فونیکسریمکسبهتام

آلودگی هوا«۲۹۷۰»

تصویب ماده ۲ آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک

عصر خودرو- تصویب ماده ۲ آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک در خصوص کنترل و کاهش آلودگی‌های هیئت وزیران به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد ماده (۲) قانون هوای پاک - مصوب ۱۳۹۶ به تصویب رسید.

تصویب ماده ۲ آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ،  براساس قانون هوای پاک – مصوب 1396- سازمان حفاظت محیط زیست موظف شد ظرف مدت سه الی شش ماه حسب مورد، آیین نامه‌های مربوط به این قانون را تهیه و به تصویب هیئت وزیران برساند، از این رو سازمان حفاظت محیط زیست آیین‌نامه‌های اجرایی قانون یاد شده را برای طی مراحل قانونی تصویب ارایه و پیشنهاد کرد با توجه به اهمیت موضوع و ضرب الاجل قانونی موجود، هریک از آیین نامه‌های اجرایی قانون یادشده در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست مطرح و جمعبندی برای طرح در هیئت وزیران ارسال شود.

    لازم به ذکر است مطابق با آخرین گزارش بانک جهانی در سال  2018، هزینه های سلامت (مرگ و بیماری) آلاینده ذرات معلق (PM  2/5) در شهر تهران سالیانه 6 /2 میلیارد دلار می باشد. مطابق این گزارش در صورتی که غلظت ذرات معلق ذرات معلق (PM  2/5) در شهر تهران از 35 میکروگرم در متر مکعب به 10 میکروگرم در متر مکعب (رهنمود سازمان بهداشت جهانی) برسد، هزینه های سلامت (مرگ و بیماری) نیز به میزان 6 /1 میلیارد دلار کاهش می یابد. شایان ذکر است میانگین غلظت سالیانه ذرات معلق طی 4 سال گذشته در شهر تهران بیش از 34 میکروگرم در متر مکعب می باشد که 4 /3 برابر حد مجاز است.

    همچنین در گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2018 با عنوان "پیشگیری از مرگ های ناشی از بیماری های غیر واگیر از طریق بهبود کیفیت هوا"، 17 درصد از کل مرگ های ناشی از بیماری های غیر واگیر بعلت مواجهه با آلودگی هوا می باشد. مطابق با گزارش فوق الذکر به ترتیب 34 درصد از مرگ های سکته مغزی، 25 درصد از مرگ های بیماری های ایسکمیک قلبی  (IH D) و 36 درصد از مرگ های سرطان ریه ناشی از مواجهه با آلودگی هوای آزاد است.

     سالیانه مرگ بیش از 7 /5 میلیون نفر در جهان بعلت بیماری‌های غیر واگیر منتسب به آلودگی هوا است که به ترتیب مرگ 9 /3 میلیون نفر بعلت بیماری های قلبی و عروقی، 3 /1 میلیون نفر بعلت بیماری های تنفسی و 5 /0 میلیون نفر بعلت سرطان ریه ناشی از مواجهه با آلودگی هوا است. مطابق با این گزارش تعداد مرگ های منتسب به ذرات معلق PM  2/5 در سال 2016، در کشور ایران 28716 بوده که به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 6 /60 نفر است.

    با توجه به اهمیّت تبیین و تدوین رویه ها و راهکارهای اجرایی واحد برای یکپارچه سازی روند نظارت و اقدام بر اجرای استانداردها و ضوابط آلایندگی در منابع مختلف انتشار و همچنین فراهم سازی زیرساخت های اجرای آنها آیین نامه اجرایی ماده (2) قانون هوای پاک –مصوب1396- با پیش بینی تکالیف معین دستگاه های اجرایی مختلف از قبیل استانداردهای بخش سوخت های فسیلی، خودرو و موتور سیکلت و همچنین زمانبندی ارتقاء احکام منابع متحرک، احکام منابع ساکن آلاینده هوا، حدود مجاز معاینه فنی، توسعه و هماهنگی زیرساخت های آزمایشگاهی، ایجاد رشته های تحصیلی متناسب با آلودگی هوا، تکمیل سامانه ملی پایش و سنجش سلامت و هم افزایی بهره برداری از ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا تدوین شده است.

    براین اساس هیئت وزیران در جلسه 21 شهریور 1397 به استناد ماده (2) قانون هوای پاک –مصوب 1396– آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها (موضوع ماده (2) قانون یادشده) را به تصویب رسانید.

    انتهای پیام/

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو