فونیکسریمکسبهتام

دانشیار گروه سازه و بدنه دانشکده مهندسی خودرو تشریح کرد:

صنعت فولاد مقصر اصلی پایین بودن ایمنی خودروهای داخلی

عصر خودرو- دانشیار گروه سازه و بدنه دانشکده مهندسی خودرو گفت: در حالی صنعت خودرو مورد انتقاد شدید قرار می گیرد که تامین کنندگان مواد اولیه این صنعت در نظر گرفته نمی شود و تنها خودروساز به عنوان تولیدکننده نهایی مورد انتقاد است.

صنعت فولاد مقصر اصلی پایین بودن ایمنی خودروهای داخلی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳:۰۰

    ابوالفضل خلخالی در گفت و گو با پایگاه خبری «عصر خودرو» ، با بیان این مطلب افزود: این روزها به صنعت خودرو انتقادات زیادی وارد می شود و این اعتراض ها بیشتر به گلایه شباهت دارد این در حالیست که صنعت خودرو تنها صنعت پویای کشور در این سال ها بوده و اگر شرایطی برای استقلال ارزی از درآمدهای نفتی ایجاد شود بدون شک، صنعت خودرو یکی از تکیه گاه های اصلی خواهد بود.
    این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به ایرادات وارده به خودرویی مانند پراید گفت: اگر این خودرو با فولادهای مقاوم و با قابلیت جذب انرژی خوب به تولید برسد، می توان همین پراید را به خودرویی کاملا ایمن تبدیل کرد به شرطی که از فولادهای درست استفاده کنیم.
    خلخالی ادامه داد: فولادی که هم اکنون در کشور و صنعت خودرو مورد استفاده قرار می گیرد DC01 ,DC04 است که فولادهای نرمی به شمار می روند. استحکام این فولادها حدود 240 مگاپاسکال بوده و ازدیاد طول آن حدود 20 درصد است این در حالیست که امروز در دنیا فولادهایی مختص صنعت خودرو تولید می شود که استحکام آن ها تا 7 برابر این فولادها است و ازدیاد طول آن ها نیز سه برابر فولاد فعلی بوده و جذب انرژی تا 10 برابر بیشتر است. بنابراین خودرویی که از این فولاد در تولید آن استفاده می شود در تصادف، انرژی موجود جذب این سازه می شود.
    دانشیار گروه سازه و بدنه دانشکده مهندسی خودرو با اشاره به فعالیت شرکت پوسکو کره جنوبی به عنوان یکی از تولیدکنندگان فولاد کره اظهار کرد: این فولاد در همه صنایع خودروسازی دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و در برهه زمانی نیز پلتفرم پراید تحت عنوان پلتفرم ایکس 100 ارتقا یافت که در این پلتفرم از فولادهای شرکت های به نام از جمله پوسکو استفاده شد که ایمنی بسیار بالایی را در این پلتفرم به دست آورد.
    وی با بیان این که امروز خودروسازان به این فولادها در داخل کشور دسترسی ندارند و تنها ازطریق واردات امکان تامین آن وجود دارد که در روند واردات نیز چالش هایی به وجود آمده است، گفت: هرچند صنایع فولاد داخلی نیزاقداماتی در این زمینه آغاز کرده است اما وقتی هنوز چنین محصولی در اختیار خودروسازان نیست چگونه می توان نسبت به تولید خودرویی با ایمنی بالا اقدام کرد؟ این در حالیست که برای تولید خودرویی خارجی در ایران نیز با فولادهای موجود داخلی ایمنی مدنظر به دست نخواهد آورد و این خودروها را نیز به قاتل مردم در جاده ها تبدیل خواهند شد.
    خلخالی با تاکید بر این که هم اکنون سهم تجهیزات مانند کمربند و ایربگ از عملکرد ایمنی 30 درصد است، گفت: آن چه اصل ایمنی را در خودرو به دست می آورد سازه خودرو است و تا 70 درصد ایمنی را ایجاد می کند که این میزان ایمنی با عدم تولید فولاد مناسب و مواد اولیه مناسب از بین رفته است در این شرایط خودرو به دلیل مواد اولیه نامناسب از ایمنی بالا برخوردار نیست. اگر  فولادی که تا 1400 مگاپاسکال استحکام دارد را با فولادی با 200 مگاپاسکال استحکام جایگزین کنیم نباید انتظار داشته باشیم که در تصادفات جان سرنشینان حفظ شود. براین اساس مسئولیت تصادفات به تولیدکنندگان مواد اولیه مورد نیاز این صنعت مربوط خواهد شد.
    این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به عدم تعدد کارخانه های فولادسازی در کره جنوبی یادآور شد: این شرکت ها با خرید فولاد از کشورهایی مثل کشور خودمان و فرآوری دوباره بر روی آن، فولادها را به ایران صادر می کنند. باید توجه داشت که فولادسازهای مطرح دنیا همواره برای قسمت های مختلف از جمله بدنه خودرو پیشنهاد تولید فولادهای خاص را می دهند.
    و حتی فولاد با گریدهای مختلف را برای صنعت خودرو توسعه داده اند اما نه تنها در ایران چنین نیست بلکه در واردات نیز با مشکل مواجه هستیم در حالی که صنعتی مانند خودرو می تواند در صنایع دیگر تحول ایجاد کند.
    به گفته وی، هم اکنون در شرکت های خودروساز این موضوع مطرح و با شرکت های فولادسازی نیز مذاکرات لازم انجام شده تا فولاد مورد نظر خودروسازان به تولید برسد که این نشان می دهد صنعت خودرو صنعتی تاثیرگذار در صنایع دیگر است.
    نویسنده:میترا ممسنی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط