فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۲۳۳۹»

آمارهای غیرواقعی قاچاق سوخت، التهاب آفرین است

حذف ۶۷ هزار کارت سوخت بدون یک اعتراض مشکوک بود

عصر خودرو- نایب رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران معتقد است کارت سوخت علاوه بر آن که مصرف کنندگان نهایی را مشخص می کند، باعث اصلاح خودروهای پرمصرف نیز می شود.

آمارهای غیرواقعی قاچاق سوخت، التهاب آفرین است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایلنا ،  رضا پدیدار کارت سوخت را ابزاری برای مبارزه با قاچاق سوخت دانسته و گفت: شرایط اقتصادی کشور به سمتی پیش رفته که با کاهش ارزش پول ملی مواجه شده‌ایم، در این شرایط، قیمت تمام شده سوختی که با یارانه به مردم ارائه می‌شود بسیار ارزان است و همین مسئله، منفعت‌طلبی قاچاقچیان را برانگیخته است، در حالی که احیای کارت سوخت می‌تواند از قاچاق سوخت جلوگیری کرده و سوخت را به دست مصرف کننده واقعی برساند.

    حذف 67 هزار کارت سوخت بدون یک اعتراض مشکوک بود

    نایب رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران افزود: مدتی است که در چهار استان مرزی کشور ، سوخت با کارت سوخت ارایه می شود ،‌ در شهریورماه امسال، شرکت پالایش و پخش یکی از این استان‌ها گزارش داده بود که در یک روز، 67 هزار کارت سوخت هر کدام 300 لیتر بنزین مصرف کرده‌اند که این حرکت بسیار مشکوک به نظر می‌رسید، شرکت، کارت‌ها را از مدار خارج می‌کند اما حتی یک نفر از کسانی که کارتش سوخته بود پیگیر موضوع نمی‌شود و این یعنی اینکه این افراد همان قاچاقیان سوخت بوده‌اند که حتی با حذف کارت سوختشان هم شکایت نکرده اند.

    به گفته این فعال بخش انرژی، اگر با احیای کارت سوخت مطمئن شویم که این انرژی باارزش به دست مصرف کننده واقعی می رسد، این شرایط می‌تواند ثبات اقتصادی به وجود آورد، از شتاب تورمی در کشور جلوگیری کند و  توزیع متعادل سوخت در کشور را به همراه داشته باشد.

    رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران، در ادامه با انتقاد از آمارهای اشتباهی‌ که درباره قاچاق سوخت در کشور ارائه می شود، گفت: به صورت روزانه ، حدود 92 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود. گاهی آمارهای ضد و نقیضی توسط رسانه ها و مسئولان ارائه می شود که قابل تایید نیست، این آمارها در بسیاری از موارد بدون تحقیق و بررسی اعلام شده و گاهی رویکرد جناحی دارد که برای اقتصاد کشور که دچار التهاب بین‌المللی است، خطرناک است.

    وی افزود: در  حال حاضر حدود 25 میلیون خودرو در کشور تردد می کنند و از این تعداد، حدود 20 میلیون خودرو بنزین سوز هستند. اگر فرض بگیریم میانگین مصرف خودروهای شخصی بنزین سوز روزی 3 لیتر باشد و آن را در 20 میلیون ضرب کنیم، میزان مصرف روزانه بنزین حدود 60 میلیون لیتر خواهد بود. این عدد با میزان مصرف 92 میلیون لیتر روزانه حدود 32 میلیون اختلاف دارد که باید علت آن مشخص شود.

    به گفته پدیدار، میانگین مصرف سوخت در اروپا به ازای هر 100 کیلومتر زیر 5 لیتر، در آسیا زیر 7 لیتر و در خاورمیانه به زیر 10 لیتر رسیده است که در ایران هم باید میزان مصرف کاهش یافته و به این اعداد نزدیک شود. که احیای کارت سوخت می توان در این زمینه هم کار کرد داشته باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو