فونیکسریمکسبهتام

با روند افزایش عرضه خودرو صورت می‌گیرد؛

آغاز روند کاهش قیمت محصولات سایپا در بازار

عصر خودرو- قیمت خودرو در بازار به احتمال فراوان در روزهای آتی با کاهش روبه‌رو خواهد شد.

آغاز روند کاهش قیمت محصولات سایپا در بازار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در ماه‌های اخیر و با سرازیرشدن مجدد نقدینگی موجود در جامعه به بازار خودرو، قیمت این کالا به‌شدت افزایش یافت و دوباره بازار خودرو وارد یک فاز التهابی شد؛ افزایش قیمت‌ها به‌گونه‌ای رقم خورده که به‌عنوان مثال هر دستگاه خودرو پراید در بازارها به رقمی در حدود 50 میلیون تومان رسیده اما این قیمت، ناشی از التهاب روانی بازار است و خرید خودرو براساس آن، تقریباً صورت نمی‌گیرد.
    در این بین، چند احتمال وجود دارد که زمینه‌ساز کاهش قیمت خودروها در روزهای آتی است و روند افزایشی قیمت را به یک روند کاهشی تبدیل می‌کند.
    نخست آن‌که دو شرکت اصلی خودروسازی در ایران به‌ویژه سایپا در حال اجرای طرح‌های فروش فوری خودرو با موعد تحویل سی‌روزه هستند که این امر می‌تواند عرضه و تقاضا را تحت کنترل خودروسازان درآورد.
    در کنار آن، بنابر اعلام برخی کارشناسان تعداد بسیار زیادی از خودروهای تولید سال 97 خودروسازان به‌دلیل عدم تجاری‌شدن، در پارکینگ این شرکت‌ها انبار شده که باید تحت هر شرایطی تکمیل و روانه بازار شود؛ در صورت ورود این خودروها به بازار تا قبل از پایان سال، یک شوک قیمتی ناشی از افزایش شدید عرضه در برابر تقاضا ایجاد خواهد شد.
    علاوه بر آن، دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با تزریق نقدینگی 4 هزار میلیارد تومانی و 800 میلیون یورویی به خطوط تولید خودروسازان و قطعه‌سازان، در حال بهبود وضعیت تولید قطعات در کشور و افزایش تیراژ خودروسازان هستند که این امر خود باعث رشد تولید و عرضه خودرو به بازار و کاهش قیمت‌ها خواهد شد.
    به‌نظر می‌رسد در حال حاضر هم قیمت‌های روزانه بازار، چندان مورد توجه خریداران قرار ندارد چون افزایش قیمت‌ها در این حوزه به‌حدی بوده که از توان اقتصادی خانواده‌ها خارج شده و بسیاری از مردم عملاً با قیمت‌های کنونی امکان خرید خودرو را از دست داده‌اند؛ در این شرایط بسیاری از خرید و فروش‌های موجود در بازار، با قیمت‌هایی بسیار کمتر از آنچه عنوان می‌شود صورت می‌گیرد.
    به‌نظر می‌رسد در روزهای آتی با فروکش کردن تب و تاب بازار خودرو، قیمت این کالای مهم و مورد توجه مردم با کاهش روبه‌رو خواهد شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط