فونیکسریمکسبهتام

مروری بر خودروهای فراموش شده بازار ایران (قسمت دوم:چری A۱۵)

سرگذشت چری A۱۵/ ویانا

عصر خودرو- در طی چندسال اخیر،کمپانی چری چین و نماینده‌اش مدیران‌خودرو با اقداماتی همچون درنظرگرفتن طرح‌های هوشمندانه و متنوع فروش شرایطی و اقساطی، افزایش تنوع محصولات و ارتقاء کیفی ساخته‌ها، و به لطف طراحی ظاهری و داخلی جذاب محصولات چری، تجهیزات رفاهی جالب‌توجه و گسترش شبکه فروش و خدمات، توانسته به مرور سهمش از بازار کشورمان را افزایش دهد و حضوری جدی و فعال در ایران داشته باشد.

سرگذشت چری A۱۵/ ویانا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اولین محصول این خودروساز چینی در بازار ایران چریQQ3 بود که با نام MVM110 وارد بازار شد. در ادامه ورود سدان 530 و کراس‌اوور X33 در اواخر دهه قبل، طیف محصولات ام‌وی‌ام را گسترده‌تر کرد اما ام‌وی‌ام 530 (با نام اصلی چریA5) اولین سدان برند چری در بازار ایران نبود بلکه این عنوان را باید ازآن برادرکوچکترA5  یعنی چریA15 دانست؛ خودرویی که نسبت به MVM530 در نزد عموم مردم کمتر شناخته شده و تا حدود زیادی گمنام است.

    چری A15 یا Cowin که با اسم‌های دیگری نظیر FlagCloud و Amuletنیز شناخته می‌شود، خودرویی لیفت‌بک و در کلاس ‌کامپکت است که بر پایه پلتفرم و شاسی نسل اول سئات تولدو شکل‌گرفته است (تولدو خود بر روی پلتفرم A2 گروه فولکس‌واگن توسعه یافته بود). در واقع نمای‌ظاهری و فرم‌کلی بدنه A15 و خصوصا مواردی همچون قالب درها، شباهت و اشتراکات این خودرو را با محصول دهه نودی سئات آشکارا نمایان می‌سازد. البته چری ابتداA11 یاWindCloud  (که به نوعی حکم یک Rebadge از سئات تولدو را داشت) را در اواخر دهه90 میلادی معرفی کرد و سپس در سال 2003 A15 را به‌عنوان نسخه فیس‌لیفت و به‌روز رسانی شده A11 روانه بازار کرد. در میانه‌های دهه 80 شمسی، شرکتی به ظاهر خصوصی با نام "سناباد خودرو توس" با همکاری
    ایران‎‌خودرو اقدام به ‌تولید چریA15 در کیلومتر 35جاده مشهد-قوچان و عرضه آن به بازار ایران کرد (سهم 65 درصدی برای سناباد و 35 درصدی برای ایران‌خودرو). جالب است بدانید که A15 ابتدا قرار بود در ایران‌خودرو به تولید برسد و ماحصل قرارداد بزرگی باشد که مابین چری و ایران‌خودرو در حال انعقاد بود؛ همان قرارداد معروفی که جانشین چینی و 6 میلیون تومانی پیکان یعنی چری QQ6 را نیز شامل می‌شد اما در نهایت مخالفت سرسختانه وزیر صنایع و معادن وقت باعث شد تا این همکاری رسما و بطور کامل رنگ واقعیت به خود نگیرد و A15 تحت لوای سناباد خودرو وارد بازار ایران شود. در نهایت چری A15 با مدل1388و با قیمتی بین 12.8تا 13.6میلیون تومان، در دو نوع بنزینی و دوگانه‌سوز قدم به جاده‌های ایران گذاشت. فروش و خدمات پس از فروش این خودرو نیز توسط برخی نمایندگی‌های منتخب ایران‌خودرو انجام می‌پذیرفت. A15 یا Cowin از یک پیشرانه 1.6 لیتری8 سوپاپ با 87 اسب‌بخار قدرت و 132نیوتن‌متر گشتاور بهره می‌برد و به امکاناتی نظیر بالابر برقی شیشه‌های جلو و عقب،فرمان هیدرولیک،تهویه مطبوع دستی،آینه‌های جانبی برقی،سامانه ضدقفل ترمز(ABS)و ایربگ راننده و سرنشین مجهز بود که نسبت به دوره عرضه و محدوده قیمتی خودرو برای آن کاملا مناسب و پذیرفتنی به نظر می‌رسید (در آن دوران هنوز نصب ایربگ بر روی خودروهای داخلی اجباری نشده بود). نسخه قدرتمندتر A15 یا A15 تیپ2 نیز با نام چری ویانا (در فرهنگ لغات فارسی به معنای دانا و خردمند) به بازار راه یافت که به یک پیشرانه 1.5لیتری16سوپاپ با 110 اسب‌بخار قدرت مجهز بود و قیمتی بیشتر از A15 بنزینی و در محدوده 13.5میلیون‌تومان داشت. در نمای ظاهری ویانا برخلاف A15 (که رینگ‌های فولادی با قالپاق داشت)،رینگ‌های 5 پره آلومینیومی به‌چشم می‌خورد و همچنین طرح جلوپنجره ویانا نیز با A15 متفاوت بود. درکابین ویانا تزئینات نقره‌ای رنگ و برخی جزئیات متفاوت با A15 در پنل مرکزی داشبورد به‌چشم می‌آ‌مد و غربیلک فرمان آن نیز سه‌شانه بود اما غربیلک فرمانA15 چهارشانه بود. مواد و متریال بکاررفته در کابین A15 و ویانا،کیفیت نه‌چندان قابل قبولی داشت و صندلی‌های خودرو نیز(خصوصا برای افراد قدبلند و در مسافت‌های طولانی)تا حدود زیادی ناراحت و خسته‌کننده بودند اما فضاسازی کابین و فضای پای سرنشینان جلو و عقب (با توجه به ابعاد خودرو)نسبتا قابل‌قبول بود و حجم 550 لیتری صندوق‌عقب آن (نسخه دوگانه‌سوز 480 لیتر) کاملا جادار و عالی بنظر می‌رسید.
    چری A15 طراحی ظاهری و داخلی بدی نداشت (هرچند بسیاری نمای عقب خودرو را نمی‌پسندیدند)، از امکانات خوبی بهره می‌بُرد، روی کاغذ مشخصات فنی نسبتا مطلوبی داشت (مخصوصا در مدل ویانا) و قیمت‌گذاری آن نیز چندان غیرمنطقی و نامعقول نبود. A15 و ویانا در زمان عرضه رو در روی خودروهایی همچون پژو 405، سمند و رنو تندر90 قرار می‌گرفتند؛ خودروهایی که نه تنها کیفیت ساخت مطلوب‌تری نسبت به A15 داشتند، بلکه در زمینه کیفیت سواری نیز بطور کلی از آن بهتر بودند اما یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف چریA15 در مقابل رقبایی همچون سمند و تندر90، نه‌تنها کیفیت ساخت و توانایی های حرکتی و دینامیکی،بلکه وضعیت ایمنی پایین در تصادفات و ساختار قدیمی و آسیب‌پذیر آن بود. علاوه بر اینها، سناباد خودرو در بخش بازاریابی، پشتیبانی، تامین‌قطعات و ارایه خدمات پس از فروش، عملکرد بسیار ضعیف و ناامیدکننده‌ای را از خود به نمایش گذاشت که اعتراض و ناراحتی شمار زیادی از مالکان A15 و ویانا را به همراه داشت. از طرفی دیگر، در آن زمان خودروهای چینی هنوز اعتبار بسیار اندک و مقبولیت پایینی در نزد افکار عمومی جامعه داشتند و ذهنیت اکثر مشتریان نسبت به خودروهای چینی منفی بود؛ برخلاف این روزها که خودروهای چینی در جذب مشتریان و جلب اعتماد آنها، وضعیت به مراتب بهتری را در مقایسه با گذشته دارند و جا پایشان را در بازار محکم‌تر کرده‌اند. همه این موارد دست به دست هم دادند تا علیرغم تلاش‌هایی نظیر عرضه خودرو با شرایط ویژه به فرهنگیان، چری A15 با ناکامی مواجه شود و در اوایل دهه جاری حضورش در بازار ایران بدون عرضه نسخه فیس‌لیفت یا معرفی جانشینی برای آن، پایان بپذیرد و سناباد خودرو نیز از صفحه روزگار محو شود. این روزها بازار دست‌دوم A15 و ویانا (با مدل‌های 88 تا90 و تعداد محدودی مدل 91) وضعیت نامساعدتری نسبت به اکثر دیگر ساخته‌های چری در بازار ایران دارد و قطعات یدکی آن اگرچه نایاب نیست، اما به راحتی هم قابل‌تامین نبوده و قیمت بالایی دارد.

    *علی کریمی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو