فونیکسریمکسبهتام

افت ۷۰درصدی واردات خودرو سواری در ۵ ماهه نخست امسال

عصر خودرو- بررسی آمار واردات خودروهای سواری (شامل خودروهای سدان، هاچ بک و شاسی‌بلند و کراس‌اوور) به کشور در ۵ ماهه نخست سال جاری بیانگر کاهش واردات ۶۸درصدی آمار واردات و صدرنشینی برند هیوندای در واردات خودرو به کشور است.

افت ۷۰درصدی واردات خودرو سواری در ۵ ماهه نخست امسال
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، گزارش جامع واردات خودرو طی 5 ماهه نخست سال 1397 به کشور تحلیل و تهیه شده است، که بر اساس آن، واردات انواع خودروهای سواری به ایران طی مدت مورد بررسی با کاهش 68 درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش به 12,095 دستگاه رسیده است. این در حالی است که در مدت مشابه در سال 1396، بیش از 37 هزار دستگاه انواع خودروهای سواری وارد کشور شده بود.
    علت اصلی کاهش واردات در مدت مورد بررسی، اعمال محدودیت‌های سنگین برای ثبت سفارش، واردات و حتی ترخیص خودروهای وارد شده به گمرک از سوی دولت بوده است به گونه‌ای که در بخشی از مدت مورد سامانه ثبت سفارش بطور کامل بسته شده بود و پس از آن با تغییر در قوانین ارزی کشور، واردکنندگان برای دریافت و انتقال ارز محدود شدند. مجموع این عوامل باعث شده است باوجود درخواست بالا برای خرید خودرو در بازار، کاهش قابل توجه در زمینه واردات رخ دهد. از سوی دیگر تغییرات قوانین باعث شده است جدول پرتیراژترین خودروهای وارداتی نیز نسبت به مدت مشابه سال پیش و حتی 12 ماهه سال 1396 تغییرات چشم‌گیری داشته باشد.
    در مدت مورد بررسی، هیوندای بیشترین سهم را در بین خودروهای وارداتی به کشور داشت و با واردات 4,988 دستگاه انواع خودرو سواری، به‌تنهایی سهمی 41 درصدی از واردات خودروهای سواری به ایران را از آن خود کرده است. این در حالی است که در مدت مورد بررسی در سال قبل، هیوندای در جایگاهی پایین‌تر از رنو و در رتبه دوم بازار جای داشت و سهمی 18درصدی از واردات را به خود اختصاص داده بود. اصلی‌ترین محصول هیوندای در این مدت، شاسی‌بلند محبوب سانتافه است که به‌تنهایی سهمی 20درصدی از بازار خودروهای وارداتی و سهمی نزدیک به 50درصدی از سبد محصولات هیوندای دارد. البته سبد محصولات هیوندای محدودتر از سال گذشته و عملا سه خودرو سانتافه، الانترا و توسان، بیش از 99درصد از سبد محصولات این برند را در بازار خودروهای وارداتی شامل می‌شوند. (در سال پیشین بخشی از سبد این برند به اکسنت، I10 و I20 اختصاص داشت که در نیمه دوم سال 1396 و 5 ماهه سال 1397 به بخش تولید منتقل شدند.)
    در رتبه دوم جدول خودروهای وارداتی تویوتا جای دارد، برندی که در سال‌های اخیر وضعیت مناسبی در زمینه واردات به ایران نداشت و به‌طور کامل بازار را به برندهایی مانند هیوندای، کیا و رنو واگذار کرده بود اما اینک توانسته با واردات 1,233 دستگاهی در رتبه دوم جای گیرد. سهم بازار تویوتا در این مدت 10درصد بوده است و به این ترتیب هرچند در رده‌بندی توانسته به رتبه دوم جدول صعود کند اما رشد چندانی در زمینه سهم بازار نداشته است چراکه سال پیش و در همین مدت سهم بازار تویوتا 9.6درصد بوده است. اصلی‌ترین محصول تویوتا در این مدت کراس‌اوور CH-R بود که به‌تنهایی نیمی از آمار واردات تویوتا به ایران را شامل می‌شد و پس از این خودرو پریوس و RAV4 در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند.
    رتبه سوم جدول پرتیراژترین خودروهای سواری وارداتی ایران شاهد حضور یک مهمان تازه وارد است، جایی که فولکس‌واگن که به‌تازگی فعالیت خود را در بازار خودروهای وارداتی ایران آغاز کرده است با واردات 1,142 دستگاهی توانسته سهمی نزدیک به 10درصد از بازار خودروهای وارداتی ایران را از آن خود کند. برگ برنده فولکس در بازار ایران طی مدت مورد بررسی مدل کراس‌اوور تیگوآن بود که به‌تنهایی سهمی بیش از 82درصدی از سبد محصولات فولکس را در ایران شامل می‌شود. در کنار تیگوآن، فولکس‌واگن مدل پاسات را به‌عنوان عضو سدان خانواده فولکس‌واگن در ایران عرضه کرده است که البته با توجه به محبوبیت کراس‌اوور‌ها و شاسی‌بلند‌ها در بازار، نتوانست هم‌راستا با فولکس‌واگن تیگوآن رقابت کند و سهمی 12درصدی در سبد محصولات فولکس داشته است ضمن آنکه در این مدت 65 دستگاه گلف GTI نیز وارد کشور شده است.
    مجموعه موترانا این آمادگی را دارد تا با تحلیل دقیق بازار و ارائه گزارشات زمان بندی شده از واردات و تولید خودروهای سواری و تجاری، به کارآفرینان و مدیران این حوزه خدمات مشاوره مدیریت ارائه نماید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط