فونیکسریمکسبهتام

اختصاصی«عصرخودرو» ،

زمان کمک به خوروسازان از دست نرود

عصر خودرو- بررسی اوضاع صنعت خودرو نشان می‌دهد اگر دولت به داد خودروسازان نرسد تا پایان سال جاری دیگر چیزی از صنعت خودرو باقی نخواهد ماند و عمر صنعتی که ۴۰ سال روی آن سرمایه‌گذاری شده است به پایان خواهد رسید.

زمان کمک به خوروسازان از دست نرود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، اولین شرکت تولید‌کننده خودرو که فیات ایران بود در سال 1332 تأسیس شد ولی تولید اولین محصولات این شرکت که فیات 1100 نام داشت در سال 1339 انجام شد و عملاً شرکت جیپ ایران (پارس‌خودرو کنونی) که در سال 1336 تأسیس‌شده بود در سال 1338 اولین خودرو تولیدشده در ایران را که جیپ شش سیلندر کالسکه‌ای بود تولید کرد. در سال بعد اولین فیات‌های ایرانی تولید شدند و این‌چنین پارس‌خودرو پدر صنعت خودرو ایران لقب گرفت.
    اما در طی این سال‌ها به عقیده بسیاری دولت کمک‌های فراوانی به این صنعت کرده است ، موضوعی که مخالفان و موافقان خود را دارد. در این شرایط فرض می‌کنیم عقیده منتقدان دولت صحیح است و خودروسازان طی این سال‌ها کمک‌های زیادی از دولت گرفته‌اند ، اما آیا این تصمیم دولت اشتباه بوده است؟
    مگر حدود 9 سال پیش دولت اوباما حدود 20 میلیارد دلار به جنرال موتور غول خودروسازی آمریکا و دنیا کمک مستقیم نکرد؟ آن زمان وضعیت جنرال موتور به‌شدت شبیه این روزهای خودروسازان ایران بود. آن زمان خزانه‌داری آمریکا در چند مرحله به کمک جنرال موتور آمد و توانست این شرکت را از مرز نابودی به حیات برگرداند.
    صنعت خودروسازی ایران، پس از صنعت نفت بزرگ‌ترین صنعت کشورمان است، صنعتی که این روزها در شرف نابودی است.
    آنچه مسلم است اینست که وضعیت صنعت خودرو ایران به‌شدت بحرانی است و به عقیده بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو کشور نیاز به ٣۰ هزار میلیارد نقدینگی دارد تا از ورشکستگی رهایی یابد، یادمان باشد نوش دارو پس از مرگ سهراب فایده ندارد و روزی که در خودروسازی بسته شود با چندین برابر این عدد هم نمی‌توان دوباره این دو غول را بیدار کرد.


    نویسنده: مهدی اسدی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو