فونیکسریمکسبهتام

جایگاه نخست متروی تهران در خاورمیانه

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با اشاره به ثبت روزانه بیش از ۲.۵ میلیون سفر در شبکه متروی تهران و حومه گفت: متروی تهران از ابتدای بهره‌برداری تاکنون از انتشار ۲ هزار و ۴۶۱ تن گازهای آلاینده به هوای شهر جلوگیری کرده است.

جایگاه نخست متروی تهران در خاورمیانه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، فرنوش نوبخت با بیان اینکه در حال حاضر متروی تهران و حومه 115 ایستگاه فعال دارد، عنوان کرد: در چشم‌انداز حمل و نقل و ترافیک شهر تهران تا سال 1404 میزان سفرهای روزانه به رقم هفت میلیون سفر در روز خواهد رسید.
    وی با بیان اینکه متروی تهران در خاورمیانه جایگاه اول و در جهان حائز رتبه است، عنوان کرد: تهران در خاورمیانه رتبه اول را از حیث طول خطوط، تعداد خطوط، تعداد ایستگاه‌ها و قیمت به خود اختصاص داده است و در میان 163 متروی جهان نیز از نظر طول خطوط در رتبه 17 قرار دارد.

    مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه از نظر شاخص قیمت بلیت نیز متروی تهران ارزان‌ترین بلیت جهان را داراست، افزود: خطوط متروی تهران و حومه اکنون 200 کیلومتر طول دارد و دارای 5 خط درون شهری و یک خط برون شهری است، البته هنوز ساخت متروی تهران به پایان نرسیده و بر اساس برنامه توسعه خطوط، تا پایان سال 1404 شبکه متروی تهران جمعاً دارای 12 خط شامل 8 خط درون شهری و 4 خط برون شهری در مجموع به طول 430 کیلومتر خواهد بود.

    وی با اشاره به نقش مترو تهران در کاهش آلودگی هوای پایتخت، گفت: روزانه بیش از 18 میلیون سفر شهری در تهران محقق می‌شود. براساس آمار، مترو تهران از ابتدای بهره برداری تاکنون از انتشار 2 هزار و 461 تن گازهای آلاینده Co ، NOX، So2، PM10 و HC به هوای تهران جلوگیری کرده است.
    نوبخت با اشاره به گزارش رسمی سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اینکه از هر ١۰نفر در دنیا فقط یک نفر به هوای سالم دسترسی دارد و آلودگی هوا چهارمین عامل خطر برای سلامت انسان‌ها در کل دنیا به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: در این میان استفاده از مترو به عنوان تنها وسیله حمل و نقل عمومی درون شهری پاک می‌تواند صرفه جویی بسیاری در مصرف سوخت‌های فسیلی داشته باشد که این امر تأثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد.

    وی تصریح کرد: متروی تهران و حومه تنها در 9 ماه نخست سال 97 باعث صرفه جویی در مصرف 303 میلیون لیتر بنزین و 29 میلیون لیتر گازوئیل شده است. همچنین سفرهای شهری با متروی تهران و حومه در 9 ماه نخست امسال از ورود 810 هزار تن گاز Co2 و 113 هزار تن گازهای Co ، NOX، So2، PM10 و HCبه هوای شهر جلوگیری کرده است.

    نوبخت افزود: شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه برای افزایش ظرفیت ناوگان در خطوط موجود به تجهیزات و به خصوص به واگن‌های بیشتری نیاز دارد که مستلزم تأمین بودجه از سوی نهادهای ذیربط است اما این شرکت از آبان ماه 1396 علی رغم همه محدودیت‌ها و فشارها در خصوص کمبود بودجه و مشکلاتی که براثر تحریم‌ها بر سرراهش قرار گرفته سعی کرده تا با بهره وری حداکثری از ظرفیت و امکانات موجود باز هم نسبت به ارتقای سطح خدمات به مردم گام بردارد؛ کاهش فاصله حرکت قطارها در خطوط یکی از این موارد است.

      مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: از آبان ماه 1396، حداقل فاصله حرکت قطارها در خطوط 1، 2 و 4 متروی تهران از 5 دقیقه به 4 دقیقه کاهش یافته است، ضمن اینکه زمان در خط 3 از 18 دقیقه به 9 دقیقه و سپس در دی ماه 97 از 9 دقیقه به 7 و نیم دقیقه رسید. در خط 5 هم به منظور رفاه بیشتر حال مسافران، در آذر ماه 1396 تعداد واگن‌های قطارهای خط پنج مترو از 8 واگن به 9 واگن افزایش یافت. مسافران این خط در سال 1397 هم شاهد افزایش قطارهای تندرو از ایستگاه کرج به ایستگاه تهران بودند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو