فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۳۰۷۷»

تغییر در جدول کیفیت هوا، حذف شاخص "هوای سالم "

عصر خودرو- مدیر دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست گفت: با تصویب آیین‌نامه جدید قانون هوای پاک، کیفیت هوای «قابل قبول» جایگزین هوای «سالم» خواهد شد.

تغییر در جدول کیفیت هوا، حذف شاخص "هوای سالم "
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، شینا انصاری  افزود: شاخص کیفیت هوا در محدوده بین 51 تا 100 به عنوان محدوده «سالم» تلقی می‌شود که معمولا نشان‌دهنده «مقدار مجاز آلاینده‌ها» طبق استانداردهای ملی است و این محدوده به عنوان نقطه‌ای برای حفاظت از سلامت عمومی تعیین شده است.

    مدیر دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست با اشاره به تغییر صورت گرفته در مورد شاخص‌های کیفیت هوا، تصریح کرد: در طبقه بندی EPA (آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده) محدوده «هوای سالم»، معادل moderate در نظر گرفته می‌شود، همچنین تعیین شاخص 80  یا 90 به عنوان هوای سالم، آسیب‌هایی برای برخی گروه‌های سنی به همراه دارد و در دامنه 51 تا 100 ممکن است برخی آلاینده‌ها برای تعداد بسیار کمی از افراد ملاحظات بهداشتی خاص به همراه داشته باشد. برای مثال کسانی که نسبت به آلاینده «ازن» حساسیت ویژه‌ای دارند ممکن است در شاخص بین 51 تا 100 یعنی محدوده‌ای که تاکنون به عنوان هوای سالم اطلاق می‌شود، علائم تنفسی از خود بروز دهند بنابراین لازم است که محدوده هوای سالم به هوای قابل قبول تغییر یابد.

    وی ادامه داد: با تاکید وزارت بهداشت بر این موضوع و تصریح آن در تصویب‌نامه تبصره ٣ ماده ٣ قانون هوای پاک، به زودی در اطلاع رسانی‌ها چه از طریق رسمی و چه در سامانه ملی آلودگی هوای کشور شاخص «قابل قبول» جایگزین «سالم» خواهد شد و شاخص کیفیت هوا در دامنه 51 تا 100  به عنوان هوای قابل قبول شناخته می‌شود.

    انصاری با بیان اینکه شاخص کیفیت هوا (AQI) عددی بدون واحد و شاخصی جهت تعیین وضعیت روزانه کیفیت هوا است، گفت: این شاخص مردم را از کیفیت هوا (پاک بودن یا آلوده بودن هوا) آگاه می‌کند. به عبارت دیگر شاخص کیفیت هوا، میزان تاثیر هوای آلوده بر سلامت انسان را نشان می‌دهد و درک وضعیت هوا را توسط عموم مردم آسان می‌سازد.

    وی با بیان این نکته که محدوده شاخص کیفیت هوا بین صفر تا بالاتر از 300 متغیر است، تصریح کرد: هر چه شاخص کیفیت هوا بالاتر باشد، هوا آلوده‌تر و اثرش بر سلامتی بیشتر است. شاخص صفر تا 50 بیانگر هوای پاک است. مقادیر زیر 100 معمولا قابل قبول فرض می‌شوند اما با عبور شاخص از 100، کیفیت هوا ابتدا برای گروه‌های حساس سپس به‌تدریج برای همه افراد ناسالم خواهد شد، همچنین شاخص بالاتر از 300 وضعیت هوای خطرناک را نشان می‌دهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو