فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی «عصرخودرو»

از سنسورهای ABS در چه سیستم های دیگری استفاده می شود؟

عصر خودرو- سیستم کنترل کشش را امروزه می توان در بسیاری از خودروهای سبک و سنگین دنیا مشاهده کرد که این سیستم نیز بر اساس سنجش سرعت دورانی تایرها و مقایسه آن ها با هم عمل می کند.

از سنسورهای ABS در چه سیستم های دیگری استفاده می شود؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  سیستم کنترل کشش یا به عبارتی ترکشن کنترل هر چند در شرکت های مختلف با نام های تجاری گوناگونی معرفی می شود اما عموما آن را با نام TCS می شناسند. قابل ذکر است که ترکشن کنترل کارکرد بسیار نزدیکی به برنامه پایداری الکترونیکی با همان ESP دارد و بر اساس کنترل گشتاور خروجی موتور به کمک کنترل و مانیتورینگ دریچه گاز و هم چنین سرعت دورانی چرخ ها با اعمال نیروی ترمز در زمان لازم کار می کند. سیستم کنترل کشش در عبور از مسیر های یخ زده و پر پیچ و خم می تواند از مانورهای غیر قابل کنترل خودرو جلوگیری کند. این سیستم نیز با زیر نظر گرفتن سرعت دورانی چرخ ها اگر هر زمان سرعت یک چرخ کمتر و یا بیشتر از دیگر چرخ ها شد، با کنترل گشتاور و یا اعمال ترمزگیری به راننده در کنترل کردن خودرو کمک می کند. قابل ذکر است که برنامه کنترل کشش شباهت زیادی به سامانه ضد لغزش یا همان ASR دارد و برای تردد در برخی از مسیر ها که نیاز به بکسوات کردن است، باید آن را خاموش کرد.

    پایین آمدن از شیب :
    یکی از چالشی ترین زمان هایی که حتی می تواند منجر به برهم خوردن تعادل خودرو شود، زمان پایین آمدن از شیب های تند است که در صورت سست بودن زمین و یا لغزنده بودن سطح، می تواند این خطر را دوچندان کند. تجربه در این گونه مواقع می گوید که باید خودرو در سنگین ترین دنده قرار داشته باشد و از ترمز زدن خودداری کرد چرا که می تواند قفل شدن چرخ ها و ناپایداری خودرو را به همراه داشته باشد و در صورت لیز خوردن خودرو باید کمی گاز داد تا چرخ ها از حالت سر خوردن به چرخیدن تبدیل شوند. کنترل و تنظیم نگاه داشتن تمام این فاکتور ها برای یک راننده آماتور می تواند سخت و حتی غیر ممکن باشد و در اینجاست که سیستم های کمکی برای عبور از سراشیبی ها و سربالایی ها به میدان می آیند. در این سیستم ها نیز با کمک محاسبه سرعت هر چرخ و اعمال ترمز تا آستانه قفل شدن چرخ ها به راننده کمک می شود تا بدون دخالت در ترمزگیری و گاز دادن، فقط به هدایت خودرو با فرمان گیری بپردازد. سنسور های محاسبه سرعت چرخ به نحوی عمل می کنند که اگر چرخی سرعت کمتر و یا بیشتر از دیگر چرخ ها داشته باشد، با استفاده از ترمز این تفاوت سرعت به حداقل می رسد.


    قطع و وصل گشتاور

    بکسوات کردن چرخ ها در عبور از مهلکه ها می تواند به زمین گیر شدن خودرو منجر شود. در این گونه مواقع استفاده از قفل دیفرانسیل در صورت وجود یکی از راهکارهای عبور از مسیر های ناهموار و صعب العبور است. اما فرض کنیم سیستمی در این میان باشد که از ارسال گشتاور به چرخی که در حال بکسوات است خودداری کرده و تمام نیرو را به چرخ هایی منتقل کند که اصطلاحا زیر پایشان سفت است.
    این کار نیز با کمک محاسبه سرعت دورانی چرخ ها انجام می شود به نحوی که اگر چرخی سرعت دورانی بیشتر از چرخ مقابل داشته باشد، به معنی هرزگردی آن است و به همین علت از ارسال گشتاور به آن چرخ جلوگیری می شود. تا زمانی که سنسور تشخیص دهد که چرخ دوباره در محلی سفت قرار گرفته، این گشتاور به چرخ منتقل خواهد شد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط