فونیکسریمکسبهتام

عضو کمیسیون صنایع و معادن:

طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده قابلیت اجرایی ندارد

عصر خودرو- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: در شرایط فعلی که در تحریم به سر می بریم، موضوع از رده خارج کردن خودورهای فرسوده توسط خودروسازان، قابلیت اجرایی ندارد.

طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده قابلیت اجرایی ندارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خانه ملت ، محمد‌رضا منصوری با تاکید بر اینکه خودروسازان داخلی در حال حاضر در تامین منابع مالی با مشکل مواجه هستند، خاطرنشان کرد: بانک ها باید وام هایی با سود پایین برای خودروسازان در نظر بگیرند؛ اما در هر حال با وجود تحریم هایی که امروز با آن مواجهیم، فکر نمی کنم طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده توسط خودروسازان، قابلیت اجرایی داشته باشد.

    نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: با این کار خود به خود بخشی از خودروها از رده خارج می شوند و به این ترتیب قیمت خودرو باز هم بالاتر می رود. در واقع در شرایط فعلی از رده خارج کردن خودرو به معنای افزایش قیمت آن است.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بهتر است تا از بین رفتن تحریم ها دست نگه داریم، تصریح کرد: دولت تا الان نتوانسته منابع مالی را به درستی برای خودروسازان تامین کند و وام های 4 درصدی به آنها بپردازد تا آن ها هم بتوانند در کناراز رده خارج کردن خودروهای فرسوده خودروی جدید تولید و یا وارد کشور کنند.

    این نماینده مردم در مجلس دهم، بیان کرد: این را باید در نظر داشت که خودرویی که از رده خارج می شود حداقل چند میلیون ارزش مالی دارد اما با خارج کردن آن از رده مصرف و اسقاط آن چه کسی قرار است هزینه آن را  بپردازد؟ دولت، خودروساز یا مصرف کننده؟ در واقع چون خودرو در ایران تبدیل به کالای سرمایه ای شده هزینه از بین بردن و اسقاط آن باید از جایی تامین شود.

    نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، در پایان راه حل را در شرایط فعلی سختگیری بیشتر در ارایه معاینه فنی به خودروهای فرسوده دانست و گفت: چون فعلا نمی توانیم روی اسقاط خودروهای فرسوده برنامه ریزی کنیم باید قوانین سختگیرانه تری برای معاینه فنی این خودروها در نظر بگیریم تا بدین طریق از مشکل آلودگی هوا بکاهیم.

    گفتنی است، براساس مصوبه سال 1388 هیات دولت، خودروسازان باید معادل 30 درصد تولیداتشان و واردکنندگان خودرو نیز متناسب با حجم واردات، تعدادی خودروی فرسوده را از رده خارج و گواهی اسقاط ارائه می‌کردند.

    از سال 1392 اجرای این قانون برای واردکنندگان خودرو آغاز شد؛ با این حال خودروسازان از اجرای این قانون خودداری کردند تا اینکه سرانجام سال گذشته هیات دولت مصوبه پیشین خود در زمینه الزام خودروسازان به اسقاط خودروهای فرسوده را لغو کرد.

    این وضعیت در حالی است که از ابتدای تیر ماه با ممنوع شدن واردات خودرو، فعالیت واردکنندگان خودرو متوقف و به دنبال آن اسقاط خودروهای فرسوده نیز متوقف شد.

    در چنین شرایطی هفته گذشته کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تبصره‌ای به ماده 8 قانون هوای پاک اضافه کرد که براساس آن خودروسازان به ازای هر چهار دستگاه خودروی تولیدی باید یک خودروی فرسوده را از رده خارج کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۲ روز پیش
        آرشیو