فونیکسریمکسبهتام

تاکسی ها، پیش به سوی فرسودگی

عصر خودرو- ۳۶۰ هزار تاکسی در شهرهای کوچک و بزرگ پرسه می زنند، ناوگان بزرگی که به علت گرانی مداوم خودرو از مسیر نوسازی جدا شده است و هر روز پیر و پیرتر می شود، نیمی از این خودروهای زرد و سبز حالا فرسوده هستند و با ادامه توقف نوسازی تا سال ۱۴۰۰، دو سوم آنها خارج از رده هستند.

تاکسی ها، پیش به سوی فرسودگی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، نوسازی ناوگان تاکسیرانی بعد چند سال توقف از سال 1394 آغاز شد، اما در مسیر اجرا به علت برخی مشکلات اقتصادی دوباره نیز به دلیل گرانی قیمت خودرو بسیار کند شده و در حد صفر است.
    طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده از بهمن‌ سال 1394 طی یک همکاری مشترک میان سازمان مدیریت و برنامه، بانک‌های عامل، وزارت کشور و گمرک آغاز شد.
    در این طرح 200 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت به مالکان تاکسی‌های فرسوده و 50 میلیون ریال معادل ارزش ریالی دو گواهی اسقاط توسط گمرک به حساب خودروساز پرداخت می شد.
    همچنین 5میلیون ریال نیز بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالک تاکسی فرسوده لحاظ می شد. به عبارتی حدود 25 میلیون تومان تسهیلات به آنان داده می‌شد و بقیه وجه را مالک تاکسی فرسوده پرداخت می کرد که در نهایت به تحویل و جایگزینی خودروی جدید منجر شود.
    این طرح از زمان اجرای خود چند مرتبه متوقف شد و دوباره به کارش ادامه داد. اوج توقف این طرح بهمن سال 1396بود که دلیل آن طلبکاری 110میلیارد تومانی خودروسازان به گمرگ اعلام شد. طرح نوسازی‌ تاکسی‌های فرسوده پس از توقف چندماهه، خرداد امسال با حرکتی کند به جریان افتاد.
    مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور علت توقف این طرح را نبود تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگی دانست و گفت که این موضوع باعث شده تا گمرک معوقات خود را به ایران خودرو نپردازد و در نتیجه شرکت خودروساز نیز پیش فاکتور صادر نکند و در حقیقت می‌توان گفت اعتباری که هرساله در قانون بودجه برای نوسازی تاکسی ها تخصیص داده می شود، پاسخ انباشت فرسودگی را نمی‌دهد.
    این توقف تا اوایل سال 97 ادامه داشت تا اینکه در خرداد امسال زمزمه‌هایی به گوش رسید که قرار است شرکت خودروساز صدور پیش فاکتور را برای تعویض تاکسی‌های فرسوده آغاز کند بنابراین این طرح در اواسط خرداد دوباره به جریان افتاد، اما روند بسیار کندی را طی کرد.
    سایه مشکلاتی که در زمینه تحریم و تغییرات ارزی در چندماهه اخیر پیش آمد بر سر طرح نوسازی تاکسی های فرسوده نیز سنگینی کرد و در عمل می توان گفت، طرح نوسازی تاکسی ها دوباره متوقف شده است.
    گرانی قطعات خودرو و گرانی قیمت تمام شده خودرو که هر روز شاهد بالاتررفتن آن هستیم موجب شده است که خودروساز در نبود ثبات قیمت و افزایش هرروزه قیمت آن برای تحویل تاکسی های نو کوتاهی کند و در عمل شاهد توقف این طرح باشیم. طرحی که در حمل و نقل عمومی شهری، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و با نوسازی ناوگان تاکسیرانی به خصوص در کلانشهرها می تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

    * قرار بود 90هزار تاکسی نوسازی شود
    مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور به خبرنگار ایرنا گفت: برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی بانک‌ها، گمرک و شرکت خودروساز و همچنین اتحادیه تاکسیرانی فرآیند اجرایی را برعهده دارند.
    وی تاکید کرد: برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی قرار شد که 90هزار تاکسی نوسازی شود و در این زمینه بانک های ملت، تجارت و پارسیان عهده‌دار واگذاری تسهیلات 20 میلیون تومانی شدند.
    وی ادامه داد: به مرور که این طرح نوسازی جلوتر رفت، در حوزه بانکی مشکلاتی به وجود آمد که در نهایت به توقف طرح نوسازی تاکسی ها منجر شد.
    ضامنی گفت: خدمات گمرک بسیار مهم است، چرا که در فرایند نوسازی خودروهای فرسوده مراکز اسقاط دو عدد گواهی اسقاط را که به ارزش 5 میلیون تومان محاسبه شده است، از محل گمرک از بودجه کشوری کارسازی می کند و 5 میلیون تومان هم از خود متقاضی کسر می شود. به این ترتیب خودروساز هم می تواند از تخفیف گمرکی در این زمینه برخوردار شود.
    مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی چندین سال متوقف شده بود تا اینکه از ابتدای سال 95 دوباره این طرح شروع شد و قرار شد که با 186 هزار دستگاه تاکسی که به سن فرسودگی 10 سال رسیده اند با توجه به قوانین و مصوبه هیات وزیران این نوسازی انجام شود.
    ضامنی تصریح کرد: در این مسیر انباشت فرسودگی تاکسی ها و همچنین اعتباراتی که برای بخش گمرک و نوسازی در نظر گرفته شده بود با هم تناسب نداشت.

    * 11میلون تومان افزایش قیمت سمند و پژو 405 داشتیم
    ضامنی گفت: در حال حاضر وضعیت تحویل تاکسی های نو نسبت به چند ماه پیش هیچ تغییری نداشته است و در حال حاضر هم با افزایش 11میلون تومانی قیمت خودروهای سمند و پژو 405 احتمال توقف طرح نوسازی تاکسی های فرسوده قوت بیشتری می گیرد و به رغم افزایش قیمت چشم انداز روشنی در تولید نداریم.

    * خودروسازها برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی سهمیه بگذارند
    مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشوری با توجه به مشکلات پیش آمده در روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی به بیان پیشنهادهایی برای تقویت ناوگان حمل نقل عمومی و تاکسیرانی پرداخت و گفت: بهتر است دولت برای کاربری خودروهای شخصی، تاکسی ها و ناوگان حمل و نقل عمومی تفکیک قائل شود. این تفکیک می بایست در مبحث خودروهای وارداتی و ثبت سفارش ها نیز مود توجه قرار گیرد.
    ضامنی ادامه داد: دولت باید شرکت های خودروساز را ملزم کند که سهمی از تولید خود را به تاکسی و حمل و نقل عمومی اختصاص دهند. در این خصوص نیز درخواستی در کار گروه کاهش آلودگی هوا داشتیم که قرار شد که خودروساز و وزارت صنعت به این درخواست پاسخ دهند.
    وی ادامه داد: همچنین با توجه به افزایش قیمت خودرو در صدد هستیم که تسهیلات را برای نوسازی تاکسی های فرسوده نیز افزایش دهیم.
    ضامنی اعلام کرد: اگر بتوانیم این اقدمات را انجام دهیم می توانیم نوسازی ناوگان را ادامه دهیم و در غیر این صورت در عمل این طرح متوقف خواهد شد.

    * شمار تاکسی های فرسوده رو به افزایش است
    وی خاطرنشان کرد: امسال 150هزار دستگاه تاکسی فرسوده داریم. این میزان در سال 98 به 196 هزار دستگاه خواهد رسید و در سال 1400 هم 245هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور خواهیم داشت که با توجه به اینکه هم اکنون 360 هزار تاکسی فعال در کشور داریم شامل 75 درصد از تاکسی های خواهد شد.
    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر روند تحویل تاکسی های نو در طرح نوسازی تاکسی ها بسیار کند است، اعلام کرد: از ابتدای امسال تا کنون 1500دستگاه تاکسی نو تحویل داده شده است که شامل سمند و پژو 405 بود.
    ضامنی اعلام کرد: همچنین از ابتدای امسال 500دستگاه خودرو برلیانس تحویل متقاضیان تاکسی داده شده است، اما در حال حاضر تحویل تاکسی نو تابع شرایط تولید خودرو است و تا شرایط به همین وضع باشد این طرح به سرعت به سمت توقف پیش می رود.
    وی با بیان اینکه ثبت نام برای تحویل تاکسی های نو زمانی معنا دارد که در عمل طرح جاری باشد، تاکید کرد: اگر فراخوانی به این منظور داده شود بیش از 70درصد تاکسی های فرسود اعلام آمادگی می کنند که معادل 150هزار راننده تاکسی خواهدشد.
    ضامنی گفت: تا پایان سال 96 حدود 4500 راننده تاکسی برای دریافت تاکسی نو ثبت نام کرده بودند. آنها تمام فرآیندها را برای تحویل خودروهای خود انجام دادند و منتظر صدور پیش فاکتور بودند. فقط 1500نفر آنها خودروهایشان را تحویل گرفتند و 3هزار نفر به رغم اینکه تمام فرآیند تحویل خودرو را انجام داده اند همچنان منتظر هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو