فونیکسریمکسبهتام

تویوتا کمری ۲۰۱۷ را بشناسید

عصر خودرو-بیش از ۱۲ سال است که تویوتا با کمری، بازار سدان‌های خانوادگی دنیا را قبضه کرده و بدون استثناء، هر سال پرفروش‌ترین خودروی جهان در این کلاس بوده است.

تویوتا کمری ۲۰۱۷ را بشناسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹:۰۰
  • تویوتا کمری 2017 را بشناسید
  • تویوتا کمری 2017 را بشناسید
  • تویوتا کمری 2017 را بشناسید
  • تویوتا کمری 2017 را بشناسید
  • تویوتا کمری 2017 را بشناسید
  • تویوتا کمری 2017 را بشناسید
  • تویوتا کمری 2017 را بشناسید
  • تویوتا کمری 2017 را بشناسید

به گزارش  پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بیش از 12 سال است که تویوتا با کمری، بازار سدان‌های خانوادگی دنیا را قبضه کرده و بدون استثناء، هر سال پرفروش‌ترین خودروی جهان در این کلاس بوده است. در حالی‌که اولین سری کمری در حدود سال‌های 1980 (1359) معرفی و جایگزین مدل محبوب کرونا شد، نخستین‌بار ایرانی‌ها در جزیره کیش با مدل 1994 آن در لباس تاکسی آشنا شدند. در همان دوران، کمری‌های مورد استفاده در شبکه‌ی تاکسی‌رانی کیش، به‌خوبی امتحان خود را پس دادند و در هوای 40 تا 50 درجه و رطوبت 100 درصدی این منطقه، هنوز هم با مدل‌های جدید، گزینه‌ی اصلی حمل و نقل عمومی این منطقه به شمار می‌آیند.

تاکنون 12 نسل از تویوتا کمری معرفی شده است که نسل آخر، با کد XV60 هنوز به تولید انبوه نرسیده و در سال 2018 عرضه خواهد شد. مدلی که هم‌اکنون در سال 2017 در بازار‌های جهان و ایران به فروش می‌رسد، در واقع فیس‌لیفت مدل 2011 یا نسل یازدهم است که با کد XV50 معرفی شد و البته 3 بار تغییر چهره داد. فروش جهانی این خودرو در سال 2016 نزدیک به 760 هزار دستگاه بوده که نیمی از آن تولید و فروخته‌شده در کشور آمریکا است.
کمری 2017 آن‌قدر در ظاهر و باطن با مدل قبل از آن متفاوت است که از دید مردم یک نسل جدید محسوب می‌شود. برای کسانی که تجربه راندن هر دو مدل اخیر را داشته‌اند، نسخه جدید، رانندگی آرام‌تر و کم‌صداتری دارد که با پیشرانه‌ای قدیمی، اما بهینه‌سازی شده همراه است.

البته تویوتا به‌تازگی از مدل 2018 کمری رونمایی کرده است که تغییرات گسترده‌ای به همراه داشته و با پلتفرم جدید خود، تجربه‌ی کاملا متفاوت رانندگی به ارمغان خواهد آورد. با این حال تا سال آینده، نسخه‌ی 2017 کمری گزینه‌ی اصلی این کلاس خودرویی به شمار می‌رود.
طراحی ظاهری و کابین
در مقایسه‌ی بین نسل قبلی و فعلی کمری، نسخه‌ی 2017 صرفا در قسمت سقف مشابهت دارد و در تمام زوایا، از چراغ و جلوپنجره گرفته تا در‌ها و پنل‌های بدنه تماما بازطراحی شده است. این مدل 4.5 سانتی‌متر طویل‌تر و یک سانتی‌متر پهن‌تر شده که در کل با ابهت‌تر از گذشته نشان می‌دهد. مهم‌ترین ویژگی در ظاهر مدل 2017، حالت اسپرت و تهاجمی آن است که از چراغ‌های جلو نشأت گرفته و نمای روبروی آن را به لکسوس ES نزدیک می‌کند. سپر جلو کاملا سه‌بعدی و حجیم با فضا‌های خالی نسبتا زیاد هوا در زیر جلوپنجره نیز دیگر وجه تشابه کمری جدید با زبان طراحی لکسوس است. یک نوار باریک LED زیر چراغ جلو، حالتی جذاب و مد روز به این خودرو داده که خصوصا در شب، درخشش چشم‌نوازی به آن می‌دهد.

در نمای عقب، دیگر ظاهر بی‌تفاوت همیشگی کمری، حاکم نیست و با چرا‌غ‌هایی لوکس و کشیده مواجه هستیم که با نواز فلزی براقی همراه شده است. این نوار آلومینیوم، انتهای چراغ‌ها را به هم متصل کرده و بالای پلاک قرار گرفته است، که حالتی واحد و به هم‌پیوسته به این بخش از خودرو می‌دهد. برخلاف مدل قبلی، در این نسخه اگزوز‌های دوگانه، با حالتی معلق در هوا توی ذوق نمی‌زنند و در جایگاهی سیاه‌رنگ و خوش‌فرم که نقش هدایت‌کننده‌ی هوای زیر بدنه را هم ایفا می‌کند، قرار گرفته‌اند. در نسخه 2017، رینگ‌های استاندارد 17 اینچ است که مدل 18 اینچ هم برای آن‌ها قابل سفارش خواهد بود.

در فضای داخلی، کمری جدید با یک کابین کاملا مدرن ارائه می‌شود که البته همان سبک طراحی مدل 2014 را حفظ کرده، اما با آرامش و زیبایی بیشتری همراه است. جنس پوشش صندلی‌ها و داشبورد مرغوب‌تر شده و به نظر می‌رسد امروزه تویوتا در دوخت و پرداختن‌هایی دقت بیشتری دارد چرا که خط دوخت‌ها بسیار خوب از کار درآمده و نور مخفی‌های داخلی در خودرویی مثل تویوتا کمری بی‌سابقه است. حتی دسته دنده، که همیشه در این مدل خودرو، مورد بی‌توجهی قرار می‎گرفت، چند سالی است پوشش چرم و متریالی شبیه به کلید‌های سیاه پیانو دارد. در بسیاری از کمری‌های 2017 که وارد کشورمان شده‌اند، فرمان نیز چرم دست‌دوز دارد و در نمای داشبورد، به‌جای فلز، از چوب براق استفاده شده است.

فضای خالی نسبتا زیادی در قسمت پایین میان داشبورد برای قرار دادن گوشی هوشمند در نظر گرفته شده است که شارژ 12 ولت و پورت USB هم دارد. در کف این بخش، شارژر بی‌سیم نیز گنجانده شده که برای گوشی‌های مدرن مجهز به این فن‌آوری، بسیار کارآمد است و برای اولین بار در کمری دیده می‌شود. نمایشگر لمسی 7 اینچی در میانه داشبورد قرار گرفته است که قابلیت اتصال به اینترنت و نرم‌افزار‌های اجتماعی از جمله فیسبوک و رادیو اینترنتی پاندورا دارد. پشت فرمان، یک نمایشگر TFT با سایز 4.2 اینچ قرار دارد که اطلاعات کارآمد فنی کمری را به راننده می‌رساند. کمری همچنان از عقربه‌های واقعی و غیر دیجیتال برای نشان‌دادن سرعت و دور موتور استفاده می‌کند که با نور آبی، زمینه مشکی و نشانه‌های سفید همراه است.
در مجموع می‌توان فضای داخلی کمری جدید را با تغییرات ظاهری فرمان و داشبورد، همراه با جایگذاری مدرن کلید‌ها و دکمه‌ها، لوکس و اشرافی‌تر از گذشته دانست که هر سلیقه‌ای را جذب می‌کند. در کنار ناوبری ماهواره‌ای بهینه‌سازی شده، آینه‌های بغل مثلثی شکل و کف‌پوش‌های جدید که در زیبایی و کاهش صدای کابین تأثیر گذاشته است، می‌توان کمری 2017 را یک سدان نیمه لوکس و کاربرپسند به شمار آورد که دیگر ساده و خسته‌کننده نیست.
طراحی کمری 2017 نسبت به نسل پیشین خود از هر جهت پیشرفت داشته است. اما این پیشرفت برای رقابت با رقبای قدرتمند کره‌ای و اروپایی در این بخش کافی نیست و هیوندای سوناتا 2017، کیا اپتیما 2017 و رنو تالیسمان طراحی به‌مراتب جذاب و چشم‌نواز‌تری به همراه دارند.
مشخصات فنی

درحالی که، ظاهر داخلی و خارجی کمری، با تغییرات مثبت زیادی همراه شده است، در بخش قوای محرکه، همان پیشرانه‌ی چهار سیلندر 2.5 لیتری مدل 2015 و قبل از آن دیده می‌شود. توان 180 اسب بخار در دور موتور 6000 دور در دقیقه و گشتاور 235 نیوتن‌متر در 4100 دور در دقیقه توسط این پیشرانه تولید می‌شود که برای رساندن کمری به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، در 8 ثانیه و نهایت سرعت 200 کیلومتر بر ساعت کافی است. جزئیات فنی و آمار خرابی این پیشرانه بسیار خوب است و شاید به همین دلیل، حتی در مدل 2018 هم، کمری با همین پیشرانه تولید خواهد شد. اکثریت کمری‌های دارای گارانتی موجود در کشور، با پیشرانه‌ی 2.5 لیتری عرضه می‌شود که 400 متر را در 16.2 ثانیه طی می‌کند و در 22.5 ثانیه به سرعت 160 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف سوخت این مدل در بزرگراه و شهر به ترتیب 8.5 و 9.5 لیتر در 100 کیلومتر است.
این پایان کار نیست و اکنون مصرف‌کننده ایرانی می‌تواند کمری 2.5 لیتری هیبریدی هم خریداری کند. با این فن‌آوری، قدرت 200 اسب بخار و گشتاور 211 نیوتن‌متر در اختیار راننده قرار می‌گیرد که شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 7.2 ثانیه و نهایت سرعت 190 کیلومتر بر ساعت فراهم می‌کند. طبیعتا به لطف سیستم قوای محرکه‌ی هیبریدی، مصرف سوخت مقرون به‌صرفه‌ای هم نصیب شما می‌شود که در سرعت ثابت اتوبان تا 5.5 لیتر در 100 کیلومتر کاهش خواهد یافت و در شهر حداکثر 6.5 لیتر خواهد بود. این نسخه در 18.5 ثانیه به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و 400 متر را در 15.5 ثانیه طی می‌کند.

همچنان خبری از واردات رسمی خودرو‌های با پیشرانه‌ی حجیم‌تر از 2.5 لیتر شنیده نمی‌شود، اما در آن صورت، کمری با قدرتمندترین قوای محرکه خود اجازه فروش در ایران خواهد داشت. پیشرانه‌ی 3.5 لیتری به قدرت 268 اسب بخار و گشتاور 336 نیوتن‌متر، کمری 2017 را به یک خودروی سریع و تهاجمی تبدیل می‌کند. این خودرو با این اوصاف شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 6 ثانیه و نهایت سرعت محدودشده به 210 کیلومتر بر ساعت به همراه خواهد داشت که ظرف 15 ثانیه به سرعت 160 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف سوخت این کمری 6 سیلندر در سرعت ثابت جاده 7.8 لیتر و در شهر، نزدیک به 11 لیتر در 100 کیلومتر خواهد بود.
تویوتا هنوز علاقه‌ای به تولید کمری با پیشرانه‌ی دیزل یا بنزینی توربوشارژ ندارد و صرفا دو نمونه بنزینی تنفس طبیعی و یک نمونه‌ی هیبریدی برای سال 2017 عرضه می‌کند که دو نمونه‌ی اول، در تمامی نسخه‌ها مجهز به جعبه‌دنده 6 سرعته خودکار خواهند بود و مدل هیبرید با جعبه‌دنده‌ی CVT همراه خواهد بود. با این حال تویوتا کمری در 9 مدل وارد بازار جهانی شده است که فهرست تمامی آن‌ها را با قیمت تحویلی در آمریکا در جدول زیر مشاهده می‌کنید. شایان ذکر است که اکثر کمری‌های واردشده به ایران از نوع فول‌آپشن، XSE با پیشرانه 2.5 لیتر و XLE هیبرید هستند.
ایمنی

تمامی مدل‌های مدرن کمری با ABS هوشمند و سامانه کنترل لغزندگی حین حرکت ارائه می‌شود که نقش به‌سزایی در حفظ تعادل خودرو در شرایط بحرانی دارد. از نظر تعداد ایربگ، کمری اصلا چیزی کم نگذاشته و علاوه بر ایربگ‌های مقابل و پرده‌ای جانبی که لازمه خودرو‌های روز دنیا است، از ایربگ زانو که زیر داشبورد تعبیه شده و ایربگ بالای سر که فقط در هنگام واژگونی عمل می‌کند نیز استفاده کرده است. کمربند‌های ایمنی هم، در هنگام ترمزگیری‌های سخت یا رسیدن ضربه شدید به بدنه، محکم و تنگ می‌شوند تا سرنشین حداقل حرکت ناخواسته را در شرایط بحرانی داشته باشد.

در تمامی تست‌های ایمنی انجام‌شده از کمری جدید، 5 تا 6 ستاره به آن تعلق گرفته که بسیار ایده‌آل است. در تصادف از روبرو، این خودرو 5 ستاره برای سرنشین جلو و 6 ستاره برای سرنشین عقب دارد؛ که در برخورد‌های شدید جانبی برای تمام سرنشینان 6 ستاره ایمنی از آن خود کرده است تا یکی از بهترین خودرو‌های جهان در کلاس خود از نظر ایمنی در تصادفات باشد. در مجموع موسسه امنیت جاده‌های آمریکا (NHTSA) به این خودرو 6 ستاره ایمنی داده است که امتیاز کامل محسوب می‌شود.
آپشن‌های رفاهی
فهرست قابل توجهی از امکانات رفاهی در کمری 2017 وجود دارد. از جمله آن‌ها تشخیص‌دهنده خطوط جاده است که در هنگام تعویض لاین بدون راهنما به راننده هشدار می‌دهد. کروز کنترل هوشمند نیز با رسیدن به ترافیک، سرعت خودرو را کم می‌کند و به پیچ‌های جاده واکنش نشان می‌دهد. اجسام موجود در نقاط کور نیز به هنگام سبقت گرفتن و پارک خودرو به راننده یادآوری می‌شود و ترمز خودکار در سرعت‌های کم، از برخورد مقابل یا پشت در زمان حرکت با دنده عقب جلوگیری می‌کند.

تودوزی چرم دیگر آپشن سفارشی کمری است که می‌تواند فرمان و پوشش در‌ها را هم در بر بگیرد. تنها صندلی راننده امکان تمام برقی شدن را دارد و صندلی کنار راننده فقط در 4 جهت برقی است. گرم‌کن برای تمامی صندلی‌ها قابل سفارش است. سیستم تهویه مطبوع دوگانه، آینه‌های ضد تابش همراه با گرم‌کن داخلی و سامانه ضد سرقت از دیگر آپشن‌های تویوتا کمری خواهد بود.

سیستم صوتی کمری به‌طور استاندارد دارای 6 بلندگو است که ورودی USB، AUX و iOS دارد. در نمونه‌های فول‌آشپن ورودی به کشور، پخش صوت از برند معروف JBL آمریکا با 8 اسپیکر وجود دارد که مجهز به ساب‌ووفر 10.1 اینچ نیز هست.
تجربه رانندگی
قبل از هر چیز توجه داشته باشید که کمری به‌عنوان یک تاکسی رده بالا در فرودگاه‌ها و شهر‌های درجه‌ی یک جهان استفاده می‌شود که خود نشان‌دهنده‌ی راحتی و آرامش عالی در کنار استهلاک و هزینه نگهداری بسیار پایین آن است. هنگامی که به این خودرو وارد می‌شوید، از فضای داخلی مناسب آن تعجب خواهید کرد. نه‌تن‌ها برای راننده و سرنشین جلو، بلکه در قسمت عقب هم می‌توان کمری را با خودرو‌های کلاس سدان لوکس مقایسه کرد، چرا که فردی با قد 190 سانتی‌متر، در قسمت سر و زانو فضای کافی در اختیار خواهد داشت. فراموش نکنیم این خودرو اساسا 5 سرنشینه است و نفر وسط در صندلی عقب هم راحتی نسبتا خوبی دارد.

کمری‌های واردشده به ایران عمدتا فول‌آپشن هستند که در نتیجه صندلی‌ها و پوشش تودری آن‌ها تمام چرم است، درحالی‌که نسخه‌های پایه و کم‌آپشن، با پوششی که ترکیبات شبه پلاستیک دارند، مسلما آزاردهنده هستند و ممکن است در مناطق گرمسیری کمی بوی ناخوشایند از خود متصاعد کنند.

اگر شما آن‌قدر خوش‌شانس و البته متمول هستید که نسخه هیبریدی کمری را در اختیار داشته باشید، از دو جهت لذت بیشتری در مقایسه با کمری عادی خواهید بود؛ اول این‌که با در اختیار داشتن 200 اسب بخار، می‌توانید حسابی در شتاب‌گیری موفق عمل کنید و به اندازه یک ماشین آلمانی 400 میلیونی سریع باشید. دومین مزیت کمری هایبرید، مصرف سوخت پایین و بی‌نیازی شما از رفتن به پمپ بنزین در مقایسه با دیگر خودرو‌های این کلاس در ایران است. شما در هنگام ترمزگیری یا حرکت در سراشیبی، باتری شارژ می‌کنید و در واقع مقادیری انرژی صرفه‌جویی خواهید کرد.
راحتی و آرامش کمری، در نسخه‌ی بنزینی و هیبریدی بسیار خوب ارزیابی می‌شود و در هر دو مدل، صدای ورودی به کابین ناچیز است. توجه داشته باشید که کمری در مدل هیبریدی، با جعبه دنده CVT ارائه می‌شود که مسلما آرام و کم‌تنش‌تر است.
خدمات پس از فروش

تویوتا دارای یکی از قدیمی‌ترین نمایندگی‌های فروش و خدمات فنی خودرو در ایران است که طبیعتا امتحان خود را در چند دهه حضور خود در کشورمان پس داده. قطعات کمری با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تغییر خاصی نکرده و در مدل‌های مختلف مشترک است، در نمایندگی‌های معتبر تویوتا به آسانی یافت می‌شود و تعمیرکاران این برند معمولا از مهارت کافی در سرویس برخوردار هستند.

کمری در تمامی مدل‌های خود، با 5 سال یا 150 هزار کیلومتر گارانتی ارائه می‌شود که ثبت سفارش آن فعلا توسط نمایندگی متوقف شده است؛ اما باید توجه داشت که بخش اصلی واردات خودرو‌های تویوتا در ایران توسط افراد یا شرکت‌هایی غیر از نماینده رسمی انجام می‌شود.
رقبا
بازار سدان‌های خانوادگی و نیمه لوکس، همچون بازار کراس‌اوورها، همان‌طور که پرمخاطب و پرفروش است، با محصولات متنوع و متفاوتی همراه شده که معمولا خریدار را به سمت برند محبوب و نه خودروی بهتر می‌برد. از کیفیت بالای کمری که بگذریم، نام تویوتا به عنوان تولیدکننده‌ای طراز اول که محصولاتی ایمن و بسیار کم‌استهلاک می‌سازد همیشه مطرح بوده و سابقه حضور 40 ساله‌ی آن در ایران، برگ برنده‌ای در بازار محسوب می‌شود.

در بیشتر خبرگزاری‌های تخصصی صنعت خودروی جهان، مهم‌ترین رقیب تویوتا کمری، یک محصول هم‌وطن از دیگر برند نام‌آشنای ژاپنی یعنی هوندا است. مدل آکورد که چند سالی از واردات آن به ایران می‌گذرد، از دیگر خودرو‌های مطرح دنیا در این کلاس است که بنا به دلایلی از جمله قیمت بالا و حضور ضعیف نمایندگی در ایران، استقبالی در حد و اندازه‌های کمری تجربه نکرده، هرچند حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و در بسیاری از رسانه‌های جهان به‌عنوان برترین خودروی دنیا در این کلاس ارزیابی شده است.
در بازار کشورمان، مهم‌ترین رقیب کمری، هیوندای سوناتا کره‌ای است که بیش از یک سال از فیس‌لیفت و جذاب‌تر شدن ظاهر آن می‌گذرد و اتفاقا نسخه هیبریدی آن هم در راه است. از سویی دیگر کیا اپتیما هم در نسخه‌ی 2017 با تغییرات مثبتی روبرو شده و می‌تواند در این رنج قیمتی برای کمری یک رقیب جدی باشد.
فراموش نکنیم فرانسوی‌های بازار، به آهستگی در حال جذب مخاطب هستند و در رأس آن‌ها رنو تالیسمان با پیشرانه بسیار کم‌مصرف 1.6 لیتری و 195 اسب بخار، همراه با انبوهی از آپشن‌ها حضور دارد. پژو 508 هم با قیمت رقابتی 165 میلیون تومان در مقایسه با کمری 200 میلیون تومنی شاید گزینه منطقی بازار باشد. از سویی دیگر، کمری هیبریدی که مدتی پیش توسط نمایندگی رسمی با گارانتی 150 هزار کیلومتری یا 5 ساله کامل، 206 میلیون تومان ثبت نام می‌شد، حالا نزدیک به 230 میلیون تومن در بازار تهران معامله می‌شود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو