فونیکسریمکسبهتام

مدیرعامل اتحادیه سازمان های حمل و نقل همگانی:

مراکز متخلف معاینه فنی شناسایی و با آنها برخورد می شود

عصر خودرو- مدیرعامل اتحادیه سازمان های حمل و نقل همگانی، با اشاره به اینکه برخی افراد برای دریافت معاینه فنی از کاتالیست اجاره ای یا موقت استفاده می کنند، گفت: چنانچه مصادیق این تخلف شامل نصب یا معرفی به جاهای دیگر در مراکز معاینه فنی مشاهد شود، با آنها برخورد شدید و قانونی خواهد شد.

مراکز متخلف معاینه فنی شناسایی و با آنها برخورد می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، طرح ترافیکی «کاهش آلودگی هوای شهر» در واقع ممنوعیت یا اعمال عوامل بازدارنده برای تردد خودروهای فرسوده و به تبع آن کاهش ترافیک و آلودگی هوا است.

    این روزها بحث اخذ معاینه فنی خودروها با اجرای فاز دوم این طرح مورد توجه قرار گرفته است، اما افرادی با اجاره کاتالیست، سعی در دور زدن معاینه فنی دارند.
    برخی افراد در برخی از تعمیرگاه ها با نصب موقت این قطعه بعد از دریافت مبلغی، کاتالیست را از خودرو برداشته و خودروی مورد نظر بعد از گرفتن معاینه فنی دوباره با آلودگی در شهر تردد خواهد کرد و به دلیل داشتن برگه معاینه فنی، دیگر اعمال قانون هم نمی شود و دوباره ضرر آن به محیط زیست و شهروندان خواهد رسید.
    یکی از قطعات کاهنده آلایندگی در خودروها، کاتالیست است که قطعه بسیار حساس و مهمی است که با نصب روی مسیر دود خروجی، اثر خودروهای سواری روی آلودگی هوا را کاهش می‌دهد، این قطعه یک واکنشگر شیمیایی است که گازهای سمی در دود را با یک بازدهی مشخص به گازهای بی خطر تبدیل می‌کند. این قطعه در ایران در همه خودروهای دارای استاندارد یورو2 به بعد نصب شده است، وظیفه اصلی کاتالیست حذف گازهای منواکسید کربن، هیدروکربن‌های نسوخته و اکسیدهای ازت است.
    کاتالیست در خودروهای سواری به عنوان یک مبدل عمل می‌کند و گاز منواکسید کربن را به دی‌اکسیدکربن و اکسیدهای ازت را به نیتروژن تبدیل می‌کند.
    کاتالیست نقش زیادی در آلایندگی خودروها دارد و در روند معاینه فنی خودروها چک می شود، به همین دلیل خودروهایی که تردد زیادی دارند به جای خرید کاتالیست نسبت به اجاره آن اقدام می‌کنند و با دادن مبالغی به مراتب کمتر با اجاره و نصب موقت کاتالیست، معاینه فنی خودروی خود را دریافت می کنند و بازهم بازار سودجویی و سوءاستفاده در این هوای سرد، داغ شده، ضربه های مهلکی به محیط زیست و سلامتی شهروندان وارد می شود.
    سعید قیصر مدیرعامل اتحادیه سازمان های حمل و نقل همگانی و مدیر اجرایی معاینه فنی خودروهای سبک با تایید استفاده از کاتالیست های اجاره ای و ابراز تاسف از این موضوع در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این موضوع اتفاق افتاده است و دستگاه های ذیربط حتما باید با این پدیده برخورد جدی داشته باشند.
    وی خاطر نشان کرد: بیشتر از هر جای دیگر مردم باید نگران سلامتی خود و حفظ ایمنی شهر و محیط زیست باشند و توجه داشته باشند که استفاده از خودروی سالم و بدون آلودگی هوا علاوه بر کاهش آلودگی و رعایت حقوق شهروندی به سلامت جامعه کمک خواهد کرد.
    قیصر اعلام کرد: معمولا افرادی که خودروی آنها دچار مشکل است و برای دریافت معاینه فنی اقدام به اجاره و نصب موقت این قطعه می کنند، خارج از مراکز معاینه فنی این اقدام را انجام می دهند و زمانی که خودرو معاینه می شود هم این قطعه نصب است.
    وی افزود: این افراد سودجو بعد از اخذ معاینه فنی کاتالیست را از خودروی خود جدا می کنند و در شهر با مشکل قبلی تردد می کنند؛ در حالی که معاینه را دریافت کرده اند.
    مدیر اجرایی معاینه فنی خودروهای سبک تاکید کرد: چنانچه در مراکز معاینه فنی این قطعه نصب شود، یا افرادی را برای نصب به جایی معرفی کنند و تخلفی در این زمینه داشته باشند، با آنها برخورد جدی، شدید و قانونی خواهد شد و مرکز نیز تعطیل می شود.
     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو