فونیکسریمکسبهتام

نوستالژی‌های جان‌دار؛

اپل کورسا و بی ام ۲۰۰۲

عصر خودرو- کلاسیک سواران هم دل دارند؛ همه‌اش که نمی‌شود در خیابان‌ها و کوچه پس‌کوچه‌های شهر ماشین‌های به‌روز شده یا تکراری مثل بنز و ۲۰۶ ببینیم. اگر نوستالژی‌باز هستید و هوای تجدید خاطرات با چند خودروی دهه هفتادی معروف را کرده‌اید یا اصلا قصد دارید یکی از ماشین‌های قدیمی را خریداری و در چشم دیگران فردی خاص جلوه کنید، همینجا بمانید.

اپل کورسا و بی ام ۲۰۰۲
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از خبرآنلاین، می‌خواهیم دو اسطوره به‌یادماندنی را معرفی که نه، به شما یادآوری کنیم: بی ام و 2002 و اپل کورسا دنده‌ای قدیمی که دست بر قضا هر دو خودرو در سایت دیوار هنوز خرید و فروش می‌شوند.

    سال 1993 میلادی، یعنی در حدود 1371 شمسی شرکت آلمانی اپل، کورسای دنده‌ای را به میدان آورد. کلاس بدنه این خودرو از نوع سوپرمینی بود اما قابلیت شگفت‌آور کورسای دنده‌ای صندوق عقب جادویی‌اش بود که در صورت خواباندن صندلی‌های پشتی خودش را نشان می‌داد. موتور این وسیله نقلیه اگر چه در میان ماشین‌های امروزی چندان قدرتمند نیست، اما در آن زمان یک موتور 4 سیلندر 8 سوپاپه که 1.2 لیتر حجم داشت و می‌توانست 45 اسب بخار تولید کند و با این اوضاف موتوری قدرتمند به شمار می‌آمد. همچنین کورسا دنده‌ای در اوج سرعت، رقم 145 کیلومتر در ساعت را نشان می‌داد. آینه‌های جانبی برقی، برف‌پاک کن دو سرعته تایمردار، شیشه‌شور عقب، آنتن برقی، شیشه بالابر برقی جلو و رینگ‌های آلومینیومی از دیگر مشخصات این خودرو عنوان شده است. در سایت دیوار اپل کورسا دنده‌ای قدیمی مدل 1994 در یک آگهی به قیمت 28 میلیون تومان به فروش می‌رسد. در مورد دیگری دور رنگ شده این خوردو 17 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است که به گفته فروشنده چند قطعه آن نیز باید تعویض گردد.

    اما در آن سال‌ها و البته همچنان، رقیب شماره اول اپل کورسا چه در آلمان و چه در ایران، بی ام و 2002 بود؛ خودرویی متعلق به کمپانی آلمانی بی ام و که نشان آن همان چراغ‌های گرد جلویی‌اش است که گویا همیشه از چیزی متعجب است. البته لازم به ذکر است که قدمت این خودرو نیز در برابر اپل کورسا بسیار بیشتر است، سال ساخت آن به 1968 برمی‌گردد. 2002 خودرویی سدان به شمار می‌آید که در مقایسه با اپل کورسا فضای بیشتری داشت و خب برای خانواده‌های ایرانی، چه چیزی بهتر از خودرویی با صندوق عقب حجیم؟ 2002 در چند تیپ تولید شد و شاید بتوان آخرین نسخه آن را رقیب سرسخت کورسا دنده‌ای دانست. موتور این خودرو از نوع 4 سیلندر 8 سوپاپه است، با حدود 2 لیتر حجم. این موتور می‌تواند 140 اسب بخار قدرت داشته باشد و  در هر ساعت 190 کیلومتر اوج‌گیری کند. بی ام و 2002 در سایت دیوار در برابر اپل کورسال دنده‌ای نیز آگهی‌های بیشتری برای خرید و فروش دارد. به عنوان مثال در یک مورد 20002 قدیمی با لوازم تزیینی کامل و 200 هزار کیلومتر کارکرد و به رنگ نارنجی براق به قیمت 39 میلیون تومان به فروش می‌رسد. در آگهی دیگری نیز بی ام و 2002 یشمی با 180 هزار کیلومتر کارکرد 70 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.  فروشنده می‌گوید مدت‌هاست از این خودرو استفاده نکرده و صرفا جنبه نمایشگاهی داشت.

    نکته آخری که در خصوص مقایسه اپل کورسا و بی ام و  2002 باید متذکر شد، فراوانی قطعات 2002 در برابر کورسا دنده‌ای است. آگهی‌های فروش قطعه 2002 نیز در سایت دیوار خود موید این موضوع است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط