فونیکسریمکسبهتام

لیفان ۸۲۰ را بشناسید

عصر خودرو-لیفان ۸۲۰ خودرویی در کلاس سدان سایز متوسط و یکی از محبوب‌ترین کلاس‌های خودرویی است که برند‌های مختلفی در آن به رقابت می‌پردازند.

لیفان ۸۲۰ را بشناسید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷:۰۰
  • لیفان 820 را بشناسید
  • لیفان 820 را بشناسید
  • لیفان 820 را بشناسید
  • لیفان 820 را بشناسید
  • لیفان 820 را بشناسید
  • لیفان 820 را بشناسید

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان 820، سدان سایز متوسط شرکت خودروسازی لیفان است که در نمایشگاه خودرو پکن 2014 رونمایی شد و در سال 2015 در دو نسخه با پیشرانه‌های 1.8 و 2.4 لیتری وارد بازار چین شد. اما اواخر سال گذشته، شرکت کرمان‌موتور اعلام کرد که نسخه‌ی مجهز به پیشرانه‌ی 2.4 لیتری این سدان لوکس چینی را روانه‌ی بازار خودروی ایران خواهد کرد. فروش این خودرو از خرداد امسال و در نمایندگی‌های مجاز کرمان‌موتور آغاز شده است.

لیفان 820 خودرویی در کلاس سدان سایز متوسط است. سدان سایز متوسط یکی از محبوب‌ترین کلاس‌های خودرویی است که برند‌های مختلفی در آن به رقابت می‌پردازند. این دسته از خودرو‌ها علاوه بر فضای داخلی مناسب، از پیشرانه‌ای با توان کافی و امکانات رفاهی مناسبی بهره می‌برند و می‌توانند نیاز بسیاری از خانواده‌ها را تأمین کنند.

طی سال‌های گذشته این کلاس از خودرو‌ها جزو محبوب‌ترین نمونه‌ها در میان خریداران بودند و آمار فروش خوبی نیز برای تولیدکنندگان خود به ارمغان می‌آوردند؛ اما چند سالی است که این روند تغییر یافته است و خودرو‌های کراس‌اوور و شاسی‌بلند محبوبیت بیشتری میان خریداران پیدا کرده‌اند. با این حال هنوز هم کلاس سدان‌های شهری از اهمیت بسیاری بالایی برای تولید‌کنندگان برخوردار هستند و توسعه‌ی نمونه‌های ایده‌آل جزو اولویت هر خودروسازی است.

در این بین خودروساز‌های چینی نیز با عرضه‌ی سدان‌های مختلف با قیمت‌های پایین، سعی دارند برای خود جایگاهی در این کلاس به دست آورند. یکی از این خودروسازها، شرکت نوظهور لیفان است که به‌تازگی با چند مدل خودرو، از جمله سدان سایز متوسط لیفان 820 وارد بازار ایران نیز شده است.
مشخصات فنی لیفان 820

شرکت لیفان در سال 2015 سدان 820 را در دو نسخه با پیشرانه‌های چهار سیلندر خطی و 16 سوپاپ با حجم 1.8 و 2.4 لیتری وارد بازار چین کرد؛ اما شرکت کرمان‌موتور تنها نسخه‌ی 2.4 لیتری این خودرو را وارد بازار ایران کرده است.

حداکثر توان خروجی پیشرانه‌ی 1.8 لیتری در دور موتور 6000 دور بر دقیقه به‌دست می‌آید و معادل 131 اسب بخار است؛ نسخه‌ی 2.4 لیتری نیز حداکثر توان خروجی معادل 158 اسب بخار در دور موتور 5700 دور بر دقیقه تولید می‌کند. گشتاور بیشینه‌ی آن‌ها به‌ترتیب 168 و 221 نیوتن‌متر است و این میزان از گشتاور به‌ترتیب در دور‌های موتور 4200 تا 4400 و 4000 تا 4500 دور بر دقیقه به‌دست می‌آید.

لیفان دو جعبه دنده متفاوت برای سدان لوکس خود در نظر گرفته است؛ نسخه‌ی 1.8 لیتری این خودرو با جعبه‌دنده‌ی 5 سرعته‌ی دستی عرضه می‌شود؛ اما نسخه‌ی قوی‌تر را جعبه‌دنده‌ی 6 سرعته‌ی اتوماتیک همراهی می‌کند. لیفان اعلام کرده است که سیستم انتقال قدرت لیفان 820 توسط کمپانی DSI استرالیا تولید می‌شود؛ کمپانی نام‌آشنایی که سابقه‌ی ساخت سیستم انتقال قدرت مورد نیاز شرکت‌هایی مانند فورد، کرایسلر، جیلی و سانگ‌یانگ را در کارنامه‌ی خود دارد.

در مورد سیستم تعلیق لیفان 820 نیز باید بگوییم کمپانی سازنده‌ی چینی، سیستم تعلیق جلو و عقب مستقل آن را به‌ترتیب از نوع مک‌فرسون و مستقل چندمیله‌ای انتخاب کرده است. استفاده از سیستم‌های تعلیق مستقل سبب آن شده است که لیفان 820 در جاده‌های ناهموار و سرعت‌های بالا پایداری خود را حفظ کند و در عین حال تجربه‌ی سواری نرمی در اختیار سرنشینان قرار دهد.
طراحی بدنه و کابین

لیفان 820 بزرگترین سدانی است که با برند لیفان وارد بازار جهانی شده است و پرچم‌دار محصولات این کمپانی محسوب می‌شود. لیفان با معرفی این سدان، به‌وضوح علاقه‌ی خود را به ورود به کلاس رقابتی خودرو‌های سدان سایز بزرگ نشان می‌دهد. این کمپانی چینی مدعی است که در طراحی لیفان 820 از طراحان برجسته‌ی اروپایی کمک گرفته و از ظاهر خودروی تویوتا کمری الهام گرفته است؛ اما می‌توان رگه‌هایی از طراحی خودروهایی، چون آئودی A4، فورد موندئو و حتی هیوندای سوناتا نیز در آن یافت.

طول، عرض و ارتفاع Lifan 820 به ترتیب 4865، 1835 و 1480 میلی‌متر است؛ بنابراین با سدانی روبرو هستیم که حتی از تویوتا کمری هم ابعاد بزرگ‌تری دارد. با این وجود، نکته‌ی جالب توجه، یکسان بودن فاصله‌ی بین دو محور (2775 میلی‌متر)، در آن‌ها است، این مسئله تردید‌هایی در خصوص بهره‌گیری این خودروساز از پلتفرم توسعه‌یافته به دست ژاپنی‌ها، به وجود می‌آورد. طبق اعلام لیفان، شاسی لیفان 820 به دست متخصصان تایوانی طراحی و توسط مهندسان کمپانی انگلیسی MIRA بهینه‌سازی شده است و از این رو خودروی مورد بحث از لحاظ کنترل و راحتی، بسیار قابل اتکا است.

خطوط به‌کاررفته در نمای جانبی خودرو به‌گونه‌ای هستند که خودروی هیوندای سوناتا را در ذهن تداعی می‌کنند. با وجود ابعاد نسبتا بزرگ لیفان 820، در این سدان از چرخ‌های 16 اینچی استفاده شده است و این مسئله تناسب بین المان‌های مختلف خودرو را به هم می‌ریزد؛ البته کوچک بودن رینگ سبب می‌شود ضربه‌ی کمتری به کابین وارد شود که در نهایت باعث راحتی بیشتر سرنشین می‌شود.

در نمای جلوی خودرو می‌توان تأثیر فورد موندئو را در طراحی لیفان 820 مشاهده کرد؛ المان‌هایی مانند چراغ‌های باریک و جلو‌پنجره‌ی شش‌ضلعی از جمله‌ی شباهت‌های بین این دو خودرو هستند. این چراغ‌ها از نوع هالوژنی هستند و در داخل یک قالب ذوزنقه‌ای جای گرفته‌اند. در نمای عقب لیفان 820 شاهد اسپویلر تعبیه‌شده روی صندوق عقب هستیم؛ این اسپویلر علاوه بر آنکه عملکرد خودرو را به لحاظ آیرودینامیکی بهبود می‌بخشد، در کنار چراغ‌های LED عقب خودرو، جلوه‌ی زیبایی به خودرو بخشیده‌اند. روی‌هم‌رفته فرم کلی نمای عقب این سدان چینی شباهت‌هایی به خودرو‌های لکسوس دارد.

داخل کابین لیفان 820 طراحی ساده‌ای دارد و دسترسی به تجهیزات مختلف آن به‌سادگی صورت می‌گیرد؛ اما نمی‌توان مورد قابل توجه و شگفت‌انگیزی در خصوص آن یافت. متاسفانه کیفیت مواد به‌کاررفته در ساخت قطعات مختلف کابین مانند داشبورد و کنسول، چندان بالا نیست و حس یک خودروی لوکس را به سرنشین منتقل نمی‌کند. با این حال، با توجه به ابعاد نسبتا بزرگ خودرو و فاصله‌ی زیاد بین محور‌های جلو و عقب، فضای مناسبی برای سرنشینان جلو وعقب خودرو در دسترس است.

در حالت کلی می‌توان گفت: لیفان 820 تمام شاخصه‌های مورد نیاز برای بدل شدن به یک سدان خانوادگی نیمه لوکس قابل قبول را دارد؛ شاخصه‌هایی مانند کاپوت جلوی طویل، در‌های بزرگ و قوس چرخ‌هایی با شعاع بزرگ که البته رینگ‌هایی با ابعاد 17 تا 18 اینچ را طلب می‌کنند!
امکانات رفاهی لیفان 820

لیفان 820 از امکانات رفاهی نسبتا مناسبی بهره می‌رود که از بین آن‌ها می‌توان به مواردی همچون سیستم کروز کنترل، سیستم پایداری الکترونیکی ESP، استارت دکمه‌ای، سانروف، صندلی الکترونیکی راننده با امکان تنظیم شش جهته و گرم کن، صندلی سرنشین جلو با امکان تنظیم در چهار جهت و سیستم ورود بدون کلید (Keyless) اشاره کرد. لیفان امکان روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو و تنظیم ارتفاع نور آن‌ها را نیز در سدان خود فراهم کرده است.

سیستم سرگرمی لیفان 820 شامل مواردی همچون نمایشگر 8 اینچی لمسی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، پورت USB و AUX، بلوتوث، 6 اسپیکر و سیستم موقعیت‌یابی جی‌پی‌اس است، ضمن آن که امکان اتصال گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اندروید به این سیستم وجود دارد.
ایمنی

شرکت لیفان سدان خود را به مجموعه‌ای متنوع از سیستم‌های ایمنی مانند 6 کیسه‌ی هوا، سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز BAS، سنسور دنده عقب، دوربین عقب، قلاب‌های ISOFIX برای نصب صندلی‌های ویژه‌ی کودک، سیستم ضد سرقت و قفل کودک اشاره کرد.

لیفان 820 را بشناسید

تاکنون هیچ گزارشی از نتیجه‌ی تست‌های تصادفلیفان 820 منتشر نشده است؛ از این رو نمی‌توان با قطعیت در این خصوص اظهار نظر کرد. اما این کمپانی چینی مدعی است که در سال 2003 موفق به اخذ گواهی E-Mark شده است، به این مفهوم که محصولات با برند لیفان، بدون هیچ محدودیتی مجوز ورود به 18 کشور اروپایی دارند.
تجربه‌ی رانندگی لیفان 820

لیفان تلاش زیادی کرده است تا سدان 820 خود را به استاندارد‌های روز دنیا نزدیک کند. بسیاری بر این باور هستند که پیشرانه‌ی لیفان 820، به نسبت حجم قابل توجه، 2.4 لیتری خود، توان چندان بالایی ندارد و عملکرد خوبی ارائه نمی‌دهد؛ اما اکثر مالکان این خودرو از عملکرد آن رضایت دارند و معتقدند این خودرو سواری نرمی ارائه می‌دهد. حین حرکت لیفان 820 روی سطوح ناهموار، صدای لاستیک‌ها در داخل کابین به گوش می‌رسد؛ اما این موضوع باعث انتقال لرزش به داخل کابین نمی‌شود و این خودرو، سواری راحتی برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد.
کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش

در گذشته هنگامی که نام خودرو‌های چینی به میان می‌آمد، مالکان این خودرو‌ها از کیفیت پایین و سواری نامناسب آن‌ها ابراز نارضایتی می‌کردند؛ اما به‌نظر می‌رسد این روند طی چند سال اخیر رو به تغییر گذاشته است.

زمانی که از مالکان لیفان 820 در خصوص کیفیت و عملکرد این خودرو سؤال کنید، غالبا با نظرات مثبت مواجه خواهید شد، بسیاری از نرمی، هندلینگ عالی، مصرف مناسب و آپشن‌های کافی لیفان 820 ابراز رضایت می‌کنند؛ اما برخی نیز از خرید خود ناراضی هستند و این سدان چینی را خودرویی با ارزش خرید بالا نمی‌دانند.

شرکت خودروسازی کرمان‌موتور، خدمات گارانتی لیفان 820 را از تاریخ خرید خودرو و به مدت 60 ماه یا 150 هزار کیلومتر کارکرد ارائه می‌دهد.

اما این خودرو رقبای غیر چینی هم دارد؛ یکی از این خودروها، کیا سراتو است که در دو نسخه‌ی 1600 و 2000 در داخل کشور و توسط سایپا تولید می‌شود. از بین خودرو‌های وارداتی نیز محصولاتی مانند کیا ریو، رنو سیمبل LE، رنو اسکالا و رنو فلوئنس، رقبای این سدان چینی لوکس به شمار می‌روند.

قیمت و امکانات لیفان 820 باعث می‌شوند این خودرو در جایگاه ویژه‌ای در بازار داخلی قرار بگیرد و رقیب قدرتمندی در رده‌ی قیمتی خود نداشته باشد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو