فونیکسریمکسبهتام

مرکز پژوهشهای مجلس :

مصرف سی ان جی در سال ۹۸ افزایش می یابد

عصر خودرو- مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرد: براساس اطلاعات به دست آمده احتمالا مصرف سی ان جی در سال ۹۸ افزایش خواهد یافت.

مصرف سی ان جی در سال ۹۸ افزایش می یابد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، بر اساس گزارش منتشر شده توسط مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، بر اطلاعات به‌دست آمده از انجمن سی ان جی مجموع کارمزد جایگاهها در لایحه بودجه سال 1398 ،حدود 9200 میلیارد ریال برآورد میشود و اعتبار باقیمانده برای ایمن‌سازی و هوشمندسازی جایگاههای سیانجی از محل ردیف 8 ،حدود 840.1 میلیارد ریال خواهد بود.

    اعتبار در نظر گرفته شده برای ایمن‌سازی و هوشمندسازی جایگاههای سی ان جی حدود 70 ریال به ازای هر مترمکعب است که طی سالهای گذشته از میان 2578 جایگاه سیانجی تنها 900 جایگاه توانسته‌اند از این اعتبار استفاده کرده و ایمن‌سازی انجام دهند.

    بر اساس محاسبات انجمن سی ان جی که در کمیته ماده (12 )نیز به تصویب رسیده است متوسط هزینه ایمن سازی و هوشمندسازی جایگاههای CNG ، 310 ریال به ازای هر مترمکعب تعیین شده است.

    با توجه به این موضوع که افزایش اعتبار این ردیف در جدول تبصره »14 »مقدور نیست پیشنهاد می‌شود اعتبار 840.1 میلیارد ریالی درنظر گرفته شده برای ایمن‌سازی جایگاهها در این ردیف از هزینه کارمزد تفکیک شده و بر اساس آیین‌نامه‌ای که تدوین می‌شود، به جایگاههای با عمر بیش از 15 یا 20 سال اختصاص یابد.

    این موضوع از این جهت دارای اهمیت است که اگر قرار باشد در سال 1398 دولت سیاستی را در مورد کنترل مصرف بنزین اعمال نماید، بدون شک مصرف CNG در شبکه حمل ونقل سبک افزایش خواهد یافت.

    لذا با توجه به اینکه بخشی از تجهیزات مورد استفاده در جایگاههای CNG بیش از حد مجاز 8 ساعت در شبانه روز گاهی تا 22 ساعت در شبانه‌روز در حال فعالیت هستند. ایمن‌سازی و نوسازی آنها دارای اهمیت فوق العاده است.

    همچنین با توجه به میزان مصرف بنزین کشور در سال 1397 و نرخ افزایشی آن در سال 1398 احتمال واردات بنزین وجود دارد، به منظور پیشگیری از این موضوع الزم است سیاستهای جایگزینی بنزین با جدیت بیشتری پیگیری شود و زیرساختهای استفاده از سوختهایی مانند CNG در بخش حمل و نقل سبک بهبود پیدا کند.

    در همین راستا پیشنهاد میگرددبا هدف دوگانه سوزکردن خودروها از محل درآمد احتمالی حاصل از صادرات بنزین صرفه جویی شده، دولت تسهیلات با کارمزد کم پرداخت نماید.

    از طرفی به منظور اطمینان از مصرف CNG توسط دارندگان خودروهایی که از محل این تسهیلات به دوگانه سوز کردن خودروی خود اقدام می‌کنند، نرخ تسهیلات اعطا شده متناسب با میزان مصرف CNG هر خودرو، محاسبه خواهد شد. به منظور افزایش تقاضای CNG و کاهش مصرف بنزین پیشنهاد می‌شود، از محل افزایش درآمد حاصل از افزایش مصرف CNG و کاهش مصرف بنزین (کاهش یارانه پنهان بنزین) دولت تسهیلاتی با نرخ بهره صفر را برای دوگانه‌سوزکردن خودروها از طریق بانکهای عامل به دارندگان خودرو پرداخت نماید.

    از طرفی به منظور اطمینان از مصرف CNG توسط دارنده خودرو، نرخ تسهیلات را با میزان مصرف CNG توسط فرد محاسبه نماید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو