروی ژنو به وضوح مشاهده کرد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو