فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی«عصرخودرو» ،

آزموده را آزمودن خطا است

عصر خودرو- موضوع بازار خودرو و تعیین قیمت‌ها همچنان از سوی دولت در حال بررسی است اما به نظر نمی‌رسد همچنان راهکاری مناسب برای رفع مشکل پیداشده باشد.

آزموده را آزمودن خطا است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،  اما راهکار مناسب در حالی پیدا نشده است که هرروز و یا شاید هرچند ساعت یک‌بار اظهارنظرهای مختلفی از سوی کارشناسان در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود.
    اما به‌واقع بهترین راه‌حل کدام است؟ افزایش قیمت‌ها، کمک مالی مستقیم به خودروسازان و یا پرداخت تسهیلات به خریداران برای خرید اقساطی خودروها؟ این‌ها همه راهکارهایی است که در طی چندین سال اخیر بارها اجراشده است و اگر قرار بر تأثیرگذاری بلندمدت و رفع مشکلات بود به‌طور حتم امروز صنعت خودرو تا این میزان به بحران نزدیک نشده بود.
    قطعه سازان و خودروسازان ما در طی این سال‌ها همیشه با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند اما هیچ‌گاه شرایط آن طوری پیش نرفته است که بتوانند خود بر مشکلاتشان فائق بیایند، همیشه چشمشان به دست دولت، شورای رقابت، سازمان حمایت و یا سازمان‌های این‌چنین بوده و نتوانستند وارد فضای رقابت شوند.
    البته این را نیز باید گفت که نمی‌توان از شرکتی انتظار داشت که در بازاری رقابت کند که حتی نمی‌تواند قیمت محصولاتش را تعیین کند.
    به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد نمی‌توان تمامی ایرادها را به شرکت‌های خودروساز وارد کرد، مگر می‌توان از شرکتی  انتظار وارد شدن به فضای رقابتی با شرکت‌های معتبر جهانی را داشت که حتی قدرت قیمت‌گذاری محصولات خود و حتی تعدیل نیروی‌های مازاد خود را ندارد؟
    در چنین شرایطی اگر واردات خودرو بسته بماند، 3 هزار میلیارد تومانی که خودروسازان برای برون‌رفت بحران می‌خواهند، پرداخت شود و حتی اجازه افزایش قیمت 50 درصدی هم صادر شود، دوباره و چند سال دیگر چشم باز می‌کنیم و همین‌جا در همین نقطه خواهیم بود. خودروسازان در حال زیان دهی، در شرف ورشکستگی و چندین هزار نفر درخطر بیکاری هستند.
    به‌واقع راه درست کجاست؟ با اندکی مطالعه در صنعت خودرو جهان درمی‌یابیم بهترین و تنها راه‌حل ممکن که بتوانیم مشکل امروز خودروسازان را مرتفع کند، آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو و باز کردن راه‌های رقابت با شرکت‌های معتبر خارجی است. این آنجا است که خودروسازان ناگزیر هستند رشد کنند تا بتوانند محصولات خودرو را در بازار آزاد و رقابتی بفروشند.
    شکی نیست که اگر ممنوعیت واردات خودرو و اختصاص وام‌های ارزان‌قیمت به خودروسازان و خریداران قرار بود  مشکلی از مشکلات صنعت خودرو را رفع  و یا به رشد کیفی آن کمک کند، امروز صنعت خودرو ما به این وضع دچار نشده بود.


    مهدی اسدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم