فونیکسریمکسبهتام

خودروی الکتریکی ۲نفره برای تهرانیها طراحی شد

مشکلات تجاری سازی

عصر خودرو- قرار است طرح مفهومی خودروی برقی «یاس» در دانشگاه علم و صنعت ایران رونمایی شود این طرح خودروی کوچک برقی ۲ نفره است که باتوجه به شرایط شهر تهران طراحی شده است.

خودروی الکتریکی ۲نفره برای تهرانیها طراحی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، نخستین همایش بین المللی قوای محرکه نوین قرار است در هفته جاری در دانشگاه و پژوهشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شود.

    در مراسم افتتاحیه این همایش از یک طرح  مفهومی خودروی برقی نیز رونمایی می شود. این طرح که «یاس» نام گرفته به دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران تعلق دارد.

    البته این نخستین باری نیست که دانشگاه های ایران خودروهای برقی طراحی می کنند اما با توجه به حجم ترافیک و آلایندگی خودروها ضرورت وجود آنها به خصوص در پایتخت دیده می شود. طرح مفهومی یاس نیز با توجه به این موضوع طراحی شده چرا که بخش زیادی از ترافیک در تهران به خودروهای تک سرنشین تعلق دارد. خودروهای تک سرنشین علاوه بر ترافیک بر حجم آلایندگی نیز می افزایند. به گفته ابوالفضل خلخالی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، در سراسر جهان از خودروهای الکتریکی کوچک به عنوان راه حلی برای این مشکلات استفاده می شود. طرح یاس نیز با همین هدف و با الگوبرداری از خودرهای روز دنیا ارائه شده است. 

    این خودروها باتوجه به کوچک بودن از حجم ترافیک می کاهد و از آنجا که سوخت فسیلی مصرف نمی کنند، به آلودگی هوا نیز منجر نمی شوند.

    طراحی خودرو با توجه به شرایط تهران

    خلخالی درباره مشخصات این طرح  گفت:  این خودرو با یکبار شارژ می تواند 100 کیلومتر را طی کند و بالاترین سرعت آن نیز 45 کیلومتر برساعت است. شیب روی خودرو نیز با توجه به شهر تهران با 15 درصد شیب متوسط تعیین شده است. باتوجه به پستی و بلندی های تهران نیز ارتفاع خودرو تا زمین محاسبه شده است. علاوه بر این موارد بدنه خودرو نیز به صورت سازه فضایی است که در پوشش آن از کامپوزیت استفاده می شود.

    وی افزود: یکی از نکات جالب توجه درباره طرح یاس آن است که در تولید این خودرو از زنجیره تامین داخلی استفاده می شود و نیازی به وابستگی به خارج از کشور نیست.

    به گفته خلخالی  یک یا دوقطعه  باید از خارج تامین شود، اما  پس از گذشت  یک یا دوسال از تولید، می توان آنها را در داخل تولید کرد. 

    این عضو هیئت علمی گفت: در کنار تمام این موارد باید اشاره کرد؛  این خودرو کلاس بین موتورسیکلت و  خودرو است اما  شاسی کامل یک خودور را دارد و تردد با آن راحت است.  درآیتم هایی مانند چراغ ها، آیینه ها و شیشه ها از تجهیزات متداول خودرویی استفاده شده است و امکانات یک خودروی کامل را دارد. همچنین در بحث نمایشگرهای کیلومتر و پیمایش و مصرف، صاحب خودرو می تواند از موبایل یا تبلت خود استفاده کند. به عبارت دیگر فرد موبایل یا تبلت خود را به وسیله  نرم افزار مربوط و بلوتوث به خودرو متصل می کند و  می تواند اطلاعات خودرو را در موبایل ببیند و همزمان مسیریابی نیز انجام دهد.

    سهولت تعویض باتری

    علاوه برتمام آنچه گفته شد، مهم ترین بحث در تولید یک خودروی برقی به باتری آن مربوط است. در حال حاضر  دو نوع باتری لیتیوم یونی و سرب اسیدی در بازار وجوددارد.

    به گفته خلخالی خودروی مفهومی یاس طوری طراحی شده که امکان استفاده از هر دونوع باتری در آن میسر باشد و مشتری می تواند به دلخواه نوع باتری را انتخاب کند. از سوی دیگر  دسترسی به باتری نیز آسان است. صاحب خودرو می تواند به راحتی باتری را از زیر صندلی خارج و تعویض کند.

    مدیر گروه سازه و بدنه و مهندسی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم وصنعت اظهار داشت: باتری خودرو کالای گرانقیمتی است. بنابراین باتوجه به اهمیت بحث باتری خودروهای برقی  طرح های مختلفی برای این منظور در نظر گرفته شده است. در طرح خودروی برقی یاس شهرداری یا دولت صاحب باتری خواهد بود و آنها را به مشتریان اجاره می دهد.  فراهم کردن امکان سهولت خارج کردن باتری نیز برای آن است که اگر دولت ها یا شهرداری قواعدی را برای اجاره باتری تعیین کنند، به راحتی بتوان به آن دسترسی یافت.

    وی افزود: به عبارت دیگر مشتری هنگام خرید فقط بهای خودرو را می پرازد و باتری را به طور جداگانه از شهرداری اجاره می کند.  به این ترتیب  قیمت آن به طرز قابل توجهی کاهش می یابد. از سوی دیگر با این روش می توان استفاده از خودروهای سبک و برقی را در جامعه ترویج کرد.

    این استاد دانشگاه گفت: علاوه بر آن این خودرو مجهز به آداپتور مخصوصی است و شارژ این خودروها نیز بسیار آسان و در پارکینگ خانه انجام می شود. همچنین راننده می تواند با مراجعه به ایستگاه هایی که در شهرداری ها تعیین می شود، باتری خالی خود را تحویل و باتری شارژ شده تحویل بگیرد. همچنین می توان قابلیت شارژ باتری در این اماکن را نیز فراهم کرد. هر زمان که شارژ باتری تمام شد، راننده می تواند آن را در این اماکن تعویض کند. 

    تجاری سازی طرح ها همچنان در گرو تامین استاندارد خودروها

    یکی از بحث های مهم در زمینه طرح های مفهومی خودروهای برقی بحث تجاری سازی آنها است. درهمین راستا خلخالی می گوید: در بحث تجاری سازی یکی از مشکلات شماره گذاری این نوع خودروها است. شماره گذاری این نوع خودروها در گذشته در ایران با مشکلاتی روبرو بوده است. چون نمی توان از این خودرو انتظار داشت استانداردهای 85 گانه یک خودرو را داشته باشد زیرا در اصل یک خودروی کوچک برقی است که برای حمل ونقل استفاده می شود. بنابراین نیازی به تامین تمام استانداردها نیست. به طور دقیق تر این نوع خودرو که در دسته  quadrocycle ها  در جهان قرار می گیرد باید استاندارهای کامل یک موتورسیکلت  و برخی از استاندارهای خودرویی را داشته باشد.

    وی اضافه کرد: ما در بحث تجاری سازی برنامه هایی نیز داریم و  مشغول مذاکراتی با سازمان استاندارد هستیم تا یک نمونه از خودرو ساخته شود. اگر این نمونه تایید شود، مراحل شماره گذاری خودرو و سپس سرمایه گذاری و تجاری سازی آن نیز مطرح می شود.

    بخش باتری نیازمند سیاست گذاری دولت

    از سوی دیگر  خلخالی معتقد است بحث باتری گلوگاه تولید خودروهای الکتریکی است. در این بخش نیاز به سیاست گذاری های آینده نگرانه  وجود دارد تا در آینده بتوانیم این بخش را نیز تامین کنیم. البته اکنون فناوری  باتری های لیتیوم یونی نیز قدیمی شده و باید روی نسل جدید باتری ها سرمایه گذاری کنیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو