فونیکسریمکسبهتام

معاون حمل و نقل راهداری استان تهران خبر داد؛

مردودی ۲۰ درصد از خودرو‌های سنگین در معاینه فنی

عصر خودرو- کلهری گفت: با اجرای طرح تشدید برخورد با اتوبوس‌ها و کامیون‌های فاقد معاینه فنی در نیمه دوم امسال، ۲۰ درصد خودرو‌های سنگین در مراحل مختلف معاینه فنی مردود شده اند.

مردودی ۲۰ درصد از خودرو‌های سنگین در معاینه فنی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، محمد حسن کلهری معاون حمل و نقل اداره کل راهداری استان تهران، افزود: در 9 ماه امسال، 126 هزار خودروی سنگین به مراکز 12 گانه معاینه فنی استان تهران مراجعه کرده اند که 102 هزار خودرو یعنی 80 درصد خودرو‌ها موفق به دریافت معاینه فنی شده ­­و بقیه مجبور به تعمیر و اخذ معاینه فنی در مراحل بعدی شده اند.

    وی افزود: 15 هزار خودرو در مراجعات بعدی موفق به دریافت معاینه فنی شده اند، اما 7 هزار خودروی دیگر نتوانسته اند برگه معاینه فنی دریافت کنند که نیازمند تعمیرات اساسی هستند.

    کلهری گفت: با اجرای طرح تشدید برخورد با اتوبوس‌ها و کامیون‌های فاقد معاینه فنی در نیمه دوم امسال، 20 درصد خودرو‌های سنگین در مراحل مختلف معاینه فنی مردود شده اند.

    معاون حمل و نقل اداره کل راهداری استان تهران افزود: هم اکنون در تهران 12 مرکز معاینه فنی خودرو‌های سنگین وجود دارد که سه مرکز اختصاصی شهرداری تهران به اتوبوس‌های شرکت واحد در جنت آباد، پایانه غرب و بسیج معاینه فنی می‌دهند و 9 مرکز دیگر که زیر نظر راهداری استان تهران فعالند به اتوبوس‌ها و کامیون‌های جاده‌ای نظارت فنی دارند.

    کلهری افزود: این مراکز شامل مراکز آرمان جاده ساوه، باقر شهر، خاوران، دماوند- فیروزکوه، امام رضا (ع)، حسن آباد، واوان، خلیج فارس اسلامشهر و گلستان در سه راهی آدران هستند.

    وی تصریح کرد: در معاینه فنی، مواردی، چون اصالت، عیوب ظاهری، میزان آلایندگی‌ها و موارد ایمنی، چون ترمز‌ها کنترل می‌شود و این مراکز بدون هیچ اغماضی با خرابی یا آلایندگی‌های خودروهای­ سنگین برخورد می‌کنند.

    کلهری همچنین گفت: بر اساس قانون همه خودرو‌های سنگین و نیمه سنگین که وارد شهر‌های بزرگ می‌شوند باید برگه معاینه فنی معتبر داشته باشند و در غیر این صورت، دوربین‌های پلیس راهور در بدو ورود به شهر‌ها این خودرو‌ها را جریمه خواهند کرد.

    گفتنی است؛ ­بر اساس برخی تحقیقات و اظهارات مقامات مسئول، هم اکنون خودرو‌های سنگین نقش مهمی در افزایش آلودگی شهر‌های صنعتی و کلانشهر‌ها دارند. در این تحقیقات سهم کامیون‌ها و اتوبوس‌های دیزلی در افزایش ذرات معلق و در نتیجه ایجاد پدیده اینورژن (وارونگی هوا) بین 15 تا 30 و در برخی اظهارات مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست تا 50 درصد اعلام شده است.

    سن بالای ناوگان حمل و نقل جاده‌ای نیز موجب شده میزان مصرف گازوئیل آن‌ها در برخی موارد تا 3 برابر خودرو‌های جدید افزایش یابد و البته کیفیت گازوئیل عرضه شده در در جایگاه‌ها که از نظر میزان آلاینده گوگرد و سایر آلاینده‌ها بالاتر از استاندارد‌های جهانی است نیز موجب شده تا آلاینده‌های هوای کلانشهر‌ها افزایش چشمگیری داشته باشند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط