فونیکسریمکسبهتام

دلیل افت کیفیت گازوئیل از زبان مدیرعامل شرکت ملی فرآورده‌های نفتی

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی دلیل افت کیفیت گازوئیل یورو۴ توزیعی در برخی مناطق را تشریح و بر اجرای تعهدات وزارت نفت در توزیع گازوئیل یورو۴ تاکید کرد.

دلیل افت کیفیت گازوئیل از زبان مدیرعامل شرکت ملی فرآورده‌های نفتی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، محمدرضا موسوی‌خواه - مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی - در جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا که با موضوع کیفیت سوخت دیزل در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد در پاسخ به انتقاد سازمان محیط زیست مبنی بر افت کیفیت گازوئیل در تابستان سال جاری، اظهار کرد: نتایج پایش سوخت گازوئیل توسط سازمان محیط زیست نشان می‌دهد که کیفیت سوخت در اردیبهشت ماه مناسب بوده و در ماه‌های خرداد و تیر دچار مشکل شده است. علت افت کیفیت گازوئیل در طی این دو ماه آن است که پالایشگاه‌های اراک و اصفهان در حال به روز رسانی بودند.

    وی ادامه داد: طبیعی است که وقتی پالایشگاه‌ها در حال به روز رسانی هستند با مشکل توزیع سوخت مواجه شویم. این موضوع را قبلا هم اعلام کرده بودیم.

    مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه کیفیت تولید سوخت در پالایشگاه‌های اراک، اصفهان و تهران روز به روز در حال بهبود است گفت: در پالایشگاه بندرعباس تولید نفت‌گاز یورو4 افزایش یافته و پالایشگاه ستاره خلیج فارس 12 میلیون دیزل زیر 50 ppm تولید می‌کند. مخازن انبار شهید رجایی را برای نفت گاز و بنزین استاندارد آماده کرده‌ایم.

    موسوی‌خواه تاکید کرد: در اجرای تعهدات خود در توزیع سوخت دیزل یورو4 بیشتر از تعهدات خود عمل خواهیم کرد. با اینکه توزیع گازوئیل یورو4 هزینه زیادی برای ما در بر دارد اما این طرح را اجرایی می‌کنیم. اجرای تعهدات خود را در مورد توزیع نفت‌گاز یورو4 از خرداد ماه شروع کردیم و تعهدات توزیع نفت‌گاز و بنزین یورو4 به طور 100 درصد انجام می‌شود.

    وی ادامه داد: از نیمه دوم شهریور پالایشگاه تبریز سوخت دیزل یورو5 را تولید می‌کند که در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان توزیع می‌شود.

    این مقام مسئول در وزارت نفت در مورد کاهش کیفیت سوخت در برخی جایگاه‌ها تصریح کرد: نتایج پایش کیفیت سوخت نشان می‌دهد که در کرج در یک دوره ثابت، در یک جایگاه سوخت استاندارد یورو4 توزیع شده و در یک جایگاه دیگر در همان بازه زمانی، سوخت از کیفیت مناسب برخوردار نبوده است. نکته مهم آن است که مبادی تامین سوخت در همه این جایگاه‌ها یکسان است.

    موسوی‌خواه ادامه داد: تاکید داریم که نماینده وزارت نفت در همه نمونه‌گیری‌ها برای پایش کیفیت سوخت دیزل حضور داشته باشد. چون ما فرآورده‌های نفت‌گاز را با نفتکش‌ها جابجا می‌کنیم و ممکن است این نفتکش ‌ها تخلفات احتمالی داشته باشند یا در جایگاه امکان بروز تخلف وجود دارد. البته قاطبه صنف جایگاه‌داران سوخت بسیار زحمتکش هستند اما در هر قشری ممکن است تخلفاتی پیش بیاید. از این منظر الزام داریم که به هنگام نمونه گیری‌ها نماینده ما حضور داشته باشد تا اگر جایگاهی تخلفی داشته در کمیته تخلفات با آنها برخورد شود.

    وی گفت: همکاران ما در شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به طور شبانه‌روزی وظیفه سوخت رسانی را انجام می‌دهند اما اگر در این میان مدیران استانی در موضوع پایش سوخت همکاری نکردند سازمان محیط زیست باید گزارش آن را به من ارائه دهد. اجازه نمی‌دهیم خدشه‌ای در بحث پایش کیفیت سوخت دیزل ایجاد شود.

    مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: این نوید را می‌دهیم که در ماه جاری و ماه آینده وضعیت توزیع سوخت دیزل یورو4 بسیار رضایتبخش خواهد بود. همچنین هر آنچه تولیدات نفت‌گاز یورو4 داشته باشیم به نحو احسن در کشور توزیع می‌کنیم. اگر تا دو سال آینده تولید نفت‌گاز پالایشگاه اصفهان به طور کامل یورو4 بشود علاوه بر محورهای مواصلاتی می‌توانیم در کل جایگاه‌های اصلی کشور توزیع سوخت نفت‌گاز یورو4 را داشته باشیم. افزون بر این اگر بنزین پالایشگاه تهران یورو4 بشود می‌توانیم در نیمه شمال غربی کشور کلیه توزیع بنزین و نفت‌گاز را به یورو4 تبدیل کنیم.

    موسوی‌خواه در ادامه در مورد عدم اجرای طرح کهاب توسط وزارت نفت اظهار کرد: سازمان محیط زیست خواستار اجرای طرح کهاب از وزارت نفت است، اما سوال اصلی آن است که آیا روش و تکنولوژی طرح کهاب هم وجود دارد؟. از سال 1390 تاکنون در تعدادی از انبارها طرح کهاب اجرا شده و میلیاردها تومان نیز هزینه داشته است اما به دلیل نبود تکنولوژی مناسب به شکل آزمون و خطا انجام شده است.

    وی ادامه داد: 13 میلیارد تومان برای اجرای طرح کهاب در انبار اصفهان هزینه شد که جواب مثبتی هم نداشت. مشابه آن در تبریز و هرمزگان نیز به اجرا رسید اما خروجی قابل قبولی نداشت. در راستای اجرای درست طرح کهاب به سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراخوان داده‌ایم که هر آنچه استحصال داشته باشند مابه‌ازای آنرا به نرخ فوب(FOB) دریافت کنند. در این طرح بازگشت سرمایه و سود را ظرف مدت پنج تا هفت سال تضمین کردیم. این روش بهتری است و آن را دنبال خواهیم کرد.

    مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: در حال حاضر چند قرارداد در زمینه کهاب منعقد کرده‌ایم. برای مثال هفته قبل با یکی از سرمایه گذاران قراردادی منعقد کردیم تا در 50 جایگاه به شکل BOT طرح کهاب اجرا شود. بدین ترتیب که جایگاه دار هیچ هزینه‌ای نمی‌کند و تنها جایگاه را برای نصب تجهیزات در اختیار سرمایه گذار قرار می‌دهد. از محل استحصال فرآورده‌ها پول آن به سرمایه‌گذار داده می‌شود. جزئیات این قراردادها در سایت پخش فرآورده‌ها بارگذاری شده است.

    موسوی‌خواه گفت: بعد از فراخوان برای اجرای طرح کهاب تعداد زیادی سرمایه گذار مراجعه کرده‌اند و قصد داریم این طرح را برای تمام انبارها اجرایی کنیم. از بیش از 400 جایگاه توزیع سوخت ضمانتنامه گرفته‌ایم که طرح کهاب را انجام دهند. از جایگاه‌داران ضمانت 210 میلیون تومانی دریافت کرده‌ایم که در صورت عدم اجرای طرح کهاب طی شش ماه این ضمانتنامه‌ها ضبط می‌شود. مجوز گرفته‌ایم که برای اجرای طرح کهاب به ازای هر لیتر 6000 تومان کارمزد دریافت شود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو