فونیکسریمکسبهتام

کورس درون شهری؛ عامل مرگ و مزاحمت

عصر خودرو- کورس گذاشتن یا به اصطلاح برخی جوانان «دور دور» رانندگان خودروهای تیزرو آن هم در برخی خیابانهای پر رفت و آمد به معضلی خطرآفرین برای رانندگان و سرنشینان خودروها و عابران پیاده و مزاحمت برای مردم تبدیل شده که جلوگیری از آن تنها با فرهنگ سازی و همکاری عمومی مقدور است.

کورس درون شهری؛ عامل مرگ و مزاحمت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا؛ رشد یافتن جوامع امروزی در کنار استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی موجب شده تا شاهد رفت و آمد حجم زیادی از خودروها در معابر شهری باشیم، خودروهایی که هر یک دارای رانندگانی با شخصیت و رفتارهای متفاوت درونی هستند.
    کنار هم راندن و در یک معبر بودن مستلزم نکاتی است که رعایت نکردن آن علاوه بر ایجاد تشویش و نا امنی باعث بروز تصادفات ناگوار می شود.
    شناخت قوانین و احترام گذاشتن به آن در کنار توجه به علائم راهنمایی و رانندگی و حقوق سایر رانندگان از عوامل و وظایف مهم در این حوزه است.

    ***هیجان عامل توجیه کننده جوانانی است که پا روی قانون مداری می گذارند و متعهد نبودن به آن را افتخار می دانند هرچند که این نیرو عامل جدانشدنی دوران جوانی است اما به شرط مشروع بودن.
    سیستان و بلوچستان با داشتن بیشترین نیروی جوان کشور دارای کمترین شاخصه در داشتن محیط های مناسب برای انجام تفریحات سالم و هیجان بخش است.
    چندیست برخی معابر عمومی شهر زاهدان به ویژه خیابان دانشگاه و بلوار خلیج فارس به محل تاخت و تاز خودروهای تیزرو یا کورس گذاشتن رانندگان جوان که برای آن اصطلاح «دور دور» را تعریف کرده اند موجب مرگ تعدادی از رانندگان و سرنشینان خودروها و عابران پیاده شده است.
    جوانانی که نبود پیست مناسب و هزینه بالای اماکن ورزشی را علت این تاخت و تازهای درون شهری می دانند.
    حامد یکی از این جوانان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هزینه بالای اماکن ورزشی و زمان محدود این مراکز باعث شده تا جوانان رغبتی به استفاده از این اماکن نداشته باشند.
    وی افزود: بنده با صرف هزینه پنج هزار تومان برای خرید قلیان علاوه بر اینکه زمان بیشتری را سرگرم هستم چند نفر از دوستانم را نیز با خود مشغول می کنم.
    وی بیان کرد: این در حالیست که با وجود علاقه زیاد به شنا متاسفانه به علت هزینه بالای استخر و کارتینگ نمی توانم از این اماکن استفاده کنم.
    حامد تصریح کرد: هزینه کارتینگ آنهم فقط با انجام چند دور محدود 20 هزار تومان است که در توان منِ جوان نیست.
    راننده خودرویی تیزرو که سه جوان دیگر نیز سوار آن بودند در بلوار خلیج فارس زاهدان با سرعت زیادی با یک خودرو دیگر کورس گذاشته بود به سختی موفق به توقف آنها شده و در خواست کردم چند لحظه ای را با ما به گفت وگو بنشینند.
    از آنان سئوال کردم که چرا در خیابانی با ترافیک و رفت و آمد زیاد با این سرعت سرسام آور جانتان را به خطر می اندازید؟ راننده خودرو که خودش را آرش معرفی کرد گفت: جوانیم و نیاز به تفریح داریم، در شهری که نه پیست رانندگی و نه اماکن تفریحی و نه سرگرمی مناسب با سن و شور و حال جوانی دارد چه باید بکنیم.
    وی افزود: هیات موتورسواری و اتومبیلرانی برای ایجاد پیست اتومبیلرانی پیگیری کرده اما شرکت های بیمه خسارات احتمالی را تقبل نمی کند.
    یکی از جوانان سرنشین این خودرو که خود را احمد معرفی کرد، گفت: اماکن ورزشی هزینه زیادی طلب می کنند بطوریکه برای یک استفاده از استخر باید 20 هزار تومان باید پرداخت کنیم که آنهم فقط یک ساعت اجازه استفاده داریم در حالی که می توان با 10 هزار تومان در قلیان سراها و یا کافی شاپ ها چند ساعت با دوستان سرگرم بود.
    خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سیستان و بلوچستان به منظور بررسی علل و راهکارهای جلوگیری از تصادفات درون شهری به ویژه فرهنگ سازی در میان قشر جوان میزگردی با حضور چند تن از مسئولان، اساتید دانشگاه و کارشناسان این حوزه برگزار کرد.
    در این میزگرد سرهنگ علی نامدرست رئیس پلیس راهور سیستان و بلوچستان، مهندس محمود دشتی معاون امورزیربنایی شهرداری، رسول بیجار عضو شورای اسلامی شهر زاهدان و رئیس کمیسیون عمران شورای شهر و دکتر محمدرضا حسنی استاد علوم اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان به بررسی مشکلات و ارائه راهکارهای مناسب در زمینه مسائل اجتماعی بویژه معضل کورس گذاشتن جوانان در معابر درون شهری پرداختند.

    *** 17 ارگان در مقوله فرهنگ سازی و ترافیک دخیل هستند
    رئیس پلیس راهور سیستان و بلوچستان در این نشست به بیان مسائل مختلف در حوزه رانندگی پرداخت و گفت: 17 تا 18 ارگان در مقوله فرهنگ سازی و ترافیک دخیل هستند و چنانچه تمامی این ارگانها به صورت جدی پای کار باشند و انجام وظیفه کنند بسیاری از مشکلات حل شدنی است.
    سرهنگ نامدرست آموزش را رکن اصلی فرهنگ سازی دانست و اظهار داشت: پلیس راهور در حوزه آموزش همواره پای کار بوده و بدون دریافت هیچ گونه هزینه ای حاضر به آموزش در ارگانها، مدارس و اماکن مختلف است.
    وی یکی از رسالت های پلیس راهور را آموزش به کودکان و نوجوانان عنوان کرد و افزود: در همین راستا مکانی مناسب در بلوار معلم شهر زاهدان آماده شده که روزانه به حدود 30 تا 40 دانش آموز مسائل فرهنگی و چگونگی رانندگی صحیح و عبور از معابر عمومی توسط کارشناسان پلیس راهور آموزش داده می شود.
    رئیس پلیس راهور بر گسترش برنامه های آموزشی در مدارس تاکید کرد و گفت: در این رابطه باید مردم و ارگانها به ویژه آموزش و پرورش همراه باشند چرا که نیاز است این آموزش ها به صورت جدی دنبال شود.
    وی به ارائه آموزش های رانندگی از طریق مراکز آموزشگاهی اشاره کرد و افزود: هم اینک آموزشگاه های رانندگی با دریافت هزینه به متقاضیان آموزش می دهند که در این میان دو نکته مهم وجود دارد «یا آموزش صحیح و به روز داده نمی شود و یا هنرجویی رغبتی به آموزش نشان نمی دهد» در حالی که اساس رانندگی «آموزش» است.
    سرهنگ نام درست به نقش رسانه به عنوان پردازنده امور فرهنگی و آموزشی اشاره کرد و اظهار داشت: صدا و سیما با تهیه مستند و انیمیشین های متعدد از تصادفات مهم در استان و واکاوی این قبیل حوادث توسط کارشناسان می تواند نقش مهمی در حوزه آموزش ایفا کند و در این زمینه پلیس راهور آماده همکاری است.
    وی بیان کرد: متاسفانه صدا و سیما که خود را دانشگاه می نامد برای تهیه و پخش برنامه هزینه دریافت می کند در حالی که آموزش یکی از وظایف و رسالت های مهم دانشگاه (صدا و سیما) است.
    رئیس پلیس راهور سیستان وبلوچستان اظهار داشت: آمار تصادف ها در حوزه پلیس راهور در مقایسه با سنوات گذشته کاهش داشته اما در آمار استانی افزایش نشان می دهد که بسیار قابل توجه است و نیاز به یک عزم ملی دارد.

    ** بلوار خلیج فارس و تصادفات جبران ناپذیر
    سرهنگ نامدرست بلوار خلیج فارس شهر زاهدان را محور تصادفات چند ماه اخیر عنوان کرد و افزود: بلوار خلیج فارس به دو حوزه درون شهری و برون شهری تقسیم می شود که از میدان دکتر حسابی تا ضلع شمالی مصلای المهدی درون شهری حوزه پلیس راهور و بعد از آن حوزه برون شهری و زیر نظر پلیس راه است.
    وی تصریح کرد: بلوار خلیج فارس در سال 94 با وقوع سه تصادف در سه شب 12 نفر فوتی داشت و تماما در حوزه درون شهری و از سمت برگشت به شهر بود که در این راستا پلیس راهور به همراه شهرداری و اداره برق وارد عمل شدند و بیشتر تیر های برق کنار جاده را که به صورت نامناسب جاگذاری شده بودند برداشته و به ایجاد نور کافی و مسائلی از این دست اقدام کردند که در نتیجه بروز تصادفات کاهش چشمگیری پیدا کرد.
    وی از جمله دلایل مشکلات بوجود آمده در چند ماه اخیر در این محور را نبود دوربین کنترل سرعت ثابت، نور ناکافی، چراغ چشمک زن و سرعت کاه مناسب و از همه مهمتر رعایت نکردن مقررات توسط برخی جوانانی که از بوستان ملت برمی گردند و بعضا حال مناسبی ندارند، عنوان کرد.
    نامدرست خاطر نشان کرد: بوستان ملت یا «کلاته» واقع در بخش انتهایی بلوار خلیج فارس به علت موقعیت قرارگیری و شرایط محیطی مکانی برای تفریح شبانه جوانان شده و از آنجایی که روشنایی مناسبی ندارد برخی جوانان در این محل ساعاتی را سپری می کنند و تقریبا نیمه شب در برگشت با حالت غیر طبیعی وارد جاده شده و با سرعت زیاد رانندگی می کنند یا با یکدیگر مسابقه سرعت می گذارند و عامل بسیاری از تصادفات می شوند.
    رئیس پلیس راهور استان اعمال قانون به عنوان عاملی بازدارنده را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: هرچند در این حوزه انتقاداتی به پلیس راهور وارد شده است اما اعمال قانون حقی از حقوق سایر افراد جامعه است که باید بدان پرداخته شود.
    رئیس پلیس راهور سیستان وبلوچستان در مورد ایجاد مکانی مناسب برای تخلیه هیجان جوانان گفت: در اکثر شهرهای بزرگ کشور پیست ویژه اتومبیلرانی و موتورسواری وجود دارد و جوانان نیز برای تخلیه انرژی از آنها استفاده می کنند اما در زاهدان به عنوان یکی از کلان شهرها چنین مکانی وجود ندارد و معابر شهری جولانگاه موتور سواران و خودرو های متخلف شده است.
    وی با تاکید بر اینکه وظیفه پلیس بازدارندگی است ادامه داد: برای حل مشکل بلوار خلیج فارس نخست باید فکری به حال بوستان ملت یا همان کلاته شود چراکه برخی جوانان بویژه شبها برای تفریح و خوشگذرانی به این مکان خلوت و بدون روشنایی لازم مراجعه می کنند و پس از آن با حالتی نامتعادل وارد بلوار خلیج فارس و خیابان ها می شوند و جان خود و دیگران را به خطر می اندازند.
    سرهنگ نامدرست دور برگردان های این مسیر را نیز نامناسب و غیر استاندارد دانست و تصریح کرد: باید دور بگردان ها به شکل هندسی باشد تا از مستقیم وارد مسیر شدن خودرو جلوگیری کند و یشنهاد می شود در این مسیر بجای گاردریل نیوجرسی استفاده شود تا بتوان از تمام عرض بلوار استفاده کرد.
    وی خاطر نشان کرد: با وجود تمام این موارد راننده به عنوان محور اصلی در تصادف شناخته می شود.
    رئیس پلیس راهور سیستان وبلوچستان در باره مشکل ترافیک برخی معابر اصلی شهر گفت: از جمله مشکلات مهم در حوزه ترافیک شهری جا گذاری یا استقرار نامناسب مشاغل به اضافه مجوزهای غیر اصولی در سطح شهر است.
    وی به وجود شمار زیاد مدارس و استقرار وانت بارهای میوه فروش در مراکز شهر اشاره کرد و اظهار داشت: در این حوزه تذکرات بسیاری داده شده و هر آنچه در حوزه کاری پلیس راهور بوده انجام شده اما سایر ارگانها نیز وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند.
    حمل و نقل عمومی ضعیف، نبود تقاطع های غیر هم سطح، ساخت منازل مسکونی با واحدهای بسیار و غیر اصولی، استقرار نامناسب مشاغل، وجود مدارس متعدد در خیابانهای اصلی و پررفت و آمد و خیابان های کم عرض از جمله مشکلات ترافیکی شهر زاهدان است.
    رئیس پلیس راهور بیان کرد: از سال 95 پلیس راهور نیز در حوزه صدور جواز تعدادی از واحدهای صنفی گنجانده شده که در مواردی به دلیل رعایت وضعیت ترافیک شهری با صدور جواز کسب موافقت نکرده اما باز هم شاهد فعالیت برخی صنوف جدید هستیم که در این امر باید سایر ارگانها نیز کارشان را درست انجام دهند.
    نامدرست با بیان اینکه فقط یک در صد از تخلفات در سطح شهر منجر به جریمه می شود افزود: کار پلیس بازدارندگی است لذا در مرحله اول تذکر و در صورت رعایت نکردن جریمه برای خاطیان در نظر گرفته خواهد شد.
    محمود دشتی معاون امور زیربنایی شهرداری زاهدان در ادامه نیز در زمینه حواث رخ داده در بلوار خلیج فارس اظهار داشت: 50 درصد تصادفات در ورودی شهرها اتفاق می افتد و از آنجایی که بلوار خلیج فارس نیز در مسیر ورودی شهر از سمت جنوب استان قرار دارد این حوادث در مورد بلوار یادشده نیز قدص می کند چرا که خودروها قصد دارند با همان سرعتی که در جاده حرکت می کنند وارد حوزه شهری شوند.
    وی افزود: بلوار خلیج فارس حدفاصل میدان دکترحسابی تا ورودی بیمارستان امام علی (ع) در محدوده شهری قرار دارد که در این محدوده در زمینه آرامسازی و پیشگیری از تصادفات با نظر کارشناسی راهور و بازدید های میدانی شهرداری و همکاری شورای شهر در سال 98 پروژه هایی برای اجرا در نظر گرفته شده است.
    معاون امور زیر بنایی شهرداری زاهدان اضافه کرد: یک سری پروژه های کوتاه مدت چون ایجاد گل میخ، لرزشگر و چراغ چشمک زن در طرح تفصیلی این بلوار قرار دارد که به زودی انجام خواهد شد.
    وی ادامه داد: با توجه به اینکه انتهای بلوار پرستار نیز به بلوار خلیج فارس می رسد و ادامه آن نیز در مسیر بیمارستان امام علی(ع) و خیابان اقبال لاهوری قرار گرفته و به نوعی کمربند پیرامون شهر زاهدان است ایجاد میدان در این بلوار می تواند علاوه برکاهش سرعت خودروها قبل از ورود به شهر باعث کاهش حجم ترافیک شهر نیز شود این طرح برای سال آینده در بودجه شهرداری پیش بینی شده و انجام خواهد شد.
    دشتی خاطر نشان کرد: پیاده رویی که در ضلع غربی این بلوار نیز وجود دارد دارای مشکلاتی است که در این مورد نیز طراحی هایی صورت گرفته و این طرح نیز در بودجه سال آینده شهرداری پیش بینی شده است.
    وی در خصوص ترافیک شهری و کمبود پارکینگ در حوزه های شهری به ویژه هسته مرکزی شهر اظهار داشت: در زمینه ایجاد پارکینگ خودرو اقداماتی صورت گرفته اما همچنان دچار کمبود پارکینگ در سطح شهر هستیم و شهرداری به علت هزینه ای که این کار دارد از طریق سرمایه گذاری خصوصی وارد عمل شده است.
    معاون امور زیر بنایی شهرداری زاهدان تصریح کرد: تعدادی پارکینگ در خیابانهای مرکزی شهر و حدود 20 پارکینگ در چهارراه رسولی موجود است و در ضلع جنوبی خیابان جامی نیز برنامه ای برای احداث پارکینگ باحجم مناسب در دست بررسی است.
    وی ایجاد پارک حاشیه ای و ترویج فرهنگ پیاده روی را از جمله کارهای در حال بررسی برای کم شدن ترافیک در حوزه های شهری عنوان کرد که در حال طراحی است.
    دشتی آموزش را اصل مهم در حوزه فرهنگ دانست و افزود: زندگی کردن در شهر نیاز به آموزش دارد که متاسفانه در این زمینه برنامه ای وجود نداشته و ندارد.
    وی به حقوق شهروندی به عنوان عامل تاثیر گذار برای پیشرفت یک جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: در یک شهر برخی «شهروند» و برخی «شهرنشین» هستند با این توضیح که شهروند آگاه از وظایف شهری خود است اما شهرنشین چنین آگاهیی ندارد که قالب افراد نیز در گروه دوم گنجانده شده اند.

    ** عرض کم خیابان ها و بی توجهی کسبه به حریم پیاده روها مشکل اصلی ترافیک زاهدان
    عضو شورای اسلامی شهر زاهدان و رئیس کمیسیون عمران این شورای نیز چینش نامناسب مشاغل شهری را عامل مهم در حوزه ترافیک شهری دانست و بیان کرد: مشاغل شهری زاهدان اغلب در اماکن و خیابانهایی قرار دارند که ازدحام جمعیت و کمبود عرض خیابان در آنها وجود دارد.
    مهندس رسول بیجار ادامه داد: بی توجهی برخی از کسبه به حریم پیاده روها از دیگر عوامل مهم در ایجاد ترافیک است چرا که با تصرف پیاده رو توسط برخی صنوف عابر پیاده مجبور به تردد در سطح خیایان شده که علاوه بر به خطر افتادن جان شان باعث ایجاد ترافیک می شود.
    رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قدیمی بودن بافت شهری و عرض کم خیابان ها که شامل بیشتر خیابان های شهر زاهدان می شود و غالبا در هسته مرکزی شهر است را از عوامل مهم حجم ترافیک شهری دانست و معتقد است که باید در این باره طرح هایی در نظر گرفته شود.
    وی در باره حوادث رانندگی بلوار خلیج فارس گفت: جا گذاری های نامناسب در طول بلوار و تردد و توقف کامیون ها و تانکرهای سوختکش از عوامل خطرآفرین و حادثه خیز در این بلوار محسوب می شوند.
    بیجار یکی دیگر از موارد خطر آفرین در این بلوار را فضای نامناسب کلاته (بوستان ملت) عنوان کرد و آن را سر منشاء اصلی حوادث در این بلوار دانست.
    وی با تاکید بر ارائه آموزش های لازم شهروندی و فرهنگ سازی اظهار داشت: در حوزه مسائل فرهنگی اصلی ترین روش آموزش است که در این زمینه رسانه های ارتباط جمعی به ویژه صدا و سیما می توانند نقش اساسی داشته باشند.
    رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر زاهدان با اشاره به مشکلات حمل و نقل درون شهری گفت: شهر زاهدان در این حوزه دچار کمبود است، در حالی که باید 600 دستگاه اتوبوس کار حمل ونقل مسافر درون شهری را انجام دهند متاسفانه تنها 50 دستگاه اتوبوس در حال فعالیت هستند.
    بیجار در حوزه عمرانی و ترافیکی بیان کرد: 6 برنامه روگذر و زیر گذر در سطح شهر زاهدن در برنامه شهرداری وجود دارد که در دهه فجر کار اجرایی آنها آغاز خواهد شد.

    ** جرم را باید فرصتی برای یادگیری دانست
    استاد علوم اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز در این میزگرد گفت: فرهنگ محصول جامعه ای است که در آن زندگی می کنیم و از خود ماهیت مستقلی ندارد فرهنگ معلولی است که علت آن ساختار اجتماعی است.
    دکتر محمدرضا حسنی افزود: در یک فرهنگ مشوق «صبر» و در یک فرهنگ مشوق «عجله» است و بخش مهم و تاثیر گذار آن خانواده است.
    استاد علوم اجتماعی اظهار داشت: به اعتقاد جامعه شناسان بهترین روش پیشگیری از تخلف کنترل اجتماعی است به گونه ای که فرد احساس کند تحت کنترل است.
    وی افزود: التزام یعنی زمانی که افراد در یک شهر سپری می کنند مساله دیگری است که بسیار حائز اهمیت است سینما، ورزش، کارهای علمی، هنری و مانند آن از جمله موارد مشروع التزام است یعنی هدایت زمان سپری شده در راه درست.
    دکتر حسنی بااشاره به اینکه هیجان خواهی خاص دوران جوانی است اضافه کرد: در این شهر جایی برای تخلیه این هیجان وجود ندارد هرچند که
    هیات های ورزشی می توانند در این حوزه خیلی کمک کنند.
    وی گفت: نحوه برخورد با جرم بسیار مهم است چرا که جرم را باید فرصتی برای یادگیری دانست.
    استاد علوم اجتماعی دانشگاه سیستان و بلوچستان تهیه و پخش مستند و انیمیشین و واکاوی مسائل با بیان کارشناسانه را از جمله موارد مهم در حوزه فرهنگ اجتماعی دانست.
    وی نقش پلیس را در فرهنگ سازی مهم توصیف کرد و افزود: پلیس چون جامعه محور بوده و به صورت مستقیم با افراد ارتباط دارد همواره باید تخلف را زمینه ای برای یادگیری بداند و با نوع برخورد و ارتباط به افراد متخلف آموزش دهد.
    حسنی تصریح کرد: افراد نباید با دیدن پلیس انتظار وقوع جرمی را داشته باشند و همچنین در زمان بروز جرم متقاعد کردن و اغنا شدن از تخلف عامل مهم در حوزه فرهنگی است.
    در اجرای قانون و رعایت حقوق و وظایف شهروندی بیشترین نقش را مردم و تمامی دستگاهها بویژه فعالان حوزه فرهنگی و آموزشی دارند، رعایت قانون وظیفه فرد فرد جامعه است و همه موظفیم برای داشتن جامعه سالم و با نشاط تنها به وظایف قانونی خود عمل کنیم که در این زمینه خانواده بزرگترین و مهمترین نقش را دارد.
    9914 **

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو