فونیکسریمکسبهتام

خودروسازی را به سرنوشت نساجی دچار نکنیم

عصر خودرو- عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: این بیم وجود دارد که شورای رقابت با سیاست‌گذاری نادرست و سرکوب قیمتی، صنعت خودرو را به سرنوشت صنایع از بین‌ رفته‌ای همچون کفش و نساجی دچار کند.

خودروسازی را به سرنوشت نساجی دچار نکنیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا ، امرالله امینی  اظهار کرد: زمانی صنعت نساجی در ایران جزو صنایع موفق و پیشرو بود و صادرات قابل توجهی نیز داشت.

    وی با بیان اینکه اما سیاست‌گذاری صنعتی و اقتصادی نادرست باعث نابودی این صنعت شد، خاطرنشان کرد:‌ سیل بی‌رویه واردات باعث شد صنایع نساجی داخلی یک به یک تعطیل شده و از بین بروند.

    عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در صنعت کفش نیز همین اتفاق افتاد و صنعت کفش ایران که زمانی در منطقه شاخص بود با سیاست‌گذاری‌های نادرست از بین رفت.

    وی افزود: در حال حاضر نیز صنعت خودرو به عنوان یکی از معدود صنایع پیشرو کشور در معرض خطرات ناشی از سیاست‌گذاری‌های نادرست قرار گرفته و این بیم می‌رود که صنعت خودرو نیز به سرنوشت صنایع کفش و نساجی دچار شود.

    امینی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری خودرو باعث شده که خودروسازان به اجبار محصولاتشان را به قیمتی پایین‌تر از قیمت تمام شده بفروشند، تصریح کرد: در چنین شرایطی خودروسازان و قطعه‌سازان روزبه‌روز نحیف‌تر و ضعیف‌تر شده و دیگر توانی برای تحقیق و توسعه و تولید محصولات جدید نخواهند داشت.

    وی ادامه داد: درواقع نمی‌توان از صنعت خودرو انتظار داشت که از یک سو محصولات خود را با زیان تولید کرده و بفروشد و از سوی دیگر در حوزه انتقال تکنولوژی و توسعه محصول و تولید خودروهای جدید، سرمایه‌گذاری کند.

    عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: امیدواریم پیش از آنکه دیر شود نهادهایی همچون شورای رقابت از سیاست نادرست سرکوب قیمتی صنعت خودرو دست بردارند تا این صنعت از شرایط جنگ برای بقا، به مرحله توسعه و شکوفایی وارد شود. درواقع به‌روز شدن صنعت خودرو و تولید خودروهای جدید و با کیفیت در گروی آن است که صنعت خودرو محصولاتش را با قیمت واقعی و مناسب بفروشد تا بتواند از محل سود فعالیت‌های تولیدی خود اقدام به توسعه کمی و کیفی محصولات کند.

     براساس آخرین آمار اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع خودرو در مرداد ماه امسال به طور میانگین 38 درصد کاهش یافته است.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط