فونیکسریمکسبهتام

تاثیر برگزیت بر صنعت خودروسازی انگلیس

عصر خودرو- کمتر از یک ماه به مهلت قانونی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باقی مانده و دو طرف هنوز به راه‌حل مورد توافق درباره نحوه خروج نرسیده‌اند. به همین دلیل کاسه صبر شرکت‌های خودروسازی خارجی به سر رسیده و به فکر خروج از این کشور افتاده‌اند.

تاثیر برگزیت بر صنعت خودروسازی انگلیس
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، بازار اصلی خودرو در انگلیس از دیرباز در اختیار شرکت‌های آلمانی و ژاپنی بوده است، خودروهای آلمانی به دلیل استحکام و ماندگاری و خودروهای ژاپنی هم به دلیل مصرف کم و استفاده از جدیدترین فناوری‌های روز طرفداران زیادی در انگلیس دارد.

    بر اساس داده‌های آماری خودروی «گلف» از شرکت «فولکس‌ واگن» آلمان، بعد از 'فیستا فورد' آمریکا، در رتبه دوم پرفروش‌ترین خودروی سال گذشته میلادی (2018) قرار دارد. همچنین مدل «قشقایی» شرکت نیسان ژاپن، «پولو» فولکس‌واگن، «مینی» بی.ام.دبلیو و «اِی کلاس» مرسدس بنز آلمان در فهرست 10 خودرو پرفروش انگلیس دیده می‌شوند.

    آمار یادشده نشان می‌دهد که تا سپتامبر گذشته (شهریور) 31 میلیون و 600 هزار خودرو در انگلیس به ثبت رسیده که از این میزان در حدود 10 درصد فیستا فورد، 8 درصد مرسدس بنز، 7 درصد بی.ام.دبلیو و 7 درصد فولکس‌واگن بوده‌اند.

    انگلیس به‌ عنوان یکی از قطب‌های نظام سرمایه‌داری، بیش از 30 شرکت خودروسازی از سراسر جهان را میزبانی می‌کند.

    صنعت خودروسازی انگلیس با حجم معاملات بالغ‌ بر 82 میلیارد پوند درسال و به کار گیری 800 هزار نیروی کار سهم بسیار مهمی در اقتصاد این کشور ایفا می‌کند.

    با این‌حال بخش اصلی فعالیت شرکت‌های خودروسازی که به فرآیندی‌های دقیق لجستیکی و انتقال «به هنگام» کالا مربوط می‌شود، در صورت خروج بی توافق انگلیس از اتحادیه اروپا با مشکلات جدی روبرو خواهد شد، شرکت‌های خارجی خودروساز نگرانند که با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون دست‌یابی به توافق، قادر به وارد کردن قطعات یدکی مورد نیاز بدون پرداخت عوارض سنگین گمرکی نخواهند بود و به‌ این ‌ترتیب قیمت ساخت خودرو در انگلیس افزایش می یابد.

    در همین حال، آمار منتشر شده نشان می‌دهد که فروش خودروهای جدید در این کشور در سال 2018 میلادی با 7 درصد کاهش نسبت به سال قبل از آن، به 2 میلیون و 370 هزار خودرو رسیده است.

    به گفته منابع محلی، این برای دومین بار طی 10 سال گذشته است که آمار فروش خودرو روند نزولی طی کرده است.

    رئیس اجرایی انجمن تولیدکنندگان و معامله‌کنندگان خودرو انگلیس که بارها نسبت به عواقب خروج این کشور از اتحادیه اروپا بر صنعت خودروسازی هشدار داده، پیش‌بینی کرده است که آمار فروش خودرو در سال جاری 2 درصد دیگر کاهش پیدا می‌کند.

    'مایکل هاوز' با بیان اینکه چالش‌های پیش روی ما در آستانه برگزیت، کمتر از وقوع یک طوفان نیست، پیش‌بینی کرد: در صورتی‌ که انگلیس بدون دست‌یابی به توافق برگزیت از اتحادیه اروپا خارج شود، 860 هزار شغل در صنعت خودروسازی از بین خواهد رفت.

    وی افزود: روند سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت خودروسازی در این کشور رو به کاهش است و زمان جبران در حال از دست رفتن است.

    این فعال اقتصادی هشدار داده است که اگر انگلیس نتواند از غبار ابهامات (برگزیت) به ‌سلامت عبور کند، تلفات جبران‌ناپذیری را متحمل خواهد شد.

    سال گذشته میلادی، شرکت‌های خودروسازی «بی.ام.دبلیو» BMW و تویوتا TOYOTA از احتمال تعلیق فعالیت کارخانه‌های خود در انگلیس در اثر ابهامات ناشی از برگزیت خبر داده بودند.

    بی.ام.دبلیو اعلام کرده بود که از ترس سناریوی عدم دستیابی به توافق میان انگلیس و اتحادیه اروپا، تصمیم گرفته تا فعالیت یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های تولیدی خود در این کشور را به حال تعلیق درآورد.

    بر اساس اعلام این شرکت، کارخانه تولید خودروی «بی ام دبلیو مینی» که در شهر آکسفورد قرار دارد از یکم آوریل (12 فروردین 1398) یعنی درست یک روز پس از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا دست‌کم یک ماه تعطیل می‌شود.

    سخنگوی شرکت بی.ام.دبلیو در این ‌باره اظهار داشت که این شرکت برنامه تعمیرات کارخانه آکسفورد را به ماه آوریل موکول کرده تا در صورت عدم حصول توافق برگزیت، اختلال در فرآیند تولید خودرو به حداقل برسد.

    در تازه‌ترین تحول صورت گرفته، 'پیتر شوارزنبر' سخنگوی بی.ام.دبلیو روز سه شنبه به اسکای نیوز اعلام کرد که این شرکت در نظر دارد تا ساخت خودروهای مدل مینی را در صورت برگزیت بی توافق به‌ طور کامل متوقف کند، وی احتمال داد که در این صورت کارخانه تولید مینی به اتریش منتقل خواهد شد.

    نمایندگان مجلس انگلیس که ماه گذشته با اختلاف 230 رأی به‌ پیش نویس توافقنامه مدنظر دولت برای خروج از اتحادیه اروپا رأی مخالف دادند، قرار است هفته آینده برای دومین بار درباره این توافق رأی‌گیری کنند.

    'ترزا می' نخست‌وزیر انگلیس قصد دارد تا در صورت مخالفت مجدد مجلس با این توافق، برگزیت را به مدت دو ماه به تعویق بیندازد.

    با این‌ حال سخنگوی بی.ام.دبلیو معتقد است که تعویق برگزیت از ابهامات اقتصادی و نگرانی‌های این شرکت کم نمی‌کند.

    مدیر اجرایی خودروسازی 'تویوتا' نیز هشدار داده که برگزیت بی توافق، کارخانه این شرکت واقع در منطقه «دربی شایر» با نزدیک به 600 نیروی کار را در معرض خطر قرار می‌دهد.

    وی عنوان کرد که هرگونه تغییر در فرآیندی‌های لجستیکی منجر به افزایش قیمت‌ها، کاهش رقابت‌پذیری و شاید قطع همکاری‌ های تجاری با انگلیس شود.

    شرکت ژاپنی خودروسازی هوندا هم دو هفته پیش اعلام کرد که قصد دارد تنها کارخانه خود در انگلیس را در سال 2022 تعطیل کند.

    هوندا سال گذشته بیش از 160 هزار خودرو در کارخانه «سینتون» واقع در جنوب انگلیس ساخته بود که این میزان 10 درصد کل آمار تولید خودرو در انگلیس را شامل می‌شود.

    سفیر ژاپن در لندن هشدار داده است که اگر این کشور به توافق امیدبخشی با اتحادیه اروپا دست پیدا نکند شرکت‌های ژاپنی بیشتری از انگلیس خارج خواهند شد.

    'کوجی سوروکا' روز دوشنبه در گفت‌وگو با اسکای نیوز عنوان کرد که شرکت‌های ژاپنی وظایف دیگری غیر از ماندن در انگلیس دارند،وی افزود: آن‌ها ممکن است جابه‌جا شوند و یا با یکدیگر ادغام شوند، اما تا زمانی که آینده برگزیت مشخص نباشد نمی‌توان تصمیم‌گیری کرد.

    پیش از برگزاری همه‌پرسی برگزیت در سال 2016، شخصیت‌های برجسته طرفدار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با استناد به پشتوانه غول‌های خودروسازی در این کشور ادعا کردند که دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا اجتناب‌ناپذیر است.

    'دیوید دیویس' وزیر پیشین برگزیت گفته بود که بازار انگلیس برای اتحادیه اروپا جذابیت زیادی دارد، وی پیش از برگزاری همه‌پرسی برگزیت در اظهارنظری تاکید کرده بود: تنها ظرف چند دقیقه پس از رأی مردم به خروج از اتحادیه اروپا، رئیسان شرکت‌های بنز، بی.ام.دبلیو، فولکس‌واگن و آئودی از 'آنگلا مرکل' صدراعظم آلمان تقاضا خواهند کرد که موانع سر راه تجارت با انگلیس را بردارد.

    بااین‌حال، هشدار شرکت‌های خودروسازی و آمار انجمن تولیدکنندگان و معامله‌کنندگان خودرو انگلیس نشان می‌دهد که تا چه اندازه پیامدهای ناشی از عدم دستیابی به توافق برگزیت برای شرکت‌های بزرگ خودروسازی پرهزینه و نگران‌کننده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو