فونیکسریمکسبهتام

معاون وزیر راه:

آزادراه تهران-شمال معضل ترافیکی شهرهای شمالی می‌شود

عصر خودرو-معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اعلام این‌که قطعه یک آزادراه تهران-شمال سال آینده افتتاح می‌شود،‌ مدعی شد:به محض راه‌اندازی این پروژه معضل ترافیکی برای شهرهای شمالی پیش خواهد آمد، ضمن این‌ ترافیک در بزرگراه همت افزایش می‌یابد.

آزادراه تهران-شمال معضل ترافیکی شهرهای شمالی می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از تسنیم، اوایل شهریور ماه امسال معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در اظهارات عجیبی را در رابطه با یکی از پروژه‌های در دست ساخت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور بیان کرد.

    مهرداد تقی زاده در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان گیلان مدعی شد: با بهره‌برداری از 8 کیلومتر باقیمانده آزادراه قزوین-رشت ترافیک و تلفات ناشی از سوانح رانندگی این محور کاهش نمی‌یابد.

    این اظهارات واکنش دیگر معاون وزیر راه و شهرسازی را به دنبال داشت؛ خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت دو روز بعد در نشست خبری در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم مبنی بر این‌که نظر شما در رابطه با اظهارات معاون حمل و نقل وزیر راه درباره آزادراه قزوین-رشت، چیست، گفت: در بخش جاده‌ای 35 هزار کیلومتر جاده شریانی خاص در کشور داریم که 75 درصد ترافیک کشور روی این جاده‌هاست.  اگر می‌خواهیم تصادفات و تلفات و سایر موارد را کاهش دهیم باید این 35 هزار کیلومتر یا باید به آزادراه یا بزرگراه تبدیل شود.

    وی بیان کرد: از این 35 هزار کیلومتر حدود 19500 کیلومتر یا آزادراه است یا بزرگراه. حدود 15 هزار کیلومتر در مسییرهای موجود باید با اولویت‌بندیبه بزرگراه یا آزادراه تبدیل شود. با این کار  قطعات تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای کاهش می‌یابد،  بخش‌های دیگری است که آقای تقی‌زاده باید درباره آنها اظهارنظر کند.

    وی افزود: قطعا  توسعه شبکه ریلی بار را بر شبکه جاده‌ای کاهش می‌دهد و این کار در مجموع باعث کاهش تلفات، افزایش بهره‌وری  وکاهش مصرف سوخت می‌شود که این یک کار کلی است. واقعیت آن است که سرعت و حجم ترافیک بر جاده‌ها در حال افزایش است، سرعت جاده‌سازی یک ششم افزایش تعداد خودروهاست و هنوز ساخت جاده باید در اولویت قرار داشته باشد البته در کنار توسعه شبکه ریلی.

    حال پس از گذشت حدود دو ماه معاون حمل‌ونقل وزیر راه در ادامه موضع‌گیری‌های بعضا تامل‌برانگیزش درباره آزادراه تهران-شمال اظهارنظر کرده و این پروژه را عاملی برای افزایش ترافیک در شمال کشور معرفی کرده است.

    تقی‌زاده آیین سالگرد سالگرد تاسیس معاونت حمل‌ونقل با بیان این‌که در آزادراه تهران- شمال کار بسیار بزرگی انجام شده و پروژه ارزشمندی است. اما این پروژه آثاری خواهد داشت. به محض راه اندازی  معضل ترافیکی برای شهرهای شمالی پیش خواهد آمد. همچنین ترافیک در بزرگراه همت نیز در ایام پیک سفر افزایش پیدا خواهد کرد.

    وی با بیان اینکه 32 کیلومتر اول این بزرگراه سال آینده افتتاح خواهد شد، افزود: با افتتاح بخش اول این بزرگراه، ترافیک در محل اتصال این بزرگراه با جاده چالوس افزایش می‌یابد. همچنین با افتتاح کامل بزرگراه، کسب‌وکارهایی که در مسیرهای قدیمی شکل گرفته‌اند، با مشکل مواجه خواهد شد. ما در معاونت حمل و نقل به این ابعاد باید توجه داشته باشیم.

    معاون وزیر راه و شهرسازی، برنامه‌ریزی برای نحوه توزیع ترافیک در مسیرهای منتهی به شمال کشور را در حیطه وظایف معاونت متبوع خود دانست و گفت: به عنوان مثال می‌توان با اخذ عوارض، ترافیک را در این آزادراه کنترل کرد. همچنین می‌توان با تخفیف عوارض به اتوبوس‌های توریستی، حمل‌ونقل عمومی را در این مسیر ترویج کرد.

    تقی‌زاده ترویج حمل و نقل عمومی را از جمله اهداف خود دانست و افزود: معمولا ما در دریافت عوارض آزادراه‌ها به ابعاد خودروها توجه کردیم و از خودروهای کوچکتر عوارض کمتری نسبت به اتوبوس‌ها گرفتیم. در حالی که هدف‌گذاری ما عکس این است و باید با تخفیف عوارضی به اتوبوس‌ها، حمل‌ونقل عمومی را ترویج کنیم.

      حال باید دید واکنش معاون وزیر راه و شهرسازی به این اظهارات چیست. آیا خادمی مانند سری قبل تعجبی تصنعی خواهد کرد و با اکراه در این رابطه اظهارنظر می‌کند. مشخص نیست معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از بیان چنین سخنانی آنهم در وضعیتی که وزارت راه و شهرسازی به دلیل عملکرد ضعیف شخص وزیر زیر ذره‌بین قرار دارد، چه هدفی را دنبال می‌کند.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو