فونیکسریمکسبهتام

آیا رونق به بازار خودرو باز خواهد گشت؟

واکنش بازار به افزایش قیمت خودرو‌های داخلی

عصر خودرو- با اعلام قیمت جدید خودروها، مردم منتظر کاهش قیمت در بازار هستند اما کارشناسان افزایش عرضه را شرط تعادل بازار عنوان می کنند.

واکنش بازار به افزایش قیمت خودرو‌های داخلی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در روزهای گذشته، قیمت جدید کارخانه ای خودروهای داخلی اعلام شد. در این شرایط مسئولان و شرکت های خودروساز معتقدند افزایش قیمت کارخانه ای خودرو، تعادل بازار و کاهش قیمت محصولات را به دنبال دارد اما به اعتقاد کارشناسان، افزایش تولید و عرضه، شرط لازم کاهش و ثبات قیمت ها در بازار است.
    بر این اساس شرکت سایپا در لیست قیمتی جدید، خودروهایش را 30 تا 50 درصد گران کرد و متعهد شد کلیه خودرو‌های پیش فروش شده تا 31 مرداد،  بدون افزایش قیمت عرضه شود و خودرو‌های مشمول از اول شهریور تا آخر دی ماه با افزایش قیمت نسبت به نرخ مصوب تیرماه تحویل خریداران خواهند شد.

    محمد رضا سروش مدیرعامل سایپا در این ارتباط گفت: بر اساس روال تا اوایل سال جاری، تولید شرکت‌ها و روند تحویل طبق برنامه بود، اما آنچه باعث وقفه در تولید و تاخیر عرضه در بازار شد محدودیت‌هایی بود که به تولید شوک وارد کرد.

    وی افزود: ابتدای امسال، روند تولید و تحویل طبق برنامه انجام شده است، اما متاسفانه در ادامه قطعه سازان در تامین ارز و تولید قطعه با مشکل مواجه شدند، میزان تولید کاهش یافت و روند تحویل با تاخیر صورت گرفت.

    سروش با اشاره به اینکه تامین نشدن ارز و قطعات مورد نیاز سازندگان موجب شد تا شرکت نتواند به تعهداتش عمل کند گفت: قیمت زمان تحویل، مبنای محاسبه در قراردادهای ما با مشتریان است.

    وی با بیان اینکه بخش عمده تعهداتمان را تا پایان امسال تحویل می دهیم گفت:  بخش دیگر تا اردیبهشت سال آینده تحویل خواهد شد.

    بر اساس این گزارش عباس تابش، معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت در این خصوص گفت: در مجموع، دو خودروساز ایران خودرو و سایپا 300 هزار خودرو معوق دارند و طبق تصمیمات ستاد تنظیم بازار، خودروساز حق ندارد بیش از 20 درصد تولید را به فروش فوری اختصاص دهد و حداقل باید 80 درصد را برای ایفای تعهداتشان نسبت به معوقات تخصیص دهند.

    وی با بیان اینکه با رصد ستاد تنظیم بازار، شرکت‌های خودروسازی باید این درصد‌ها را برای معوقات خود تخصیص دهند، افزود: هر خودروساز بین 920 تا 930 هزار خودرو برای فروش دارند که 290 هزار خودرو باید به معوقات اختصاص داده شود.

    تابش تصریح کرد: خودرو‌های بالای 45 میلیون تومان مشمول قیمت گذاری نمی‌شوند و شرکت‌های عرضه کننده باید قیمت نهایی مصرف کنندگان را اعلام کنند.

    تابش افزود: تا 31 مرداد امسال هیچ خودرویی مشمول افزایش قیمت نمی‌شود و همه قرارداد‌های فروش از جمله فروش فوری 30 روزه و قطعی تا این تاریخ باید به قیمت منعقد در قرارداد‌ها تحویل شود.
    قرارداد‌های فروش قیمت قطعی بدون حتی یک ریال افزایش به مصرف کنندگان تحویل داده می‌شود

    در این ارتباط هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار از اول شهریور تا آخر دی ماه سال جاری قرارداد‌های فروش ایران خودرو با افزایش 30 درصد خواهد بود گفت: در قرارداد‌های فروش قیمت قطعی، خودرو‌ها بدون حتی یک ریال افزایش به مصرف کنندگان تحویل داده می‌شود.

    وی با بیان اینکه ایران خودرو در سال 93، هزار و 600 میلیارد تومان اموال مازاد خود را فروخت افزود: هم اکنون بیش از 200 تا 300 میلیارد تومان ملک در ایران خودرو برای فروش وجود ندارد.

    یکه زارع با بیان اینکه قرارداد‌های فروش پژو پارس تا دو ماه دیگر اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: در پی آن هستیم تا شرکت‌های قطعه ساز را با شرایط خوب به بخش خصوصی واگذار کنیم.

    وی افزود: تا پایان اردیبهشت 98 شاهد ایجاد توازن در قیمت تولیدات کارخانه و بازار خودرو خواهیم بود.

    حال به سراغ نمایشگاه داران در سطح شهر رفتیم تا حاشیه بازار خودرو را مورد بررسی قرار دهیم، طبق نظر کارشناسان باید با افزایش عرضه و همچنین بالاتر رفتن تولید خودرو، فاصله قیمت ها بین بازار و درب کارخانه به تدریج کاهش یابد.
    عرضه محدود خودرو، شروع کننده اختلاف عجیب بین قیمت کارخانه و بازار شده است

    فریور مرادی یک از فعالان بازار خرید و فروش خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، با اشاره به ضرورت نظارت هر چه دقیق‌تر بر موضوع کیفیت خودرو‌های داخلی و لزوم ارتقای آن اظهار کرد: بازار خودرو توان  و کشش چنین افزایش قیمت هایی را ندارد. شاید افزایش قیمت به دلیل افزایش هزینه ها منطقی باشد اما این مقدار افزایش نرخ خودرو، قدرت خرید مشتریان را از بین می برد.

    این فعال بازار خودرو افزود : شرکت های خودروسازی در چند وقت اخیر چندین طرح پیش فروش خودرو به صورت نقدی و اقساطی در اختیار مردم گذاشتند اما متاسفانه به اندازه تقاضا، عرضه نداشتند که همین امر شروع کننده اختلاف عجیب قیمت بین کارخانه و بازار شده است و اگر شرایط  به همین شکل ادامه پیدا کند وضع موجود بدتر می شود.
    افزایش عرضه خودرو، رونق را به بازار بر می گرداند

    محمدرضا فخرآبادی یکی  از نمایشگاه داران خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، گفت: عرضه خودرو در بازار کم است و در صورت  افزایش قیمت خودرو باید نیاز بازار تامین شود تا فاصله قیمتی زیادی که بین کارخانه و بازار است از بین برود. افزایش قیمت خودرو های داخلی در این زمان کار درستی نیست و کاهش توان مردم برای خرید این خودروها را به دنبال دارد.

    فخرآبادی افزود : در حال حاضر خیلی از پارکینگ های خودروسازان تبدیل به انباری پر از خودرو شده و این موضوع باعث افزایش قیمت ها شده است؛ چرا که خودروسازان دنبال حاشیه سود بالا هستند و از عرضه محصولات خودداری می کنند.

    وی تاکید کرد: هم اکنون رکود در بازار وجود دارد و شاید افزایش عرضه و ارائه تسهیلات بتواند مشکل گشای این آشفتگی بازار باشد.
    باید شرایط رقابتی برای خودروسازان ایجاد شود تا مردم راحت تصمیم بگیرند

    عبدالله رضیان عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، تصریح کرد: واقعیتی که در کشور ما وجود دارد این است که قیمت خودرو به واسطه افزایش قیمت ارز تا دو برابر یا بیشتر بالا رفته است و از طرفی کاستی‌هایی که در بحث کیفیت وجود دارد که هنوز  رفع نشده است.

    وی ادامه داد: باید یک شرایط رقابتی ایجاد شود تا مردم بتوانند هم از نظر کیفیت هم از نظر قیمت، خودرو مناسب در اختیار داشته باشند. نظارت باید وجود داشته باشد تا هم کیفیت خودروها افزایش پیدا کند و هم با عرضه مناسب، کمبود های بازار خودرو رفع شود. در این شرایط منافع دوطرف باید در نظر گرفته شود هم منافع مردم به عنوان مصرف کننده و هم شرکتی که تولید کننده است.
    تجربه تلخ سال 84 بازار خودرو فقط با افزایش عرضه حل شد

    وحید معظمی یکی از نمایشگاه داران خودرو با اشاره به افزایش قیمت خورو در کارخانه اظهار کرد: قیمت خودرو در بازار طی ماه‌های گذشته روند افزایشی داشته و کمبود عرضه از سوی خودرو سازان به این افزایش قیمت دامن زده است.

    وی ادامه داد: افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان طی روز‌های گذشته در صورتی که منجر به عرضه بیشتر خودرو شود می‌تواند قیمت بازار را ثابت نگه دارد.

    معظمی تصریح کرد: در سال 84 تجربه افزایش شکاف قیمت میان نمایندگی و بازار خودرو وجود داشت که عرضه خودرو با قیمت کمتر نسبت به بازار، میان تقاضا و عرضه تعادل ایجاد کرد.

    وی ادامه داد: بازار کشش افزایش قیمت بیشتر از این نرخ‌های فعلی را ندارد و نیاز است ضمن عرضه خودرو از افزایش کاذب قیمت‌ها جلوگیری کرد.

    این فعال حوزه خودرو بیان کرد: خودروسازان در کنار افزایش قیمت خودرو باید به سمت شیوه‌های جدید فروش خودرو مانند فروش قسطی با سود کم رو بیاورند تا ضمن کاهش فشار بر مشتریان، بازار خودرو را از التهاب خارج کنند.
    نتیجه جلسه کارگروه مجلس، مصوبه ستاد تنظیم بازار درباره قیمت خودروهای پیش فروش شده را تغییر می‌دهد

    بر اساس این گزارش طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، خودروسازان در تعهدات پیش فروش عادی که تاریخ‌های سررسید قرارداد آن‌ها تا 31 مردادماه 97 است به قیمت‌های مصوب مورد عمل در موعد تحویل (مندرج در فرم قرارداد) ملزم هستند و نباید افزایشی نسبت به قیمت‌های مصوب داشته باشند. برای تعهدات پیش فروش عادی با قیمت زمان تحویل که تاریخ‌های سررسید قرارداد آن‌ها بین یک شهریور تا 30 دی ماه امسال است با لحاظ ارزش روز ودیعه مشتری، و افزایش‌های ناشی از تغییرات هزینه‌ای برای شرکت‌های خودروساز اعم از مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز محاسبه و دریافت کنند.

    بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه آیا ممکن است نتیجه جلسه دوشنبه این هفته کارگروه مجلس، مصوبه ستاد تنظیم بازار را تغییر دهد، توضیح داد: قطعا؛ تصمیمی که در این جلسه اتخاذ می‌شود با تصمیم مسئولان متفاوت خواهد بود. اگر قرار بود درباره نحوه واگذاری خودرو‌های پیش فروش شده و... تصمیم گیری توسط مسئولان انجام شود تشکیل کارگروه متشکل از نمایندگان مردم در مجلس، شرکت‌های خودروسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی ضرورتی نداشت.

    وی افزود: در جلسه‌ای که امروز دوشنبه برگزار می‌شود تصمیمات نهایی درباره مسائل صنعت خودرو اتخاذ می‌شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو