فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۲۴۳۸»

پایان حواشی سهمیه‌بندی روزانه برای بنزین

روش بنزین با نرخ فعلی در سال آینده

عصر خودرو- حواشی بنزین در خصوص افزایش قیمت و سهمیه بندی روزانه آن روز گذشته با مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پایان رسید تا آبی بر روی آتش شایعات موجود در این حوزه باشد.

پایان حواشی سهمیه‌بندی روزانه برای بنزین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از میزان، نرخ گذاری جدید برای بنزین موضوعی است که از سال گذشته بر سر زبان‌ها افتاد، اما به مرحله اجرایی شدن نرسید، موضوعی که ریشه در افزایش  بی رویه مصرف و قاچاق آن دارد، از این رو برای مدیریت استفاده از ابزار قیمت گذاری از سوی برخی فعالان این حوزه پیشنهاد شده بود.

    مقوله‌ای که به دلیل فراگیری بالا حساسیت‌های متعددی را به دنبال داشت و گوش‌ها را نسبت به اخبار آن تیز کرد.

    پس از ارائه پیشنهاد‌های مختلف مانند سهمیه بندی بنزین، بازگشت کارت سوخت به روند سوخت گیری، افزایش قیمت در نهایت اختصاص یک لیتر بنزین به هر نفر در روز و سهمیه 24 لیتری بنزین به هر ایرانی به صورت ماهانه مطرح شد، که به دنبال این ایده، بیژن زنگنه وزیر نفت در واکنش به سهمیه بندی روزانه بنزین به ازای هر نفر یک لیتر گفت: این طرح یک گرایش خاص از سهیه بندی است که بدون توجه به دارا بودن موتور سیکلت و خودروی شخصی صورت می‌گیرد و تحت روال پیچیده‌ای مشخص می‌کند که چگونه صاحب بنزینی که مصرف ندارد، آن را بفروشد.

    ** دولت به دنبال افزایش درآمد نیست

    پس از آن بود که وزیر نفت در نشست خبری به مناسب دهه مبارک فجر در پاسخ به سوال خبرگزاری میزان در خصوص سرانجام تکلیف بنزین برای سال آینده گفت: سامان دهی بنزین از دو روش افزایش قیمت و سهمیه بندی صورت می‌گیرد و راه سومی ندارد.

    وی با اشاره به اینکه برای موضوع بنزین باید از روش‌های مختلف یا تلفیقی استفاده شود، گفت: دولت به دنبال افزایش درآمد نیست بلکه در این میان کاهش قاچاق و کنترل مصرف مد نظر قرار گرفته است.

    از نظر وزیر نفت مشکل بنزین را نباید در پالایشگاه‌ها بلکه در خودروسازی‌ها و سیستم حمل و نقل پیگیر بود، زیرا باید دید سرانه مصرف بنزین در خودرو‌ها و حمل و نقل چقدر است.

    زنگنه همچنین معتقد است در شرایط فعلی قاچاق گازوئیل بیشتر از بنزین است که اگر یکی از آن‌ها را تغییر دهیم باید به قیمت سایر محصولات نیز دست زد، زیرا این‌ها به صورت یک مجموعه بوده و باید با تدبیر نسبت به آن‌ها برخورد کنیم به همین خاطر باید نظام یکپارچه نسبت به آن تصمیم گیری کند.

    وی با تاکید بر روش‌های غیرقیمتی برای موضوع بنزین، عنوان کرد: روش‌های غیر قیمتی برای سامان دهی موضوع بنزین وجود دارد، اما نسبت به سایر دیگر روش‌ها زمان بر بوده و حوصله بیشتری را می‌طلبد.

    ** مخالفت مجلس با طرح سهیمه بندی روزانه

    در نهایت و در جریان بررسی بودجه 98 در مجلس شورای اسلامی نمایندگان در جلسه علنی نوبت عصر روز گذشته و در ادامه بررسی‌ها با پیشنهاد تعدادی از نمایندگان مجلس مبنی بر اختصاص سهمیه 24 لیتری بنزین به هر ایرانی به صورت ماهانه مخالفت کردند.

    احمد امیرآبادی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس به عنوان یکی از طراحان طرح سهمیه‌بندی بنزین و اختصاص ماهانه 24 لیتر به هر ایرانی، در این جلسه گفت: اگر به هر ایرانی روزانه یک لیتر سهمیه بنزین داده شود یعنی در روز 80 میلیون لیتر بنزین به قیمت 1 هزار تومان داده می‌شود که تورم زا نخواهد بود و دولت می‌تواند مابه التفاوت 80 تا 105 میلیون لیتر تولیدی در روز را به قیمت آزاد یعنی 3 هزار تومان بفروشد.

    وی با بیان اینکه بنزین یک سرمایه ملی است و باید از آن به نحو صحیحی استفاده شود، اظهارداشت: ناگزیر هستیم مصرف بنزین را در سال آینده از طریق کارت سوخت بهینه و آن را احیا کنیم.

    محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 98 نیز در مخالفت با پیشنهاد امیرآبادی گفت: پرداختن به موضوع مصرف بنزین و یا حتی سهمیه‌بندی آن موضوعی نیست که بتوان در قالب بودجه‌های سالانه به آن پرداخت، وضعیت اقتصادی کشور و مشکلات ایجاد شده جایی برای تغییر در روند عرضه بنزین باقی نگذاشته است.

    شایان ذکر است تا سال 83 قیمت گذاری بنزین این‌گونه بود که سالانه 10 تا 15 درصد به قیمت آن اضافه می‌شد که از سال 84 قانون تثبیت قیمت‌ها وضع شد که این موضوع پیامدهایی را به دنبال داشته به همین خاطر تصمیمگیری برای تغییر روند سوخت گیری مطرح شد اما در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با افزایش قیمت بنزین و همچنین با موضوع تکلیف دولت برای ساماندهی قیمت حامل‌های انرژی در سال 98 مخالفت کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط