فونیکسریمکسبهتام

شهرداری: قانونی پول می گیریم+سند

فرمانداری: اخذ عوارض زوج و فرد غیرقانونی است

عصر خودرو- در حالی که شهرداری تهران تأکید بر قانونی بودن اخذ عوارض از خودروهای مخالف پلاک در محدوده زوج و فرد دارد؛ علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورا، فرمانداری و پلیس این موضوع را خلاف قانون می‌دانند.

شهرداری: قانونی پول می گیریم+سند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، چند روزی است که موضوع دریافت عوارض از محدوده زوج و فرد به مناقشه مسئولان تبدیل شده است و هربار این اقدام را تایید و یا رد می کنند. در حالی که شورا و فرمانداری در تبصره یکم اصلاحیه (شناسه مصوب 2422)‌ تصویب کرده‌اند که تمامی خودروهای دارای پلاک مخالف در صورتی مجاز به ورود در محدوده زوج یا فرد هستند که همانند گذشته برای ورود به محدوده طرح ترافیک مجوز اخذ کرده و عوارض آن را مطابق این مصوبه پرداخت کنند.

    این در حالی است که محمدعلیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تأکید می‌کند که دریافت هرگونه عوارض از محدوده زوج و فرد غیرقانونی است و این موضوع را به رئیس شورای شهر تهران اطلاع داده ام.

    در حالی که رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا تاکید بر غیرقانونی بودن این اقدام دارد؛  محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران  به فارس گفت: بر اساس مصوبه شورا و تأیید فرمانداری از شهروندان برای تردد در محدوده زوج و فرد عوارض دریافت می‌شود و این کار منع قانونی ندارد.

    معاون شهردار تهران تأکید می‌کند: اگر کسی در روز مخالف پلاک خود در محدوده زوج و فرد تردد کند باید عوارض پرداخت کند و اسناد هم در این زمینه موجود است.

    به گفته پورسیدآقایی در ماده 8 مصوبه شورا آمده است به منظور جبران عوارض ناشی از ورود و تردد غیرمجاز خودروها در محدوده‌های موضوع این مصوبه نسبت به شناسایی خودروهایی که عوارض موضوع مصوبه را پرداخت نکرده اند اقدام و بدهی دارنده خودرو بابت عوارض پرداخت نشده را به آخرین نشانی وی نزد اداراه راهنمایی رانندگی اعلام کنند.

    وی ادامه داد: دارنده خودرو موظف است حداکثر ظرف 10 روز عوارض اعلام شده را به ترتیب مندرج در اعلامیه تشخیص عوارض پرداخت و یا نسبت به آن نزد کمیسیون موضوع ماده 77 قانون شهرداری‌ها اعتراض کند. در صورت عدم اعتراض دارنده خودرو به عوارض تشخیص شده یا تأیید آن توسط کمیسیون موضوع ماده 77 عوارض قطعیت یافته و با اعلام شهرداری تهران به اداره راهنمایی رانندگی نقل و انتقال خودرو منوط به پرداخت دیون معوق دارنده خودرو به شهرداری مطابق ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی خواهد بود.

    به گفته پورسید آقایی، شهرداری تهران مجاز است در صورتی که دارندگان خودرو ظرف مدت سه ماه از قطعیت عوارض و اعلام به آنها از طرق یاد شده نسبت به پرداخت اقدام کنند. با رعایت تشریفات موضوع ماده 77 قانون شهرداری نسبت به صدور اجرائیه و وصول عوارض مذکور وفق مقررات اجرای اسناد لازم‌الاجرا اقدام کنند در هر حال اخذ عوارض موضوع این تبصره مانع از اعلام قوانین و مقررات راهنمایی رانندگی توسط پلیس از طریق اعمال جریمه مربوطه وفق ماده 18 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نخواهد بود.

    وی همچنین از ارسال نامه ای به محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران  خبر داد و گفت: در این نامه نوشتیم؛  بر اساس تبصره یکم بند 3 ماده واحده مصوبه 2422 مورخ 96.12.6 شورای اسلامی شهر تهران تمامی خودروهای دارای پلاک مخالف در صورتی مجاز به ورود در محدوده زوج یا فرد هستند که همانند گذشته برای ورود به محدوده طرح مجوز دریافت کنند و نظر به ماده 8 مصوبه 2418 مورخ 96.11.10 شهرداری تهران موظف است به منظور جبران عوارض ناشی از ورود و ترددهای غیرمجاز خودروها در محدوده‌های موضوع این مصوبه نسبت به شناسایی خودروهایی که عوارض موضوع این مصوبه را پرداخت نکرده‌اند اقدام کند.

    اما کمیسیون عمران شورای شهر تهران همچنان اعتقاد دارد این کار غیرقانونی است. پیروز حناچی شهردار تهران امروز به خبرنگار فارس گفت: دریافت عوارض از پلاک‌های مخالف در محدوده زوج و فرد قانونی و بر اساس مصوبه شوراست.حناچی: قانونی پول می گیریم

    وی ادامه داد: بر اساس لایحه شورا این کار را انجام می‌دهیم.

    این در حالی است که سردار مهماندار رئیس پلیس راهور پایتخت می‌گوید متأسفانه شاهدیم که افرادی که به محدوده زوج و فرد وارد می‌شوند علاوه بر آنکه عوارض روزانه به مبلغ 45 هزار تومان به حساب‌شان ثبت می‌شود 20 هزار تومان هم از سوی پلیس جریمه می‌شوند.

    به گفته مهماندار در سال گذشته و در هنگام تصمیم‌گیری‌ها اصلاً برای محدوده زوج و فرد عوارض تعیین نشده است اما دوستان شهرداری از بند مصوبه برداشتی کرده‌اند که می‌توانند عوارض را در این محدوده نیز لحاظ کنند.

    مهماندار تأکید کرد: گرفتن عوارض در محدوده زوج و فرد غیرقانونی است و نهادهای مختلف در این زمینه ورود پیدا کرده‌اند.

    به اعتقاد مهماندار اینکه بیاییم محدوده را پولی کنیم می‌تواند بار ترافیکی را در مناطق پیرامونی گسترش دهد چرا که پرداخت حداقل روزی 15 هزار تومان هم برای مردم می‌تواند سخت باشد، از طرفی افزایش بار ترافیکی معابر پیرامونی می‌تواند آلودگی هوا را بیشتر کند.

    سردار مهماندار گفت: پلیس تمایلی به تغییر اوضاع ندارد اگر شهرداری مصر است پیشنهاد ما این است که باید طرح پیشنهادی غیرپولی باشد.

    همچنین سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ می‌گوید: باورم بر این است که نمی‌توانیم از افراد برای ورود غیرمجاز پول دریافت کنیم.

    وی ادامه داد: ما نمی‌دانیم به استناد کدام ماده قانونی در صورت تردد غیرمجاز در محدوده زوج فرد از شهروندان عوارض دریافت می‌کنند این در حالی است که پورسیدآقایی در پ1اسخ به سردار رحیمی فت: ما بر اسا تبصره یکم اصلاحی این عوارض را دریافت می‌کنیم.

    همچنین فرمانداری تهران اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد را غیرقانونی عنوان کرد. غلامحسین آرام معاون فنی عمران فرمانداری تهران  گفت: در صورت اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد قانونی بودن یا نبودن آن طبق مصوبه شورای شهر است که به تأیید فرمانداری می‌رسد. بر اساس مصوبه شورا محدوده طرح ترافیک در حلقه اول با ضریب 1.5 و در محدوده زوج و فرد با ضریب نیم تعیین می‌شود فرمانداری به بخشی از این مصوبه اعتراض داشت و جدول شماره یک با ضریب 0.5 حذف شد و تبصره یکم بدین شکل اصلاح شد.

    این در حالی است که در تبصره یکم اصلاحی آمده است کلیه خودروهای دارای پلاک مخالف در صورتی مجاز به ورود در محدوده زوج و فرد هستند که همانند گذشته برای ورود به محدوده طرح ترافیک مجوز اخذ کرده و عوارض آن را مطابق این مصوبه پرداخت کنند.

    بر اساس این گزارش در حالی که شهرداری تهران تأکید بر قانونی بودن اخذ عوارض از خودروهای مخالف پلاک در محدوده زوج و فرد دارد؛ علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورا، فرمانداری و پلیس این موضوع را خلاف قانون می‌دانند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط