فونیکسریمکسبهتام

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با «عصرخودرو»

مدیریت تکراری مانع از رشد صنعت خودرو شد

عصر خودرو- نگاهی به چالش های صنعت خودرو در سال های گذشته تاکنون حکایت از شباهت این مشکلات دارد. از موضوع قیمت گذاری گرفته تا نابسامانی در بازار خودرو، کمبود نقدینگی، مطالبات قطعه سازان از خودروسازان و ... چالش هایی است که این روزها خودروسازان همانند سال های گذشته با آن درگیر بوده و از آن به عنوان الزامات رفع چالش های این صنعت یاد می کنند.

مدیریت تکراری مانع از رشد صنعت خودرو شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، بررسی این موارد این پرسش را مطرح می کند که چرا این چالش ها برای صنعت خودرو همیشگی بوده و این صنعت پیشران چرا با وجود شناسایی این موانع، باید شاهد آن ها باشد و در این سال ها چرا راهکاری برای آن ها اندیشیده نشده است. برخی کارشناسان مدیریت یکسان بر این صنعت از سوی یک شخص مشخص در سال های گذشته را دلیل روند فعلی اعلام می کنند و معتقدند چالش های صنعت خودرو تنها در صورت تغییر پارادایم های ذهنی و فاصله گرفتن از شعارزدگی رفع خواهند شد.
    فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با عصرخودرو  با تاکید بر اینکه حل هر مساله ای با یک راه حل به یک نتیجه مشخص ختم می شود، گفت: در این شرایط این که انتظار داشته باشیم مساله به خودی خود حل شود، انتظار عاقلانه ای نیست.
    وی افزود: اگر صنعت خودرو را از زمان تاسیس تاکنون یا به عبارت بهتر از سال 1343 تا به امروز بررسی کنیم، به دوره های مختلف قابل تقسیم خواهد بود که شامل دو دوره رشد و توسعه است. یک دوره از این رشد به سال های تاسیس این صنعت باز می گردد که شرکت هایی همچون ایران خودرو و پارس خودرو از آن استخراج و صنعت خودرو از پنهان شدن پشت دیوار تعرفه خارج و تبدیل به صنعتی در کشور شد و دوره دوم تا سال 1353 بود که در آن تاریخ مشکلات کلان اقتصادی و تورم در کشور که ناشی از سیاست های غلط مالی بود ایجاد شد که این صنعت را به شدت تضعیف کرد.
    این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: بعد از انقلاب، جنگ و ملی شدن منجر به از بین بردن زیرساخت ها شد و این روند تا زمان ریاست جمهوری اقای رفسنجانی و دوران سازندگی که تصمیم به بازسازی این صنعت گرفته شد، ادامه یافت. اصل سیاست بازسازی در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی رخ داد و زیرساخت ها به گونه ای تنظیم شد تا منجر به بالنده شدن صنعت خودرو شود.
    زاوه با بیان این این که این روند تا سال 1384 و تغییر دولت ادامه یافت، اظهار کرد: در آن دوران تاکیدات مبنی بر خودکفایی تکرار شد اما از آن سال تاکنون سیاست های یکسانی در صنعت خودرو اجرایی شده این در حالیست که شخص متولی بخش صنعت نیز تکراری بوده که این امر مانع از رشد این صنعت شد.
    وی یادآور شد: تا زمانی که اقدام به تغییر متولیان صنعت نکنیم نباید انتظار نتیجه گرفتن داشته باشیم چرا که همان اشخاص در دوره زمانی خاصی باعث افول صنعت شدند و حال نباید از ان ها انتظار حل مشکلات را داشته باشیم.
    این کارشناس صنعت خودرو در تشریح دلیل عدم رشد صنعت خودرو در سال های اخیر تصریح کرد: در حال حاضر پارادایم های ذهنی و شعار زدگی ها ما را محدود کرده و مشکلاتی ایجاد کرده است و تا زمانی که پارادایم ذهنی خود را تغییر ندهیم و از شعار زدگی خارج نشویم و بر دخالت در بازار خودرو به صورت عجیب تاکید داشته باشیم و همچنان شاهد سیاست های تولید داخل بدون توجه به فاکتورهای اقتصادی فاقد مبنای اقتصادی و عدم حمایت از صنایع داخلی باشیم،  مشکلی از صنعت خودرو برطرف نخواهد شد.
    به گفته زاوه، تا زمانی که خود را به این مشکلات محدود می کنیم مطمئن باشید صنعت خودرو در وضعیت فعلی باقی مانده و مشکلی از آن حل نخواهد شد.

    نویسنده:میترا ممسنی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط