فونیکسریمکسبهتام

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه:

ترخیص قطعات خودرو با بخشنامه جدید گمرک

عصر خودرو- مدتی است که صنعت خودروسازی و به تبع آن قطعه‌سازی کشور با معضلات گوناگونی مواجه شده است. تامین مواد اولیه و تولید قطعات خودرو به دلیل بروز مشکلاتی در خصوص ترخیص از گمرک به سختی انجام می‌شود.

ترخیص قطعات خودرو با بخشنامه جدید گمرک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش نیوز،  این روزها صحبت در خصوص صنعت خودرو کشور به شدت بالا گرفته چرا که این صنعت با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کند و عموم مردم نظاره‌گر تاثیرات این مشکلات هستند. تولید خودرو در کشور به واسطه دست به‌دست هم دادن یک سری از موارد سخت شده چرا که ترخیص قطعات از گمرک و تامین مواد اولیه در این زمینه تاثیرگذار است. قطعه‌سازان در این مدت تعدیل نیروهای گسترده انجام دادند و مطالباتی از خودروسازان دارند که در صورت برطرف شدن موارد ذکر شده وضعیت قطعه‌سازان به روال عادی خود باز می‌گردد. در خصوص مشکلات مرتبط با ترخیص قطعات خودرو، مطالبات قطعه‌سازان و ساخت قطعات در داخل کشور گفت‌وگویی با محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن نیرو محرکه صورت گرفته که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

    تسهیل ترخیص‌ها با بخشنامه جدید

    نجفی‌منش ابتدا در خصوص ترخیص قطعات از گمرک اظهار کرد: بخشنامه جدیدی توسط گمرک منتشر شده است که امیدواریم این کار باعث بهبود روند ترخیص قطعات شود. در این زمینه گمرک نیز مقصر نیست بلکه باید کد بانک مرکزی در اختیار داشته باشید تا بانک مرکزی ارز نیز تخصیص دهید. تخصیص ارز توسط بانک مرکزی نیز به سادگی صورت نمی‌پذیرد اما همگان در حال تلاش هستند تا ترخیص قطعات هر چه سریع‌تر از گمرک انجام شود.

    کاهش نیاز به خارجی‌ها

    وی در خصوص تولید قطعات در کشور و میزان نیازمندی به کشورهای خارجی گفت: شرکت‌های ساپکو و سازه‌گستر هر دو مجموعه نمایشگاه‌هایی را گذاشتند که در این نمایشگاه‌ها قطعاتی که به صورت وارداتی بوده به نمایش گذاشته شده است. درخواست ما نیز از مجموعه‌ها این بوده که قطعات مختلفی که وارداتی هستند را داخلی‌سازی کنند. در این صورت نیاز ما به کشورهای خارجی به حداقل می‌رسد و علاوه بر آن ایجاد کار و اشتغال نیز می‌شود. چندین ماه پیش این ایده را دادیم که نمایشگاهی از نداشته‌ها در صنعت خودرو و قطعه برگزار شود. به چنین نمایشگاه‌ها می‌توان نام نمایشگاه انتظاری یا انتظارات را داد بدین صورت که خودروسازان و قطعه‌سازان انتظارات خود را از تولید قطعات در داخل کشور بیان می‌کنند. در این نمایشگاه قطعات مختلف و نمونه‌های آنها به تفکیک قرار داده شده و دست یاری به سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و قطعه‌سازان دراز شده است تا اگر توانایی لازم وجود دارد به داخلی‌سازی کمک شود.

    تعدیل نیرو قطعه‌سازان

    نجفی‌منش در پایان اشاره‌ای به آمار تعدیل نیروهای اخیر کرد: طبق آماری که گرفتیم نزدیک به 37 درصد تعدیل نیرو در شرکت‌های قطعه‌سازی رخ داده است و در زمینه پرداخت‌ مطالبات در صورتی که روال به درستی طی شود به حالت قبلی خود باز می‌گردیم. درحال‌حاضر 4 هزار میلیارد تومان وام به خودروسازان تعلق گرفته است که این وام به‌تدریج در حال عرضه شدن به قطعه‌سازان است و می‌توان آن را یک قدم مثبت دانست. معوقات ما در حدود 8 هزار میلیارد تومان است که 50 درصد آن پرداخت خواهد شد اما باید این حرکت تداوم داشته باشد. تامین قطعات و پرداخت بدهی قطعه‌سازان می‌تواند کمک گسترده‌ای کند و در تولید خودروهای مانده در کارخانه تاثیر به سزایی خواهد گذاشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو