فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۲۴۴۳»

خبر خوش مجلس درباره بنزین

عصر خودرو- با اینکه دولت در لایحه بودجه سال ۹۸ پیشنهادی برای افزایش نرخ بنزین نداشت، برخی نمایندگان مجلس، پیشنهادهای متعددی برای افزایش این سوخت استراتژیک داده بودند؛ اما سرانجام پس از بررسی پیشنهادها و در هنگام بررسی لایحه بودجه، نمایندگان به این نتیجه رسیدند که نرخ سوخت در سال آینده ثابت بماند.

خبر خوش مجلس درباره بنزین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از تابناک، بنابر قانون برنامه ششم توسعه، دست دولت در تغییر نرخ سوخت باز است، چون نمایندگان سال گذشته مصوب کردند دولت باید تا پایان برنامه ششم توسعه، نرخ بنزین را دست کم به 80 درصد نرخ فوب خلیج‌فارس برساند؛ بنابراین، نمی‌توان با قطعیت گفت که دولت نرخ سوخت را برای سال آینده تغییر نخواهد داد؛ به عبارت دیگر، اگر دولت تمایلی به افزایش نرخ سوخت داشته باشد، می‌تواند بر خلاف تصمیم نمایندگان این کار را انجام دهد و هر زمان که بخواهد قیمت‌ها را تغییر دهد.

    اما برخی نمایندگان مجلس بر این باورند، دولت چنین اختیاری ندارد و تا زمانی که مجلس مجوز افزایش نرخ را صادر نکرده، حق افزایش قیمت‌ها را ندارد. همچنین بیشتر نمایندگان مجلس بر این باورند، در شرایط موجود، افزایش حامل‌های انرژی تورم را افزایش می‌دهد.

    این نمایندگان اعتقاد دارند، هرچند دست دولت برای افزایش قیمت‌ها باز است، بهتر این است که دولت این کار را نکند، چون هر گونه افزایش در نرخ بنزین، تورمی حداقل 6 درصدی را به دنبال دارد که این میزان تورم با توجه به گرانی‌های اخیر خارج از تحمل مردم است و به شدت باعث بالا رفتن ناضایتی‌ها می‌شود.

    در این زمینه، کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ اتفاقی برای بنزین در سال 97 نخواهد افتاد. مجلس برای نرخ بنزین در سال آینده هم هیچ تصمیمی نگرفته و اگر قرار باشد کاری باشد، باید دولت یا شورای‌عالی اقتصادی قوا برای آن تصمیم گیری کنند.

    جلالی در همین زمینه ادامه داد: در برنامه ششم توسعه، به دولت گفتیم باید نرخ بنزین و سوخت را به 80 درصد فوب خلیج‌فارس برسانند و این مبنای قانونی برای تصمیم گیری دولت هست.

    این نماینده مجلس افزود: شورای هماهنگی قوا این اختیارات را دارد که در این خصوص تصمیم بگیرد و از آنجا که این شورا تا کنون هیچ تصمیمی نگرفته، کسی نگرانی نداشته باشد. به نظر من بعید است که شورای هماهنگی قوا بخواهد به این موضوع ورود کند.

    وی در پایان تصریح کرد: در جمهوری اسلامی، این گونه تصمیمات لحظه‌ای نیست و اگر قرار باشد تصمیمی گرفته شود، حتما مردم مطلع می‌شوند؛ البته ما در مرکز پژوهش‌ها پیشنهادمان را اعلام کردیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو