فونیکسریمکسبهتام

قیمت خودرو کاهش یافت؛

رونق خرید و فروش در بازار دست دوم

عصر خودرو- افزایش قابل‌توجه قیمت خودروهای خارجی و داخلی در ماه‌های اخیر از جمله نتایج نوسانات نرخ ارز از ابتدای سال جاری تاکنون است.

رونق خرید و فروش در بازار دست دوم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، اینک با گذشت حدود دو ماه از کاهش و تثبیت نرخ ارز، انتظار می‌رود که نرخ خودرو در بازار کاهش یابد و با قیمت کمتری به دست مصرف‌کننده برسد. اما خریداران معتقدند که کاهش نرخ دلار در بازار خودرو نمایان نیست و به نظر می‌رسد شرکت‌های تولید خودرو بدون اطلاع از وزارت صنعت و تجارت، به‌طور سلیقه‌ای قیمت نهایی محصولات خود را دوباره افزایش داده‌اند.

    اما رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل اصفهان عقیده دیگری دارد و معتقد است نرخ خودروهای خارجی و داخلی در یک ماه اخیر با کاهش قابل‌توجهی داشته است.

    حمیدرضا قندی   با بیان اینکه از خرداد تا مهرماه امسال افزایش شدیدی در نرخ تمام کالاها و اجناس داخلی و خارجی ایجاد شد و خودرو نیز از آن بی‌نصیب نماند، اظهار کرد: البته طی دو ماه اخیر باثبات نسبی نرخ دلار، شاهد کاهش و ثبات قیمت قابل‌توجهی در برخی اصناف هستیم. مثلاً محصولات پلاستیکی و یک‌بارمصرف حدود 40 تا 50 درصد و آلومینیوم 20 تا 30 درصد و همچنین کاغذ و آهن‌آلات کاهش قیمت داشتند.

    وی با بیان اینکه خودروهای داخلی و خارجی در این ایام با کاهش قابل‌توجه قیمت مواجه شده است، اظهار کرد: در دو ماه اخیر خریدوفروش خودروهای خارجی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم تا حدود 80 درصد افت داشته و بازار آن به شدت راکد است. مثلاً خودرو «آزرا» که دو ماه قبل حدود یک میلیارد تومان بود، در حال حاضر 700 میلیون تومان فروخته می‌شود.

    رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل اصفهان همچنین با اشاره کاهش و تثبیت قیمت خودروهای ایرانی، گفت: مثلاً خودرو «دنا پلاس» با قیمت 112 میلیون تومان، اکنون 100 تومان معامله می‌شود، همچنین پژو 207 از 116 به 110 میلیون تومان رسیده، پژو 207 صندوق‌دار اتومات که حدود 140 میلیون تومان فروخته می‌شد، اکنون 116 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

    وی با بیان اینکه کارخانه‌های خودروسازی همچون گذشته قادر به فروش اقساطی نیستند، اظهار کرد: شرکت سایپا تا یک سال و نیم قبل فروش اقساطی داشت، اما اکنون چنین امکانی مهیا نیست، بنابراین بازار خودروی ایرانی و خارجی در رکود است.

    قندی تاکید کرد: در صورت تداوم نرخ دلار، بازار خودرو با کاهش قیمت و همچنین رکود بیشتر مواجه خواهید شد.

    وی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت اعلام شده از سوی کارخانه‌ها با بازار متفاوت فاحش دارد، گفت: شاید دلالان در خارج از کارخانه‌های خودروساز به دنبال خرید ارزان و فروش بالا باشند، اما امکان اینکه کارخانه‌ها خودرو را به صورت آزاد در بازار بفروشند، وجود ندارد.

    رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل اصفهان افزود: متأسفانه سایپا هنوز نتوانسته به تعهداتش برای تحویل خودروهای «ساندرو» و «استپ وی» عمل کنند.

    وی دلیل دیگر رکود بازار خودرو را خریدهای بی‌رویه مردم در نوسانات نرخ ارز برای کسب سرمایه بیشتر اعلام کرد و گفت: در آن زمان سرمایه زیادی برای خرید خودروهای خارجی از سوی مردم به بازار سرریز شد تا در وقت گرانی خودرو بفروشند.

    قندی اضافه کرد: یکی دیگر از دلایل کاهش نرخ خودرو و رکود فعلی بازار این است که شرکت سایپا معمولاً در اوایل بهمن‌ماه، محصولات جدید خود را عرضه می‌کند و مردم منتظر این خودروها هستند.

    وی درباره قیمت فعلی برخی از خودروهای ایرانی، گفت: در حال حاضر پراید صفر حدود 35 میلیون تومان، پراید 111 حدود  38 میلیون تومان، سمند 60 میلیون تومان، رانا بین 59 تا 60 میلیون تومان، ال90 پارس‌خودرو 86 میلیون تومان و پژو 206 حدود 60 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

    رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل اصفهان بازار خریدوفروش خودروهای دست‌دوم را پررونق‌تر از بازار خودروهای صفرکیلومتر دانست و تأکید کرد: خودروهای دست‌دوم به دلیل ارزان‌تر بودن، خریدار زیادی دارد، اما متأسفانه اکنون خودروی دست‌دوم باکیفیت در بازار کمتر است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط