فونیکسریمکسبهتام

دبیرکمیته فرهنگ و رسانه شورای اسلامی شهر:

پیشنهادات سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران بررسی می شود

عصر خودرو- دبیرکمیته فرهنگ و رسانه شورای اسلامی شهر با اشاره به مخالفت با حذف کامل طرح ترافیک خبرنگاران گفت: درحال بررسی پیشنهادات برای تعیین تکلیف طرح ترافیک خبرنگاران هستیم.

پیشنهادات سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران بررسی می شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، زهره آشتیانی افزود: جلسات کارگروه رسانه صرفا مربوط به موضوع طرح ترافیک نبوده است و طی یکسال از تشکیل این گار گروه ، مسائل مختلف بررسی می شود اما با توجه به اهمیت سهمیه طرح ترافیک خبرنگارای جلسات کارگروه مستمر هر هفته برگزار می شود و در حال بررسی پیشنهادات هستیم .
    ‎وی با بیان اینکه بررسی طرح ترافیک خبرنگاری پیشتر به عهده کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بوده است، اظهار کرد: حدود سه ماه قبل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با ارسال نامه‌ای به شهردار درخواست کرد تا کمیسیون مرجع رسیدگی به طرح ترافیک خبرنگاری تغییر کند و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا این مسولیت را بر عهده بگیرد ؛ چراکه مرجع ارتباط با رسانه ها این کمیسیون است.
    دبیر کمیته فرهنگ و رسانه شورای اسلامی شهر ادامه داد: کارگروه رسانه با موضوع طرح ترافیک تشکیل شد که دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد، نماینده انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران، نماینده انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ، رییس انجمن مطبوعات غیردولتی در آن حضور دارند.
    ‎آشتیانی تاکید کرد: صرف حضور مدیر مسئول یک روزنامه یا خبرگزاری به معنای نمایندگی تمام نظرات مدیران رسانه و خبرنگاران نیست بلکه حضور این افراد بنابر عضویت آنها در کارگروه رسانه شورای شهر از یکسال قبل است و صرفا ارتباطی به جلسات مرتبط با طرح ترافیک ندارد.
    وی با اشاره به اینکه در هفته جاری به نظرخواهی از مدیران رسانه ها خواهیم پرداخت تا بر اساس رای جمعی تصمیم گیری شود، گفت:کار گروه رسانه با همان اعضای سابق و با دستور جلسه مرتبط با طرح ترافیک تشکیل می شود و پیشنهادات دریافتی در دستور رسیدگی قرار می گیرد.
    ‎‎دبیر کارگروه فرهنگ و رسانه شورای شهر درباره جلسه هفدهم دی ماه که در این خصوص تشکیل شده بود ، افزود: در این جلسه بخشی از پیشنهادات مبنی بر حذف طرح ترافیک برای رسانه ها در سال آینده و جایگزینی آن با کارت اعتباری برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و تاکسی بود.
    آشتیانی اضافه کرد:حاضران در این جلسه پیشنهاد کردند که به خبرنگاران یک کارت اعتباری با شارژ یک ونیم تا 2میلیون تومان اختصاص یابد که البته مخالفت های زیادی با حذف کامل طرح ترافیک خبرنگاری شد و ما نیز در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مخالف حذف کامل این طرح هستیم.
    ‎وی افزود:پیشنهاد دیگر در این جلسه این بود که رسانه هایی که به هر نحوی از بودجه عمومی استفاده می کنند،سهمیه کمتری دریافت کنند. این پیشنهاد بنابر آن مطرح شد که رسانه های غیرخصوصی دارای واحد حمل و نقل هستند و خبرنگاران آنها برای تردد در حوزه خبری از ماشین شخصی استفاده نمی کنند، بنابراین با اعطا کارت اعتباری شارژ یک و نیم میلیون تومانی خبرنگاران سهمیه کارت دریافت کنند و در واقع سهمیه طرح ترافیک به رسانه های دولتی و غیرخصوصی ٥۰ درصد کاهش یابد و بنابر تشخیص مدیران مسول به تعداد محدودتری طرح ترافیک ارایه شود .
    ‎دبیر کارگروه فرهنگ و رسانه شورای شهر افزود: طبق گزارش معاونت حمل و نقل تعداد قابل توجهی از کسانی که طرح خبرنگاری دریافت کرده اند تردد چندانی در محدوده طرح ندارند.
    ‎آشتیانی در ادامه اظهار کرد: پیشنهاد دیگری که در این جلسه مطرح شد این بود که براساس رتبه‌بندی که وزارت ارشاد از رسانه ها انجام داده، مثلا به سه دهک پایین رسانه ها طرح ترافیک داده نشود و به آن دسته که رتبه بالاتری دارند، طرح ترافیک داده شود.
    وی گفت:در جلسه قبلی این مورد مطرح شد که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران مرجع احراز هویت خبرنگاران و وزارت ارشاد مرجع رتبه‌بندی قرار گیرند.
    دبیر کارگروه فرهنگ و رسانه شورای شهر افزود: هدف ارایه طرح ترافیک به خبرنگاران است لذا تلاش داریم تا تعدادی سهمیه برای خبرنگاران آزاد و یا کسانی که به طور موقت به دلیل تعطیلی رسانه بیکار شده اند ولی هویت شغلی آنها از سوی وزارت ارشاد مورد تایید است، قرار گیرد اما باقی خبرنگاران شاغل می بایست از رسانه خود طبق آیین نامه مدارک هویت شغلی خود را ارایه کنند.
    آشتیانی در پاسخ به اینکه طبق اعلام معاونت حمل و نقل ترافیک آیا مدیرعامل یک خبرگزاری طرح کارت اعتباری را مطرح کرده است، گفت: این پیشنهاد از سوی تعدادی از مدیران عامل خبرگزاری ها ارایه شد که در حال بررسی است.
    ‎وی با بیان اینکه قرار است چهارشنبه هفته بعد در کارگروه رسانه درخصوص طرح ترافیک خبرنگاری تصمیم‌گیری شود، عنوان کرد: قرار شده در این یک هفته اعضای کارگروه از سایر همکاران خود نظر خواهی کنند و البته درخواست می کنیم خبرنگارانی که ایده‌ای در مورد توزیع عادلانه‌تر طرح ترافیک و تسهیلات دارند،بصورت مکتوب یا از طریق رسانه خود یا با حضور در جلسات ما نظر خود را اعلام کنند.
    وی گفت ،در عین حال ممکن است هفته بعد نیز به این نتیجه برسیم که برای تصمیم‌گیری نیاز به فرصت بیشتری داریم.
    ‎دبیرکارگروه فرهنگ و رسانه شورای شهر با اشاره به گزارش ارایه شده از وضعیت استفاده از طرح ترافیک خبرنگاری مطابق گزارش معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: افرادی هستند که به اسم خبرنگاری طرح ترافیک دریافت کرده‌اند اما میانگین ترددشان از زمان دریافت مجوز تاکنون 10 درصد بوده است؛ یعنی شاید هفته‌ای چند ساعت در طرح حضور داشته‌اند اما با این حال طرح ترافیک دریافت کرده‌اند.
    آشتیانی گفت: تعداد قابل توجهی از گیرندگان طرح ترافیک خبرنگاری دارای خودروهای لوکس هستند که این موضوع محل سوال است. اما ما از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری درخواست کرده‌ایم تا اسامی کسانی که در سال 97 طرح دریافت کرده‌اند، به همراه نام رسانه های آنان را اعلام کند و برای سال 98 نیز ضرورت اعلام نام رسانه افراد را حتما در مصوبه خواهیم آورد.
    ‎وی تصریح کرد: اولین هدف ما این است که طرح ترافیک خبرنگاری واقعا به خبرنگارانی که به آن نیاز دارند، برسد. همچنین دومین هدفمان این است که رسانه هایی که دارای واحد حمل و نقل عمومی هستند همراهی کنند تا سهمیه طرح رسانه های غیرخصوصی را کاهش دهیم و بخش خصوصی را تقویت کنیم تا به خبرنگارانی که بیشتر نیاز به طرح دارند، کمک شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو