فونیکسریمکسبهتام

طرح ترافیک به موتورسیکلت‌ها می‌رسد؟

عصر خودرو- امروز در تهران بیش از ۳ و نیم میلیون موتور تردد می‌کنند که به دلیل نبود فرهنگسازی مناسب و اعمال قوانین کارآمد، یک چهارم فوتی‌های تصادف‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

طرح ترافیک به موتورسیکلت‌ها می‌رسد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از گسترش نیوز، طبق مصوبه هیات وزیران در خصوص الزام دستگاه‌های اجرایی برای مقابله موثر با آلودگی هوا در تاریخ 24 فروردین سال 93، وزارت صنعت و معدن و معاونت راهنمایی و رانندگی تکلیف شده بود تا ظرف 6 ماه برنامه جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای بنزینی را ارائه دهند و دستگاه ناظر نیز سازمان حفاظت محیط‌زیست تعیین شده است. از مصوبه منع تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری نیز سه سال می‌گذرد اما تا امروز سهمیه موتورسیکلت‌های برقی در میان موتورسیکلت‌های دیگر ناچیز بوده است. این در حالی است که طبق برآوردهای شرکت کنترل کیفیت هوا موتورسیکلت‌ها سهمی 18 درصدی در میان آلاینده‌های متحرک شهر تهران دارند.

    تردد 3.5 میلیون موتور در تهران

    سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور کشور می‌گوید: در کشور بیش از 11.5 میلیون موتور توسط پلیس پلاک‌گذاری شده است. در هر مقطعی بر اساس استانداردسازی وزارت صنعت یا سازمان ملی استاندارد، موتورها مجوز می‌گیرند و شماره‌گذاری شده و در سطح معابر تردد می‌کنند.

    وی اضافه می‌کند: در خصوص ساماندهی و نظم و انضباط آنها هم این موضوع در شورای‌عالی ترافیک کشور با حضور وزیر محترم کشور مطرح و پیگیری شده و تصمیمات خوبی گرفته شده است. از سویی دیگر، ساماندهی موتورسیکلت‌ها در استان هم به استاندارد ابلاغ شده است.

    سردار مهری تاکید می‌کند: با این حال بر اساس آمارهای دیگر، حدود 3.5 میلیون موتورسیکلت در پایتخت تردد می‌کنند. این موتورها دیگر صرفا وسیله رفت و آمدهای روزمره نیستند، و خیلی از آنها کارکرد درآمدزایی دارند.

    سهم 24درصدی موتورسیکلت‌ها در تصادفات رانندگی

    در ده سال گذشته، میزان مرگ و میر جاده‌ای درکشور کاهش چشمگیری داشته و به یک چهارم رسیده است اما با این حال هنوز آمار تصادفات جاده‌ای بسیار بالاتر از میانگین جهانی است.

    برمبنای آمار سازمان بهداشت جهانی درخصوص تصادفات جاده‌ای در سال 2018 هر 24 ثانیه یک نفر در جاده‌های جهان کشته می‌شود و تصادفات رانندگی، قاتل شماره یک گروه سنی 5 تا 29 سال است.

    در آخرین بخش این گزارش اعلام شده است به ازای هر 100 هزار نفر در کشورها، سهم سوئد تنها 2.49 و سهم هلند 2.81 و آلمان نیز 3.54 است که نشان می‌دهد کشورهای اروپایی در آستانه صفر کردن آمار تصادفات جاده‌ای هستند. اما این آمار در ایران نزدیک به 20هزار کشته در سال است.

    سردار تقی مهری با اشاره به آمارهای مربوط به آنها در تصادفات می‌گوید: ما روزانه 44/5 نفر را در تصادفات از دست می‌دهیم. 970 نفر روزانه در تصادفات رانندگی مجروح می‌شوند یعنی در سال 16200 نفر جانشان را در تصادفات رانندگی از دست می‌دهند و 335 هزار نفر مجروح می‌شوند.

    وی تاکید می‌کند: سهم موتورسوارها 20 تا 24 درصد است. این عدد، عدد بزرگی است.

    همیشه پای موتور در تصادفات دیده می‌شود

    درحال‌حاضر بیش از سه میلیون موتور شماره‌گذاری شده فقط در تهران تردد می‌کنند که یک چهارم تصادفات منجر به فوت را به خود اختصاص داده‌اند.

    موتور در تهران، صرفا وسیله‌ای برای انجام امور شخصی نیست. ورود موتورسیکلت به منطقه طرح ترافیک هم از مسائل قابل توجه است؛ بر اساس آمار نزدیک به 800 هزار موتور تنها در منطقه12 و محدوده بازار، تردد می‌کنند. حجم بالایی از این وسایل نقلیه دودزا را هم می‌توانید در سر چهارراه‌ها به‌ویژه در منطقه طرح ترافیک مشاهده کنید.

    سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت در گفت‌وگو با خبرآنلاین با اشاره دلایل اقبال تهرانی‌ها به موتور می‌گوید: درحال‌حاضر در نصف تصادفات تهران، پای موتورها به میان است. چرا علی‌رغم واردات و تولید موتورهای برقی از این موتورسیکلت‌ها استفاده نمی‌کنیم؟ موتورهایی که هم آلودگی تولید نمی‌کنند و هم به دلیل سرعت پایین تر، ایمنی بیشتری دارند.

    وی تاکید می‌کند: تعلل در ساماندهی این وسیله نقلیه جای تعجب دارد، آن قدر حوادث مربوط به این وسیله زیاد است که باید هر چه سریع تر در اولویت قرار گیرد و قوانین مربوط به آن اجرایی شود.

    طرح ترافیک به موتورها هم برسد

    یکی از دلایل فراوانی موتور در کلانشهر تهران را مباحثی مانند طرح ترافیک می‌دانند. سردار محمدرضا مهماندار می‌گوید: استفاده از موتورسیکلت در سطح شهر تهران موضوع بسیار پیچیده‌ای است که با اقتصاد، فرهنگ و اجتماع ما گره خورده است. عده‌ای از موتورسیکلت برای باربری و مسافرکشی استفاده می‌کنند، عده‌ای نیز از طریق موتورسیکلت ایاب و ذهاب می‌کنند و دیگر موتور از حالت تفریحی خارج شده و به یک وسیله برای منبع درآمد تبدیل شده است.

    وی در عین حال تاکید می‌کند: هیچ تفاوتی میان مبلغ جریمه موتورسیکلت و خودرو وجود ندارد، برای مثال جریمه عبور از چراغ قرمز برای خودرو و موتورسیکلت 200 هزار تومان است، سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و تجاوز به گذرگاه عابر پیاده از جمله تخلفاتی است که برای موتورسیکلت سواران از طریق دوربین‌های هوشمند ثبت تخلف موجود در سطح شهر تهران ثبت و ضبط خواهد شد.

    رئیس پلیس راهور تهران بزرگ می‌گوید: بیش از یک هزار دوربین هوشمند ثبت تخلفات رانندگی در سطح پایتخت مکانیزه شده است؛ با توجه به اینکه طرح ترافیک باعث شده موتورها بیشتر در بخش مرکزی فعالیت کنند، برنامه ما این است که این موضوع را برای موتورها هم لحاظ کنیم.

    تاکید بر فرهنگسازی موتورسواران/تاخیر داشته ایم

    ضرورت فرهنگسازی موتورسواران موضوعی است که رئیس پلیس راهور ناجا به آن اشاره می‌کند: ما بحث آموزش و فرهنگ‌سازی را به ویژه در سال‌های اخیر برای موتوسواران به صورت پررنگ داشتیم. در تهران چادرهایی در سطح شهر نصب کردیم و به موتورسوارانی که تخلفات بسیار به ویژه حادثه ساز داشته اند، آموزش‌های اجباری دادیم. با این حال، ما هم معتقدیم نوع تولید موتور در کلان شهرها نیاز به بازنگری دارد. در حوزه آموزش همگانی استفاده از بیمه، کلاه ایمنی و غیره شرایط نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است اما واقعیت این است که شرایط موجود، مطلوب پلیس نیست.

    سردار مهری می‌گوید: البته قبول دارم که فرهنگسازی در حوزه موتورسوارها دیرتر آغاز شده و نتایج آن چندان مطلوب نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو