فونیکسریمکسبهتام

راه‌حلی برای رهایی خودروسازان از مشکلات

عصر خودرو- یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه حاشیه سود ۴۰ درصدی خودرو در بازار آزاد نصیب دلالان می‌شود، گفت: باید اجازه دهند خودروسازان خوردروی تولیدی خود را با سه درصد کمتر از قیمت بازار بفروشند.

راه‌حلی برای رهایی خودروسازان از مشکلات
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، دکتر سهراب دل‌انگیزان   با اشاره به نابسامانی‌هایی که در بازار خودرو وجود دارد، گفت: اکنون قیمت خودرو تولیدی خودروسازان معادل 60 درصد قیمت بازار است و 40 درصد سود آن حاصل رانت و دلالی است.

    وی افزود: این پول زور در شرایطی از مردم گرفته می‌شود که به جیب خودروساز نمی‌رود، بلکه نصیب دلالان می‌شود و از طرف دیگر خودروسازان در تامین هزینه‌های خود مانده و حتی نمی‌توانند بدهی خود به قطعه‌سازان را بپردازند.

    به گفته این استاد دانشگاه ادامه این روند، باعث ورشکستگی خودروسازان و به دنبال آن قطعه‌سازها و بیکاری کارگران آنها خواهد شد و در این بین فقط جیب دلالان پر می‌شود.

    دل‌انگیزان با بیان این‌که مسئولان و نمایندگان مجلس باید اجازه دهند قیمت خودرو بالا برود، یادآوری کرد: باید قیمت خودرویی که خودروساز عرضه می‌کنند حدود سه درصد زیر قیمت کنونی بازار باشد.

    عضو هیات علمی دانشگاه رازی درباره این‌که آیا اکنون زمان مناسبی برای گران شدن خودرو هست؟ نیز خاطرنشان کرد: حقیقت این است که قیمت واقعی خودرو همان قیمتی است که اکنون در بازار آزاد عرضه می‌شود و وقتی هم که مردم در این بازار آزاد خودرو خرید و فروش می‌کنند یعنی توان اقتصادی آن را دارند.

    وی اظهار کرد: این نگرانی که با افزایش قیمت خودرو درب کارخانه دوباره قیمت در بازار آزاد هم بالا برود بی‌مورد است، زیرا قیمت خودرو تا جایی که ممکن بوده بالا رفته و اکنون دیگر جایی برای افزایش در بازار آزاد ندارد.

    دل‌انگیزان افزود: به علاوه وقتی که خودروساز بتواند قیمت خودروی تولیدی را بالا ببرد این درآمد زمینه‌ساز توسعه، تجهیز و ارتقا صنعت خودرو خواهد شد و خودروی بیشتری هم وارد بازار می‌شود و به دنبال فراوانی عرضه خودرو دیگر تفاوت قیمت چندانی در بازار آزاد نخواهیم داشت.

    دل‌انگیزان با اعلام موافقت خود نسبت به افزایش قیمت خودرو، تاکید کرد: راه منطقی و عاقلانه خروج بازار خودرو از این وضعیت افزایش قیمت‌هاست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو