فونیکسریمکسبهتام

جاده خاکستری مرگ

عصر خودرو-از آنجایی که تصادفات و حوادث رانندگی در ایران دومین عامل مرگ‌ و میر بعد از حملات قلبی شناخته شده است، زنجان نیز از این قاعده مستثنی نبوده چرا که به گفته پزشکی قانونی فقط در شهریور ماه امسال ۳۷ نفر در تصادفات رخ داده استان جان خود را از دست داده‌اند به طوری که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۶۸ درصدی مواجه بوده است در این بین ۸ نفر در تصادفات درون شهری، ۲۳ نفر در تصادفات برون شهری و ۶ نفر نیز در محورهای خاکی روستایی جان خود را از دست دادند.

جاده خاکستری مرگ
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ،  برخی از راه‌های ارتباطی که یکی از عوامل توسعه پایدار، پیشرفت و ترقی است به دلایل مختلفی شرایط خاصی در این میان دارند که یکی از آن‌ها جاده دندی است. از همین رو بعضی از محورهای مواصلاتی به دلیل نداشتن استانداردهای لازم، عدم رعایت اصول مهندسی و غیره خسارت‌های جانی و مالی زیادی متحمل مردم می‌کند.
    از آنجایی که جاده دندی به زنجان و بالعکس از پرترددترین راه‌های مواصلاتی استان به دلیل وجود معادن زیاد از جمله وجود بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه در این منطقه، شرکت‌های کالسیمین، فرآوری مواد معدنی و معادن سنگ، راه ارتباطی دندی به تخت سلیمان و وجود پناهگاه حیات‌وحش همیشه به عنوان یکی از مقاصد مورد توجه رانندگان کامیون‌ها، خودروهای سبک و سنگین، گردشگران، دوستداران طبیعت و مسافران محسوب می‌شود از همین رو در حالی این محور به عنوان یکی از پرترددترین محورهای ارتباطی شهرستان ماهنشان به شمار می‌آید که همچنان تعریض این جاده بصورت لاک‌پشتی از سمت زنجان در دست اقدام است.

    14 کشته و زخمی در محور زنجان- دندی در سکوت
    حسین فرامرزلو، عضو شورای اسلامی شهر دندی در گفت‌وگو با خبرنگار صدای زنجان با بیان این‌که هر چند بخش قابل توجهی از اشتغال و صادرات استان به سبب وجود معدن در شهرستان ماهنشان و شهر دندی است ولی مسئولان تاکنون آن‌گونه که باید اقدام موثری به منظور تعریض جاده دندی نداشته‌اند، افزود: متأسفانه همه ساله شاهد تصادفات جرحی و فوتی بسیاری در این محور هستیم که آخرین آن در روز سه شنبه مورخ 17/7/97 به وقوع پیوست و با توجه به تصادف صورت گرفته در یک نقطه این محور به دلیل عدم رعایت مقررات ایمنی لازم از سوی پیمانکار اداره راه، چهار نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و خانواده آن‌ها داغدار شدند و نزدیک به 10 نفر دیگر نیز دچار مصدومیت جرحی شدند بدون این‌که موضوع پوشش خبری داده شود.
    این عضو شورای اسلامی شهرستان ماهنشان ضمن انتقاد از نبود اقدامات موثر برای برطرف کردن مشکلات محور مذکور خطاب به مسئولان اعلام کرد: تا کی باید مردم شهرستان ماهنشان به ویژه بخش انگوران و شهر دندی، شاهد بی‌تدبیری یکسری از مسئولان باشند و تاوان آن را با جان و مال خویش پرداخت کنند.

    پیشرفت لاک‌پشتی و تخصیص اعتبار قطره‌چکانی محور زنجان- دندی
    وی با تأکید بر این‌که به دلیل عدم تخصیص اعتبارات عمرانی تعریض جاده از سمت دندی به زنجان به طور کلی تعطیل شده است، خاطرنشان کرد: از سمت زنجان نیز اجرای این پروژه با تخصیص اعتبار قطره‌چکانی به صورت لاک‌پشتی در دست اقدام است و با این روند کنونی معلوم نیست باید چندین نسل دیگر منتظر اتمام و بهره‌برداری از آن باشند.
    فرامرزلو ادامه داد: هر چند طرح تعریض از سمت زنجان در دست اقدام است ولی پیمانکار اداره راه بدلیل عدم نصب علایم هشداردهنده مناسب و استاندارد و نیز بی‌توجهی و عدم نظارت کافی از سوی کارفرما و پلیس راهور خود خطر دوچندان را برای خودروهای عبوری در این محور فراهم کرده است.
    نایب رئیس شورای اسلامی استان ضمن انتقاد از عملکرد نظارتی اداره راهداری و پلیس راه در محور زنجان- دندی بیان کرد: کار پلیس صرفاً اعمال قانون، آن هم با کمین کردن و صدور برگه جریمه نیست چرا که در این نمونه بارز با وجود تصادف اولیه انجام شده در روی پل و از بین رفتن گاردریل آن، باید پلیس راهور و پیمانکار در محل حضور فیزیکی داشته و مقدمات لازم از جمله نصب علائم‌ هشدار‌دهنده را مد نظر قرار می‌دادند تا از بروز تصادف دیگر جلوگیری شود.
    وی با اشاره به این‌که متأسفانه با بی‌توجهی به این موضوع و حادثه پیش آمده، مجدداً نیم ساعت پس از آن حادثه دیگری به وقوع می‌پیوندد و چهار نفر جان خود را در همان محل از دست می‌دهند و پنج نفر دیگر دچار مصدومیت جرحی می‌شوند، بیان کرد: اگر پلیس و اداره راهداری اقدام درست و به موقعی در راستای وظیفه خود انجام می‌دادند به طور یقین می‌توانستند از بروز سانحه دیگر جلوگیری کنند.

    کوتاهی و بی‌توجهی پیمانکار
    این عضو شورای شهرستان ماهنشان علت اصلی تصادف روز سه‌شنبه 17 مرداد ماه را بدلیل کوتاهی پیمانکار در نحوه جمع‌آوری آب‌های سطحی و سرریز شدن آب باران و ماسه بر روی پل در دست احداث اشاره کرد و گفت: همین کوتاهی‌ها و بی‌توجهی‌ها سبب بروز تصادفات فوتی، جرحی و مالی در آن محور شد.
    وی با تأکید بر این‌که با گذشت نیم قرن بهره‌برداری و استخراج از معادن سرب و روی این منطقه که به عنوان بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه مطرح است جز​ خطرات زیست محیطی سودی برای مردم بخش انگوران نداشته است، ابراز کرد: ضروری است در یک حرکت خدا‌پسندانه و در راستای حفاظت از جان و مال مردم حداقل پیش از پایان عمر این معدن از عواید حاصله از محل فروش خاک آن، اعتباری برای تعریض، رفع نقاط حادثه‌خیز و نیز روکش آسفالت این محور پیش‌بینی کنند.

    علت اصلی تصادف، سرعت زیاد و عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه بود
    سرهنگ مظفری، رئیس پلیس راه استان در پاسخ به صدای زنجان با تشریح تصادفات رخ داده در محور زنجان- دندی در تاریخ 17/7/ 97 علت اصلی تصادفات رخ داده را عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه، سرعت زیاد و لغزنده بودن جاده عنوان کرد و گفت: در دو تصادف رخ داده فقط دو نفر فوتی یعنی راننده و سرنشین پراید گزارش شده است.
    وی با بیان این‌که در روز مذکور یک خودروی سمند متعلق به یک قاچاقچی که از سمت ارومیه در این محور با سرعت بالا در تردد بوده به دلیل لغزنده بودن جاده و نیز عدم توانایی در کنترل خودرو به چپ منحرف شده است، افزود: تصادف دیگری در همان محور و منطقه به وسیله پراید، وانت و پژو رخ داده که در این حادثه نیز راننده و سرنشین پراید جان خود را از دست دادند.

    امسال محور زنجان- دندی 7 کشته داده است
    رئیس پلیس راه استان به وقوع 4 مورد تصادف فوتی در محور زنجان- دندی از ابتدای سال تاکنون اشاره کرد که منجر به کشته شدن 7 نفر از هموطنان شده است، ابراز کرد: در این محور از فروردین ماه امسال تاکنون 26 تصادف جرحی و 38 تصادف خسارتی رخ داده است که در پی آن 37 نفر دچار مصدومیت شدند.
    وی به افزایش تصادفات در این محور در مقایسه با سال گذشته اشاره کرد و گفت: در 12 ماهه سال گذشته سه تصادف فوتی رخ داده که منجر به فوت 3 نفر از هموطنان شده است که در این بین آمار تصادف جرحی 20 مورد و تصادفات خسارتی 32 مورد بوده که سبب مجروح شدن 24 نفر شده است.
    سهم 3.14 درصدی محور زنجان- دندی از وقوع 2 هزار تصادف رخ داده در محورهای مواصلاتی استان
    مظفری بیشترین تصادف رخ داده در محورهای مواصلاتی استان را مربوط به اتوبان زنجان- قزوین عنوان کرد و یادآور شد: 36 درصد از مجموع تصادفات رخ داده مربوط به محور زنجان- قزوین است که سهم محور زنجان- دندی نیز از کل این تصادفات 3.14 درصد برآورد شده است از همین رو در سال گذشته در مجموع 2 هزار تصادف در محورهای مواصلاتی استان به ثبت رسیده است.
    وی به اقدامات عملی قابل توجه پلیس راه استان در راستای کاهش تصادفات در محور زنجان- دندی و شناسایی نقاط حادثه‌خیز این محور اشاره کرد و افزود: از آنجایی که این محور فاقد پاسگاه نیروی انتظامی بوده و پاسگاه زنجان- بیجار به مسائل و مشکلات رخ داده در این مسیر رسیدگی می‌کرد از همین رو در کیلومتر 80 محور مذکور پاسگاه مستقر شده و به صورت مستقل در حال فعالیت است.

    کنترل و تشدید نظارت پلیس بر حمل بار مازاد توسط خودروهای سنگین
    رئیس پلیس راه استان به کنترل و تشدید نظارت به حمل بار توسط خودروهای سنگین که در این محور در حال تردد هستند اشاره کرد و یادآور شد: متأسفانه پیش از این به دلیل نبود پاسگاه مستقل در این محور، خودروهای سنگین اقدام به حمل بار مازاد و خارج از نرمال معادن موجود در منطقه می‌کردند که همین عامل سبب تخریب آسفالت جاده می‌شد ولی در حال حاضر با نظارت‌های لازم بار حمل شده نرمال است.
    وی کوهستانی بودن مسیر زنجان- دندی را از دیگر عوامل حادثه‌خیز بودن این محور عنوان کرد و گفت: متأسفانه با وجود کوهستانی بودن برخی از رانندگان مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نکرده و سبب وارد آمدن خسارت می‌شوند.
    سرهنگ مظفری به تردد بالای مسافران و گردشگران برای بازدید از آثار تاریخی تخت سلیمان از محور دندی اشاره کرد و افزود: بخش قابل توجهی از این رانندگان شناخت کافی به مسیر نداشته و از همین رو به دلیل عدم رعایت سرعت مطمئنه و مقررات ایمنی منجر به تصادف می‌شود.
    وی با تأکید بر این‌که به جد پیگیر دوبانده شدن محور زنجان- دندی به منظور کاهش تصادفات هستیم، خاطرنشان کرد: با دو بانده شدن محور و برطرف شدن نقاط حادثه‌خیز آن می‌توان شاهد کاهش تصادفات در محور زنجان- دندی بود.
    رئیس پلیس راه استان در واکنش به این موضوع که تصادفات رخ داده در محور دندی به زنجان در 17 مهر ماه امسال ناشی از قصور پیمانکار فعال در محور بوده یا خیر تصریح کرد: در صورتی که پیمانکار یک درصد هم مقصر تصادفات رخ داده باشد پلیس از آن چشم‌پوشی نمی‌کند چرا که در صحنه تصادف واقعیت مشخص است.
    وی در ادامه عنوان کرد: مقصر نیمه تمام ماندن پروژه تعریض محور زنجان- دندی پیمانکار نیست و گناهی در این زمینه ندارد چرا که متأسفانه در وضعیت اقتصادی کنونی بخش قابل توجهی از پروژه‌ها تعطیل هستند.

    مشکل اصلی ارتقای پروژه محور زنجان- دندی هزینه‌های بالاست
    عبدالحسین علی‌اکبری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز مشکل اصلی ارتقای پروژه محور زنجان- دندی را هزینه‌های بالا عنوان کرد و یادآور شد: در مجموع محور زنجان به دندی در حدود 90 کیلومتر است که موضوع تعریض و 4 خطه شدن این محور مطرح- است.
    وی با اشاره به اولویت تخصیص اعتبارات برای ساماندهی و برطرف کردن نقاط پرتصادف و حادثه‌خیز محورهای استان که بیشترین تصادفات را به خود اختصاص می‌دهند اشاره کرد و افزود: طبق آخرین اطلاعات تا اوایل مهر ماه امسال تعداد نقاط حادثه‌خیز استان 97 نقطه بوده که 47 نقطه آن پرتصادف و 50 نقطه دارای تصادف عادی است و تاکنون نقاط شناسایی شده آشکارسازی شده است و نیز ادامه روند اجرای ساماندهی 6 نقطه حادثه‌خیز در محورهای زنجان در حال انجام است و در این بین 47 نقطه با استفاده از منابع استانی و ملی در اولویت قرار دارند.
    وی با بیان این‌که میزان اعتبار مورد نیاز برای پیشبرد پروژه محور زنجان- دندی به ازای هر یک کیلومتر در حدود 500 میلیون تومان است، تصریح کرد: به منظور تعریض یک راه فرعی درجه 2 هزینه‌ای کمتر از 600 میلیون تومان نمی‌توان برای آن متصور شد.
    مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تأکید بر این‌که پیمانکار پروژه محور زنجان- دندی طرف قرارداد با راه و شهرسازی است، خاطرنشان کرد: ارتقا محور و تعریض آن در دستور کار قرار دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو