فونیکسریمکسبهتام

جریمه ۵۰ هزار تومانی برای خودروهای فاقد معاینه فنی پایتخت

عصر خودرو- فاز دوم طرح کاهش آلودگی هوا(LEZ) از صبح امروز (اول آبان) آغاز شد و براین اساس خودروهای فاقد معاینه فنی در تمامی معابر پایتخت به صورت مکانیزه شناسایی و روزانه ۵۰هزار تومان جریمه می شوند.

جریمه ۵۰ هزار تومانی برای خودروهای فاقد معاینه فنی پایتخت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، بی شک آلودگی هوا و ترافیک 2 معضل اصلی شهروندان تهرانی است که بارها در نظرسنجی و نظرخواهی های معتبر موسسات و ارگان های مختلف از شهروندان به آن اشاره شده است.
    براساس گزارش وزارت بهداشت، سالانه بین 4 تا 5 هزار نفر از شهروندان تهرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و از سوی دیگر بر اساس گزارش بانک جهانی، شهر تهران سالانه 2،6 میلیارد دلار از آلودگی هوا خسارت می‌بیند.
    بنابر آمار ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای پایتخت 400 هزار دستگاه از سه میلیون و 800 هزار خودرویی که در شهر تهران تردد می کنند فرسوده یا کاربراتوری هستند و سهم آنها در آلودگی هوای پایتخت حدود 32 درصد اعلام می شود.
    این آمار بدین معناست که 32 درصد آلودگی هوای تهران تنها توسط 10 درصد خودروها ایجاد می شود و می توان گفت مهمترین هدف اجرای طرح کاهش منطقه کم انتشار(آلودگی هوا) یا همان «LEZ» در واقع ممنوعیت یا اعمال عوامل بازدارنده برای تردد خودروهای فرسوده و به تبع آن کاهش ترافیک و آلودگی هوا است.
    می توان گفت که طرح کاهش با هدف‌گیری معاینه فنی خودروها، آلایندگی اتوبوس‌ها (اعم از اتوبوس‌های سرویس ارگانی و حمل مسافر)، ناوگان حمل بار (اعم از وانت‌ها، کامیونت‌ها و کامیون‌ها) جهت کاهش آلودگی هوا پیگیری می شود.
    طرح ترافیکی «مناطق کم انتشار» (Low emission zone) که از آن در ایران به عنوان طرح کاهش( ال ای زد) یاد می شود اکنون در مناطقی از 11 کشور عضو اتحادیه اروپا اجرا می شود و براساس آمار رسمی اجرای آن در 225 منطقه از محدوده اتحادیه اروپا از جمله «اکوپست» شهر میلان و مناطقی از لندن موفقیت آمیز بوده است.
    تجربه موفق کشورهای پیشرفته دنیا در این امر، مسئولان مدیریت شهری پایتخت را برآن داشت که طرح ترافیکی کاهش را برای کلانشهر تهران را تدوین کنند و پس از کش و قوس فراوان فاز نخست این طرح، 17 مهر سال 95 با ابلاغ وزارت کشور در تهران اجرایی شد.
    در فاز نخست طرح کاهش ورود خودروهای فاقد معاینه فنی به محدوده طرح های زوج و فرد و ترافیک تهران( مناطق کم انتشار) توسط 300 دوربین رصد و به ازای هر روز تردد 50 هزار تومان جریمه برای مالک خودروی متخلف منظور می شد.
    مسئولان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس نیز از چندی پیش از آغاز فاز دوم طرح کاهش از روز اول آبان خبر دادند و در نخستین گام تیرماه امسال محسن پورسیدآقایی معاون شهردار با ابلاغ بخشنامه ای به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تردد تمامی اتوبوس‌های دودزا و فاقد معاینه فنی معتبر را ممنوع کرد و ضرب‌الاجل سه ماهه‌ای را تا اول مهرماه برای تحقق این هدف تعیین کرد.
    همچنین دوربین های راهنمایی و رانندگی سراسر شهر تهران مجهز به سیستم ثبت تخلف نداشتن معاینه فنی شدند و مضاف بر آن، دوربین هایی ویژه در مبادی ورودی شهر برای کنترل معاینه فنی خودروها نصب و راه اندازی شد.
    سردار محمدرضا مهماندار روز سه شنبه در خصوص مکانیزم اجرایی فاز دوم طرح کاهش این طرح به خبرنگار ایرنا گفت که در این مرحله از طرح تردد تمامی وسایل نقلیه بصورت 24 ساعته و در تمامی معابر پایتخت توسط دوربین های راهنمایی و رانندگی رصد شده و خودروی فاقد معاینه فنی بصورت روزانه 50 هزار تومان جریمه می شود.
    وی تاکید می کند که جریمه های تخلف تردد خودروی بدون معاینه فنی در سطح شهر به هیچ وجه قابل اغماض نیست و حتما باید پرداخت شود.
    سردار مهماندار به رانندگانی که خودروی آنها فاقد برگه سلامت فنی است اعلام کرد که حتما برای اخذ معاینه فنی به مراکز صدور برگه سلامت خودرو شهر تهران مراجعه کنند.
    رئیس پلیس راهور پایتخت در پاسخ به این پرسش که چه خودروهایی باید معاینه فنی بگیرند، می گوید: براساس قانون مالکانی که بیش از 4 سال از عمر خودروی آنها گذشته است موظف به گرفتن برگه سلامت خودروی خود هستند درغیر این صورت حتما جریمه می شوند.
    به گزارش ایرنا، مالکان خودروها برای گرفتن معاینه فنی خودروی خود باید به مراکز 13 گانه معاینه فنی خودرو در تهران مراجعه و برگه سلامت معتبر خودرو دریافت کنند.
    همچنین مالکان خودروها می توانند با مراجعه به سامانه سیمفا(http://symfa.moi.ir) و وارد کردن شماره پلاک و شماره شناسایی خودرو (VIN) از معتبر بودن برگه معاینه فنی خودروی خود اطمینان حاصل کنند.
    فاز دوم طرح کاهش از صبح امروز آغاز شد و باید دید این طرح که به گفته بسیاری از کارشناسان امر در فاز نخست خود نتوانست خواسته ها و اهداف را در کاهش آلودگی هوا محقق کند آیا در فاز دوم می تواند اندکی هوای پایتخت را برای تنفس مطلوب تر کند یا خیر؟
    تهرام/9343 /

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو