فونیکسریمکسبهتام

یک کارشناس صنعت خودرو مطرح کرد :

مکانیزم رقابتی راهکار اصلاح قیمت ها در صنعت خودرو

عصر خودرو- یک کارشناس صنعت خودرو گفت: پیشنهاد افزایش قیمت بنزین با هدف کاهش قیمت خودرو که در دو دهه قبل نیز مطرح شده بود در اقتصادی با فضای رقابتی قابلیت اجرایی خواهد داشت.

مکانیزم رقابتی راهکار اصلاح قیمت ها در صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰:۰۰

    حسن کریمی سنجری در گفت و گو با پایگاه خبری «عصر خودرو» ، افزود: این پیشنهاد چند سال پیش مطرح و تاکید شد تا با واقعی شدن قیمت خودرو اجازه تعیین قیمت در فضای رقابتی داده شود و در همین حال نیز نسبت به واقعی کردن قیمت بنزین اقدام شود تا در این صورت شاهد کاهش تقاضا برای خرید خودرو شخصی باشیم.
    این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که این الگو، الگوی درستی در اقتصادی است که همه پارامترها و مکانیزم ها بر اساس یک بازار رقابتی شکل گرفته و افزود: بنزین در کشور ما تنها مورد استفاده دو شرکت تولیدی ایران خودرو و سایپا نیست و افزایش قیمت بنزین به طور قطع تورم تبعات زیادی داشته و تاثیر افزایش قیمت بنزین در لایه های اجتماعی نفوذ کرده و تاثیر تورمی خود را بروی کالاها می گذارد.
    کریمی سنجری ادامه داد: به نحوی در همه کالاهای تولیدی هزینه لجستیک در آن مستتر است و در چنین شرایطی نرخ بنزین رقم بالایی از هزینه های لجستیک را به خود اختصاص می دهد بنابراین این پیشنهاد نمی تواند در شرایط امروز منطقی باشد. گذشته از مصرف بنزین در خودروهای شخصی شاهد استفاده درتاکسی، اتوبوس و ساختار لجستیک درون شهری نیز هستیم که هرگونه افزایش قیمت بنزین تاثیر خود را بر روی قیمت بلیط خواهد گذاشت.
    به گفته این کارشناس صنعت خودرو، بر اساس قانون تجارت شرکت های خودروساز خصوصی هستند که در عمل این گونه نیست بنابراین باید به سمت اقتصاد آزاد مبتنی بر مکانیزم عرضه و تقاضا حرکت کرد هرچند که هم اکنون طرف عرضه و تقاضا در فشار هستند اما به دور از فضای رقابتی هیچ مکانیزمی پاسخگو نخواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط