فونیکسریمکسبهتام

معرفی تیونر آلمانی منهارت

مربی بدن‌سازی باواریایی‌ها!

عصر خودرو - در دنیای تیونیگ و در میان شرکت‌های تیونر صاحب‌نام، برندهای متعددی وجود دارند که به‌طور تخصصی تنها بر روی محصولات یک خودروساز کار می‌کنند.

مربی بدن‌سازی باواریایی‌ها!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷:۰۰
  • مربی بدن‌سازی باواریایی‌ها!
  • مربی بدن‌سازی باواریایی‌ها!
  • مربی بدن‌سازی باواریایی‌ها!
  • مربی بدن‌سازی باواریایی‌ها!
  • مربی بدن‌سازی باواریایی‌ها!

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، برندهایی مثل جی‌پاور برای ب‌ام‌و، لورینسر برای مرسدس بنز، نُویتک روسو برای فراری (و بعضا مازراتی)، ABT برای فولکس و آئودی، کلیمان برای بنز و موارد دیگری که لیست کردن تمام آن‌ها در این مقاله نمی‌گنجد. اما در بین برندهای متعددی که بر روی محصولات ب‌ام‌و عملیات بهسازی انجام می‌دهند، منهارت (Manhart Performance) را می‌توان یکی از پرچم‌داران دانست. تیونری آلمانی که از 3 دهه پیش تاکنون در این زمینه فعالیت دارد و تغییرات بسیار جالبی بر روی خودروهای مختلف و به‌ویژه محصولات ب‌ام‌و ایجاد کرده است.

منهارت و سبک و سیاقش!
منهارت تابه‌حال روی محصولات متعددی از ب‌ام‌و کار کرده است. از M3 E30 با موتور 8 سیلندر 420 اسب بخاری گرفته تا محصولات دیگری مثل M3 E46، M5 F10، M2 F22، i8 و...، مواردی هستند که از زیر تیغ این تیونر آلمانی گذشته و چه در ظاهر و چه در باطن، مورد بهسازی قرار گرفته‌اند. منهارت در پروژه‌هایی که برای خود تعریف می‌کند، اصولا به سراغ محصولات M پاور ب‌ام‌و می‌رود تا زحماتش نتیجه بهتری داشته و بتواند از یک هیولای قُل و زنجیر شده، هیولایی بی‌مهابا بسازد.
برای مثال، این شرکت M5 جدید که به‌طور استاندارد از پیشرانه 8 سیلندر 4.4 لیتری توئین پاور توربو و حدود 600 اسب بخار قدرت بهره می‌برد را با استفاده از ECU قابل ‌برنامه‌ریزی MHtronik و مپ جدید، سیستم اگزوز تماما استیل منهارت و... تا 700 اسب بخار قدرت و 780 نیوتن‌متر گشتاور ارتقا داده و به‌غیراز این برای این خودرو از فنربندی KW، رینگ‌های 21 اینچی مقعر آلومینیومی، قطعات فیبر کربنی بدنه مثل دیفیوزر عقب، اسپویل جلو و عقب، کاپوت و... بهره گرفته است.
البته این موضوع بدان معنا نیست که منهارت هیچ علاقه‌ای به ب‌ام‌وهای ساده ندارد! این تیونر بارها بر روی محصولات غیر M پاور یا حتی دیزلی خودروساز نیز کار کرده و پکیج‌های تقویت و بهسازی متفاوتی برای اقشار مختلف ب‌ام‌و سوار ارائه می‌دهد. برای مثال شما می‌توانید تنها به ریمپ ECU توسط این برند اکتفا کنید و یا از سیستم اگزوز طراحی شده توسط این برند استفاده کنید. ضمن این‌که قطعات تیون ظاهری طراحی و تولید شده توسط این برند هم قابل خریداری هستند. همچنین باید گفت که Swap (تغییر و تعویض موتور) یکی از فعالیت‌های مورد علاقه منهارت است که به دقیق‌ترین و تمیزترین شکل ممکن انجام می‌پذیرد؛ به ‌طوری که طبق گفته این تیونر، پس از تعویض موتور، کمتر متخصص ب‌ام‌و در نگاه اول متوجه استاندارد نبودن پیشرانه می‌شود و البته همه این‌ها با گارانتی انجام می‌شود.
برخی از فرزندان منهارت را بشناسید
منهارت پروژه‌های خود را با پیشوند MH و عدد اتاق در سمت چپ نام‌گذاری می‌کند. برای مثال محصولی که این تیونر بر پایه M3 طراحی کرده باشد، MH3 نام می‌گیرد و در مورد محصولات سریX (شاسی‌بلند) ب‌ام‌و، حرف X را بین MH و عدد اتاق (برای مثال MHX5 برای X5) قرار می‌دهد. اما برخی از محصولات خاص‌تر این برند که کار بیشتری روی آن‌ها صورت پذیرفته و اصولا تیراژ محدودی هم دارند، توضیحات بیشتری در ادامه اسمشان دارند. برای مثال چند سال پیش منهارت اقدام به بهره‌گیری از پیشرانه 10 سیلندر 5 لیتری M5 E60 با 0.8 لیتر حجم بیشتر نسبت به نمونه استاندرد (5.8 به جای 5 لیتر) بر روی Z4 رودستر نسل اول (E85) کرد که در نتیجه نام این محصول را MHZ4 5.8 V10 گذاشت.
بد نیست بدانید که این Z4 دارای 630 اسب بخار قدرت، 540 نیوتن متر گشتاور و کیلومتر شمار مندرج تا 330 کیلومتر بر ساعت دارد. یا مثلا پروژه خاص Manhart MH2 630 که بر اساس یک ب‌ام‌و ام2 با پیشرانه 6 سیلندر خطی 3 لیتری صورت پذیرفته، از محصولات جالب منهارت است. از جمله تغییرات لحاظ شده بر روی این خودرو می‌توان به استفاده از توربوشارژر دوگانه و بزرگتر از حالت استاندارد، اینترکولر آبی، سیستم اگزوز کاملا متفاوت منهارت، سیستم تعلیق کلاب اسپرت 3 برند KW، استرس بار و ایر اینتیک (ورودی هوا) فیبر کربنی، کاپوت، دیفیوزر، رکاب‌ها و... فیبر کربنی، تودوزی آلکانترا-چرمی مخصوص منهارت با دوخت طلایی رنگ، صندلی‌های Sportster CS ریکارو و... اشاره کرد که در نهایت از نظر فنی، بیشینه توان خودرو از حدود 365 اسب بخار به عدد قابل توجه 620 رسیده و همچنین گشتاور آن نیز از 465 نیوتن متر به 750 ارتقا یافته است. همچنین در تاریخچه فعالیت این تیونر، محصولاتی بر پایه مینی یا برخی محصولات مرسدس بنز (به صورت کاملا تولید محدود، برای مثال Manhart CR 700 که بر پایه C63 AMG کوپه شکل گرفته است) نیز دیده می‌شود.

 

*معید حمیدی

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو